Europol, banken, securitybedrijven en telecomproviders hebben de afgelopen dagen informatie gedeeld over de impact van phishing en hoe deze vorm van criminaliteit samen met opsporingsdiensten kan worden aangepakt. Experts uit de verschillende bedrijfstakken kwamen gisteren en vandaag bij elkaar om inzichten uit te wisselen. Phishing is nog altijd de motor van veel verschillende vormen van cybercrime, aldus Steven Wilson, hoofd van het Europese Cybercrime Centre dat onderdeel van Europol is.
De bijeenkomst leidde tot verschillende conclusies en aanbevelingen. Zo moet de informatie-uitwisseling tussen bedrijven, opsporingsdiensten en de publieke sector worden verbeterd. Tevens moeten basale maatregelen worden getroffen, zoals het blacklisten van domeinen, veilige authenticatie en het blokkeren van veelgebruikte exploits. De experts pleitten ook voor het gebruik van machine learning om phishingmails te detecteren.
Naast technische maatregelen is het ook belangrijk dat gebruikers op een permanente basis worden getraind en onderwezen, in plaats van een eenmalige actie, zo concludeerden de experts. Vandaag maakte Betaalvereniging Nederland nog bekend dat phishing het afgelopen jaar voor een miljoenenschade bij internetbankieren heeft gezorgd en ook in België wisten criminelen via phishing miljoenen euro's te stelen.
Aan de hand van deze conclusies zullen er later dit jaar adviezen en aanbevelingen worden gepubliceerd, waarbij het probleem van phishing en mogelijke oplossingen vanuit een opsporingsperspectief worden besproken. "Phishing is de motor en facilitator van vele cybermisdrijven, en kan grote schade aan Europese burgers en hun organisaties aanrichten. Alleen door met verschillende industrieën en experts samen te werken kunnen we deze dreiging tegengaan en de EU veilig houden", zegt Wilson.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.