Als iemand de account te pakken krijgt die de instances kan verwijderen, dan kan je daarmee waarschijnlijk ook wel de images en backups verwijderen. Deze staan normaal bij dezelfde cloud aanbieder.
Ja en dat is dus juist niet handig, het is uit BCM oogunt een slecht idee om alle eieren in één mandje te leggen. Externe backups hadden de schade kunnen beperken. Bij een andere cloud provider bijvoorbeeld, en alleeen toegankelijk voor iemand anders dan de systeembeheerder (iets met functiescheiding en zo).
Het hele probleem hier is dat er slordig is omgesprongen met de wachtwoorden, dat er geen MFI is ingeregeld, en de beveiliging van de cloud laat te wensen over. Je kunt op AWS de beveiliging helemaal dichttimmeren wie wat mag doen, met RBAC en alles. Maar het is complex, dus veel bedrijfjes kiezen er voor om alles open te zetten.
Eens, en ik begrijp dat het voor kleine bedrijfjes soms lastig is, maar een goede "what if" sessie had dit wel aan het licht kunnen brengen en hopelijk geleid tot actie.
Van de andere kant zijn dit soort acties gewoon triest. Wat er ook voorgevallen is: het rechtvaardigt niet om een bedrijf naar de afgrond te sturen.
Ook eens. Het gebeurt hier toch wat weinig, even benadrukken dat dit soort acties misdadig zijn en dat je niet alle verantwoordelijkheid bij het slachtoffer kan leggen (had de directeur maar geen kort rokje moeten dragen/aardiger zijn tegen de systeembeheerder).
Het feit dat iemand hiertoe in staat is en ook nog vindt dat hij daar het recht toe heeft, kan wel eens de grond achter het ontslag geweest zijn. ICTers worden niet altijd aardig behandeld door HR, maar veel ICTers zijn ook verdraaid eigenwijs, hebben niet zulke geweldige contactuele eigenschappen en zijn heel beroerd in zelfrelativering.
Misschien zouden we elkaar daar ook eens wat meer op kunnen wijzen en niet alleen op de voordelen van iOS boven Android of Agile boven Prince2.