Privacy - Wat niemand over je mag weten

SLIMenergieinzicht een gemeentelijke samenwerking met Enexis

09-03-2019, 19:32 door Anoniem, 5 reacties
De gemeente Groningen stuurt op dit moment brieven naar bewoners waarin staat dat in hun straat door de netwerkbeheerder Enexis ''slimme meters'' worden geplaatst. Handig voor de netwerkbeheerder, die niet meer langs de deuren hoeft om meterstanden op te nemen. Maar ook de bewoner kan zelf ook het voordeel met die slimme meter doen. Zo kan de bewoner op zijn ,computer, mobiele telefoon of tablet zien hoeveel gas en elektriciteit word gebruikt.

Hoe dit werkt? De gemeente Groningen bied aan om gratis gebruik te maken van SLIMenergieinzicht. Met deze applicatie kunt u zo schrijft de gemeente, uw energieverbruik zelfs per uur volgen, U ziet het verbruik in euro's etc etc...
De website waarnaar wordt verwezen in de brief https://slim.energieinzicht.nl/over staat onder het kopje Onafhankelijk SLIMenergieinzicht is een initiatief van Groningen Woont SLIM in samenwerking met Enpuls B.V. Enpuls B.V. is een onderdeel van de Enexis Groep. De energiedata is afkomstig van de netbeheerder en niet van je energieleverancier. De Enexis groep is, net als jij, gebaat bij het omlaag brengen van het energieverbruik. We geloven er sterk in dat inzicht meer grip geeft op je energieverbruik.

Nu is Enexis reeds de netwerkbeheerder, die slimme meters kan en mag uitlezen, en die verbruikersgegevens allen mag doorgeven aan de energieleverancier. Ik vraag mij dan ook af, wat de meerwaarde is van deze samenwerking, immers het besparen van energie is nog altijd voorbehouden aan de klant, en niet aan de netwerkbeheerder of politiek. In veelgestelde vragen, onder Privacy staat de vraag die de consument graag wil weten, "Wie heeft er toegang tot mijn energiegegevens?" Antwoord: Al je vragen over privacy worden beantwoord in onze privacyverklaring. https://www.enpuls.nl/media/2080/20180522-privacyverklaring-van-enpuls.pdf Wie hier naar een duidelijk antwoord zoekt, zal deze niet vinden. Het enige deel in de Privacyverklaring die verwijst naar derden die inzage krijgen in de verbruikersgegevens zijn de energieleveranciers, maar dat doet Enexis toch reeds.

Het lijkt er dan ook op, dat de rol van de gemeente Groningen niet meer is, dan de consument een veilig en vertrouwd gevoel te geven, zoals wij werken samen met de netwerkbeheerder, dus u kunt deze vertrouwen.
Reacties (5)
10-03-2019, 12:05 door karma5
Gewoon weigeren, probleem opgelost. Hoef je niets uit te zoeken en je weet zeker dat de meter niet teveel aangeeft. Energie besparen door een zogenaamde slimme meter is onzin.
10-03-2019, 12:34 door [Account Verwijderd]
Onder het mombakkes dat de consument een uilskuiken is die niet zelf een maandelijks staatje kan bijhouden door de meterkast in te duiken en een simpele telling op een kladblaadje bij te houden zie je deze bemoeizucht steeds vaker.
Er is al zoveel te doen geweest rond die - onzin - 'slimme' meter, en de druppel was wel dat bepaalde capaciteit types van bijvoorbeeld Landis+Gyr, de G4 en G6, konden gaan lekken (oud nieuws) https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/tienduizenden-slimme-gasmeters-vervangen-na-twijfels-over-veiligheid
Nu recenter (17 november 2018): https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/steeds-meer-gevaarlijke-slimme-gasmeters

Zoals karma5 om 12:05 aangeeft: inderdaad het ding weigeren.
10-03-2019, 14:00 door Anoniem
Consumenten zullen meestal niet zo veel besparen door deze onzin.
Integendeel, zoals topicstarter dus aangeeft:
Zo kan de bewoner op zijn ,computer, mobiele telefoon of tablet zien hoeveel gas en elektriciteit word gebruikt.
En dan denk ik bij mezelf:

weet je wel hoeveel energie dat kost, al die computers, mobiele telefoons en tablets om je energieverbruik te monitoren?

Er is wel sprake van een energiebesparing vanwege slimme meters en daarbij is ook een kwaliteitsverbetering van de energieleverantie te verwachten, maar dit is hoofdzakelijk het gevolg van optimalisering van het netbeheer dankzij al die slimme meters.

Uiteindelijk kan er ook worden bespaard op personeelskosten omdat men met veel minder meteropnemers toe kan.
Dit betekent onderaan de streep dat er waarschijnlijk meer werklozen een uitkering moeten ontvangen (lood om oud ijzer dus), behalve dan dat een uitkering maar 75% van het loon is voor een beperkte tijd, en daarna nar de bijstand.
En daar zal je in je leven ook wel meerdere jaartjes aan vast zitten gelet op het aantal 50+-ers dat meestal heel moeilijk een baan weet te vinden. ([ironie]tjonge wat een winst voor Nederland en het Nederlandse volk zeg [/ironie])

Samengevat: slimme meters gaan maar beperkt over energiebesparing en dan nog niet eens zozeer voor consumenten,
maar consumenten worden wel de kop gek gemaakt om maar een slimme meter te nemen,
en ondertussen worden er allerlei minder wenselijke effecten genegeerd.
10-03-2019, 14:04 door Anoniem
Wie heeft er toegang tot jouw energiegegevens (Loesh-data). Nou de 'energiegegevens' zijn denkelijk bij meerdere facties c.q. energiemaatschappijen bekend. Hoe ze onderling de rekening verdelen dat maakt niet uit zolang je er zelf maar niet belast wordt want dat verstoort de taken van de ('uw') appliances. Weigeren zoals karma5 (de reincarnatie van karma4?) zegt is geen optie want weigeraars worden gewist uit de administratieve matrix van de toeleverancier. Klagen bij de overheid heeft ook geen zin als je weet hoe de vorderingen rondom de gasproductie in Groningen decennialang onder de pet zijn gehouden. Zelfs de calibratie van aardbevingsapparatuur zou niet kloppen. Apart dat het kennis en expertise niveau in Nederland zo laag is dat je een complete Richterschaal overslaat maar een paar huizen die instorten is niet echt een probleem want het gaat uiteindelijk om de energietoelevering en het accepteren van de slimme meter die op afstand ingeregeld kan worden want dat is de droom.
10-03-2019, 15:35 door Anoniem
Door Brainpresser: Onder het mombakkes dat de consument een uilskuiken is die niet zelf een maandelijks staatje kan bijhouden door de meterkast in te duiken en een simpele telling op een kladblaadje bij te houden zie je deze bemoeizucht steeds vaker.
Ik woon in een heel andere gemeente, en daar stuurt de gemeente ook brieven om maar vooral een 'gratis' SLIMwonen app te installeren en zo energie te besparen.

De app is sowieso prutswerk, want die liep gelijk vast (meteen weer weggegooid) en mensen waar dat wel werkte, waren er ook niet blij mee, als de rest al werkte. De gemeente blijkt voor die app wel betaald te hebben, dus van onze belastingcenten, onder het mom van energiebesparing (maar zo'n app en slimme meter besparen niets). Verder moet je toestemming geven om je meterstanden uit te lezen en na een jaar wordt het automatisch een abonnement (weer kassa voor de app-bouwer).

Kortom, het enige wat hier 'slim' aan is, het bedrijf dat hier lekker aan verdient.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.