Nederlanders zijn vorig jaar voor 475.000 euro door nephelpdesks opgelicht, zo laat de Fraudehelpdesk aan Security.NL weten. De werkelijke schade ligt mogelijk veel hoger, aangezien het hier alleen gaat om slachtoffers die melding bij de organisatie maakten. Aangiftes bij de politie zijn niet meegenomen.
Vorig jaar lieten 209 mensen aan de Fraudehelpdesk weten dat ze via nephelpdesks waren opgelicht. De slachtoffers verloren gemiddeld 2270 euro. De oplichters doen zich voor als medewerkers van verschillende techbedrijven en stellen dat er problemen met de computer zijn. Gaven de oplichters zich in het verleden vaak uit als Microsoftmedewerker, tegenwoordig claimen ze ook voor andere bedrijven te werken.
Om de zogenaamd problemen te verhelpen wordt het slachtoffer gervraagd om software te installeren waarmee de computer op afstand kan worden overgenomen. Vroegen de oplichters voorheen een bedrag voor het oplossen van de niet bestaande problemen, tegenwoordig stelen ze geld van de bankrekening van het slachtoffer. "Of ze laten je een kleine overboeking doen voor de 'service' en plaatsen zonder dat je het weet een paar nullen achter het bedrag", aldus VeiligInternetten.nl. De Fraudehelpdesk heeft 5 tips online gezet waarin voor helpdeskfraude wordt gewaarschuwd.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.