70 slachtoffers van helpdeskfraude in de Verenigde Staten krijgen van de Amerikaanse toezichthouder meer dan 26.000 dollar terug. De slachtoffers werden door oplichters gebeld, of kregen advertenties te zien, die lieten geloven dat de computer met malware was besmet of andere problemen had.
In het geval van de advertenties, die op legitieme beveiligingswaarschuwingen leken, werd geprobeerd om slachtoffers de oplichters te laten bellen. Zodra de oplichters werden gebeld, of zelf belden, probeerden ze de computer van het slachtoffer over te nemen. Vervolgens stelden de oplichters dat ze de niet-bestaande problemen voor honderden dollars konden verhelpen. Slachtoffers werden daarbij onder druk gezet om voor de onnodige diensten te betalen.
De FTC heeft met één van de bedrijven achter deze vorm van internetfraude een schikking getroffen. Als onderdeel van de schikking krijgen 70 slachtoffers elk gemiddeld 380 dollar terug. Bij elkaar gaat het om een bedrag van meer dan 26.000 dollar. De FTC is al enige tijd bezig met het aanpakken van helpdeskfraude en geregeld slaagt de toezichthouder erin dat slachtoffers een deel van hun geld terugkrijgen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.