Facebook heeft de algemene voorwaarden gewijzigd na actie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en andere Europese consumententoezichthouders. Zo gaat Facebook het bedrijfsmodel nader uitleggen aan gebruikers en wordt duidelijk gemaakt dat de sociale netwerksite gratis is te gebruiken omdat gebruikers in ruil daarvoor commerciële content te zien krijgen, gebaseerd op hun profiel en gegevens.
Tevens zal Facebook duidelijk maken wanneer het content bewaart die gebruikers hebben verwijderd en dat gebruikers het recht hebben om bezwaar te maken wanneer Facebook hun content heeft verwijderd. Ook zal er naar aanleiding van het Cambridge Analyticaschandaal een uitleg online verschijnen waarin staat vermeld welke onderzoeksactiviteiten Facebook uitvoert en de aard van hun relatie met zakelijke partners.
Een ander punt waar de ACM zich zorgen over maakte was dat de grenzen van Facebooks aansprakelijkheid tegenover particulieren niet duidelijk was. Bovendien was Facebook niet duidelijk over zijn aansprakelijkheid voor daden die niet door het bedrijf waren uitgevoerd, maar door derden aan wie toegang was verleend tot gebruikersgegevens. "Met name na de Cambridge Analyticazaak zouden platforms niet alle aansprakelijkheid moeten weigeren voor daden die verricht zijn door derden met wie ze gebruikerscontent en - gegevens hebben uitgewisseld", aldus de Nederlandse toezichthouder.
De ACM vond aanvullend dat gebruikers altijd de gelegenheid zouden moeten krijgen om schadeloosstelling te eisen voor deze daden. Facebook heeft toegezegd dat diens aansprakelijkheid niet kan worden uitgesloten in situaties waarin het niet heeft gehandeld volgens de "vereisten van professionele toewijding", bijvoorbeeld in zijn omgang met derden. De aanpassingen aan de algemene voorwaarden moeten eind juni allemaal zijn verwerkt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.