Nederlanders hebben vorig jaar ruim 10.000 keer bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) over spam geklaagd. Een sterke afname ten opzichte van 2017, toen de toezichthouder nog bijna 20.000 klachten over ongewenste commerciële berichten ontving.
Dat laat de ACM in het vandaag verschenen Jaarverslag 2018 weten (pdf). De meeste spamklachten, zo'n 9900, gingen vorig jaar over e-mailspam. Om spam te rapporteren heeft de toezichthouder het domein spamklacht.nl in het leven geroepen, dat gebruikers via een webformulier melding van spam laat maken.
Het jaarverslag maakt geen melding van spamboetes die in 2018 zijn opgelegd. Wel liet de ACM vorig jaar weten dat een spamboete van 600.000 euro die in 2017 aan een niet nader genoemde partij was opgelegd kwam te vervallen, omdat het niet kon vaststellen dat tijdens het onderzoek naar de overtreding haar digitale werkwijze correct is nageleefd.
"Omdat partijen van de ACM volledige naleving van de digitale werkwijze mogen verwachten, verklaart de ACM het bezwaar gegrond. Dit betekent dat de boetes van in totaal 600.000 euro die de ACM eerder had opgelegd voor overtreding van het spamverbod en oneerlijke handelspraktijken komen te vervallen", aldus de toezichthouder, die het bedrijf ook een onkostenvergoeding van bijna 3500 euro betaalde.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.