Medewerkers van Toyota Australië hebben geen toegang tot hun e-mail nadat de autofabrikant door een cyberaanval werd getroffen. Ook andere cloudgebaseerde informatie is niet toegankelijk. Vanwege de aanval werd het personeel gisteren gevraagd om hun computers uit te schakelen, meldt News.com.au.
De systemen zouden in ieder geval tot halverwege vandaag uitgeschakeld blijven. Personeel bij Toyota-dealers laat weten dat ze nog wel auto's kunnen verkopen, maar klanten niet kunnen vertellen wanneer ze hun nieuwe voertuig ontvangen. Het centrale serversysteem is namelijk niet toegankelijk, aldus de Sydney Morning Herald. De contactpagina van het bedrijf is niet meer beschikbaar. Op de eigen website stelt Toyota Australië dat het met "technische problemen" te maken heeft. Wel is er een callcentrum opgezet om vragen van klanten te verwerken.
In een verklaring laat de autofabrikant weten dat er gepoogd is een cyberaanval tegen het bedrijf uit te voeren. "Op dit moment denken we niet dat gegevens van medewerkers of klanten zijn benaderd. Onze it-afdeling heeft de dreiging onder controle en werkt samen met internationale cybersecurity-experts om de systemen weer online te krijgen. We hebben op dit moment geen verdere details over de herkomst van de aanval", zo stelt de autofabrikant.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.