Phishing heeft vorig jaar voor een miljoenenschade bij internetbankieren gezorgd, zo heeft Betaalvereniging Nederland vandaag bekendgemaakt. Wisten criminelen via phishing in 2017 nog 1 miljoen euro te stelen, vorig jaar is dat bedrag gestegen naar 3,8 miljoen euro.
Volgens Betaalvereniging Nederland lijken drie factoren verantwoordelijk te zijn voor de toegenomen schade door phishing. Fraudeurs gebruiken betere hulpmiddelen waarmee ze phishingaanvallen makkelijker, vaker en grootschaliger kunnen uitvoeren. Ook is de kwaliteit van phishingmails en phishingsites beter geworden en weten criminelen hun doelwitten overtuigender aan te spreken, waarbij er ook van andere kanalen zoals sms, WhatsApp, Facebook en Marktplaats gebruik wordt gemaakt.
Betaalvereniging Nederland ziet ook dat criminelen via phishing de beveiligingscodes proberen te bemachtigen waarmee ze namens hun slachtoffer een mobiele bankapp op hun eigen smartphone kunnen installeren. Met die bankapp krijgen ze dan toegang tot de bankrekening van hun slachtoffer.
De fraude door "bankpasphishing", waarbij slachtoffers hun pinpas naar criminelen opsturen en hun pincode op een phishingsite invoeren, daalde vorig jaar. De totale fraude met betaalpassen, waar bankpasphishing onder valt, bedroeg vorig jaar 4,9 miljoen euro, een daling van 33 procent. Voor mobiel bankieren werd er vorig jaar geen fraude gemeld, aldus Betaalvereniging Nederland.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.