image

Facebook wijzigt algemene voorwaarden na actie van ACM

dinsdag 9 april 2019, 13:58 door Redactie, 5 reacties

Facebook heeft de algemene voorwaarden gewijzigd na actie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en andere Europese consumententoezichthouders. Zo gaat Facebook het bedrijfsmodel nader uitleggen aan gebruikers en wordt duidelijk gemaakt dat de sociale netwerksite gratis is te gebruiken omdat gebruikers in ruil daarvoor commerciële content te zien krijgen, gebaseerd op hun profiel en gegevens.

Tevens zal Facebook duidelijk maken wanneer het content bewaart die gebruikers hebben verwijderd en dat gebruikers het recht hebben om bezwaar te maken wanneer Facebook hun content heeft verwijderd. Ook zal er naar aanleiding van het Cambridge Analyticaschandaal een uitleg online verschijnen waarin staat vermeld welke onderzoeksactiviteiten Facebook uitvoert en de aard van hun relatie met zakelijke partners.

Een ander punt waar de ACM zich zorgen over maakte was dat de grenzen van Facebooks aansprakelijkheid tegenover particulieren niet duidelijk was. Bovendien was Facebook niet duidelijk over zijn aansprakelijkheid voor daden die niet door het bedrijf waren uitgevoerd, maar door derden aan wie toegang was verleend tot gebruikersgegevens. "Met name na de Cambridge Analyticazaak zouden platforms niet alle aansprakelijkheid moeten weigeren voor daden die verricht zijn door derden met wie ze gebruikerscontent en - gegevens hebben uitgewisseld", aldus de Nederlandse toezichthouder.

De ACM vond aanvullend dat gebruikers altijd de gelegenheid zouden moeten krijgen om schadeloosstelling te eisen voor deze daden. Facebook heeft toegezegd dat diens aansprakelijkheid niet kan worden uitgesloten in situaties waarin het niet heeft gehandeld volgens de "vereisten van professionele toewijding", bijvoorbeeld in zijn omgang met derden. De aanpassingen aan de algemene voorwaarden moeten eind juni allemaal zijn verwerkt.

Reacties (5)
09-04-2019, 19:00 door Anoniem
In praktijk gaat er dus helemaal niets veranderen. Als niet facebook-gebruiker wordt jouw schaduw-profiel nog altijd keurig netjes bijgewerkt met vrijwel alles wat jij online/in applicaties (inclusief whatsapp) doet.

Heeft dat AP eigenlijk wel enig nut?
09-04-2019, 21:31 door Anoniem
Door Anoniem:Heeft dat AP eigenlijk wel enig nut?
Zeker wel. Waar moeten ze anders uitgerangeerde politici parkeren en voorzien van een riant salaris.
10-04-2019, 11:27 door Anoniem
Door Anoniem: In praktijk gaat er dus helemaal niets veranderen. Als niet facebook-gebruiker wordt jouw schaduw-profiel nog altijd keurig netjes bijgewerkt met vrijwel alles wat jij online/in applicaties (inclusief whatsapp) doet.

Heeft dat AP eigenlijk wel enig nut?

Het AP moet eigenlijk haar nut gaan bewijzen op vlak van monopolie posities op het internet.
Terwijl de data-honger oprukt als verkoop model laat de AP te onduidelijk in hoeverre ze wel grip heeft op de selectieve formulering en de schuldbewuste antwoorden van bedrijven als Facebook.

Facebook framed in deze kwestie met de AP haar antwoorden naar het AP namelijk niet zo breed en alomvattend als dat ze in werkelijkheid opereert.
Facebook is namelijk niet slechts of enkel in ultieme zin een advertentie bedrijf.
Het is ook een advertentie bedrijf dat nog meer doet.
Toch zijn de antwoorden in het "EINDRAPPORT OVER FACEBOOK" van de AP sterk beperkt tot het aspect "verkopen van advertenties."

Maar Facebook volgt natuurlijk niet alleen wat gebruikers in een hoekje op de facebook-portal over de advertenties tegen elkaar te zeggen hebben.
Ze volgt ook wat de gebruikers verder met hun privé binnen en ook daarbuiten uitspoken!
Pixel, trackers en web-beacons dienen daarbij een minder gekende rol.
Namelijk hetzelfde als cookies.
Maar daarover bericht gangbare media sowieso veel minder.
Met als gevolg dat pixels, trackers en web-beacons als aandachtspunten onderbelicht blijven.
10-04-2019, 11:48 door Anoniem
Facebook volgt haar gebruikers gewoon steeds meer en meer.
En dit is een uitdijende activiteit.

Het publiceren van advertenties en berichten kan voor Facebook sowieso nauwelijks tot niet winstgevend zijn.
Als je ziet dat voor gebieden als Califionië, Duitsland, China en dergelijke elk afzonderlijk steeds minimaal 10.000 man personeel nodig blijkt te zijn om het publiceren van berichten en advertenties bij te sturen.
En die taak blijkt voor die crew van minimaal 10.000 al nauwelijks te behapstukken.
Gezien het grote verloop bij die crew en de chronische overbelasting en overvraging blijkt wel dat Facebook te rooskleurige inschattingen toepast over het toepassen en handhaven van haar "professionele standaarden" voor het publiceren van al die advertenties en berichten.
Facebook kan dus duidelijk niet enkel leven van advertenties en berichten.

Dus probeert ze ook te groeien door overnames.
Bijvoorbeeld van Waze.
Vervolgens breken Facebook en Waze met alle afspraken die met de eigenaren van Waze zijn gemaakt en verlaten de kopstukken van het overgenomen bedrijf uit onvrede daarmee 1 voor 1 de tent.
Sommige al eerder zodra ze de bui zien hangen, andere als regen daadwerkelijk neerdaalt.

En volgens mij geeft dat praktijkvoorbeeld en tal van andere zaken uit de Facebook praktijk aan dat veel overheden niet het hele verhaal willen brengen over hun vragen c.q. zaken van internet monopolisten nog te snel voor zoete koek aannemen en slikken.
10-04-2019, 12:02 door Anoniem
Het is strategisch vanuit van Facebook gezien ook wel slim dat Waze allerlei bluetooth bakens in tunnels plaatst.
Medio 2016-2017 zijn ze daarmee begonnen in Parijs en omgeving, in 2019 starten ze bij de Tunnels van de Antwerpse ring.
Vanuit de software en hardware gezien zouden die bluetooth beacons nu overbodig moeten zijn.

Het laat zich echter raden dat die beacons zowel een nog niet gedefinieerde "aanvullende waarde" moeten bieden.
Enerzijds voor gebruikers die op bepaalde tijdstippen al dan niet blij gestemd door tunnels rijden van of naar kantoor.
Anderzijds als concurrent van 5G of aanvullende dienst aanbieder bij het "goudmijntje" van het aanstaande geassisteerd besturen van de automobiel, op weg naar een evenement waar je je via Facebook voor hebt aangemeld.
Dan ben je niet langer een anonieme auto bestuurder maar opeens een blije persoon op weg naar Guus Meeuwis of een minder blije persoon die haast heeft omdat die op weg naar een manifestatie te krap in de tijd kwam te zitten.
En meerdere Nederlandse verzekeraars erkennen nu al jaren dat ze standaard voor zaken op Facebook rondneuzen.
Dus op naar de betere samenleving zou ik zeggen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.