Internetgebruikers verwachten niet dat Google hen overal op het web probeert te volgen om gerichte advertenties te kunnen tonen, zo blijkt uit onderzoek van Digital Content Next, een branchevereniging van online uitgevers, dat onder duizend volwassen Amerikanen werd uitgevoerd.
De onderzoekers vroegen deelnemers of ze verwachten dat Google informatie over iemands activiteiten op Google-platformen en -apps verzamelt. 52 procent antwoordde nee, terwijl dit wel het geval is. Wanneer er geen apps of platformen van Google worden gebruikt verwacht 66 procent niet te worden gevolgd, terwijl dit wederom wel zo is.
Op de vraag of Google iemands browsegedrag op het web volgt om gerichte advertenties te kunnen liet 57 procent weten dat ze dit niet verwachten. De praktijk wijst echter anders uit. Ook blijkt dat mensen verwachten dat Google geen persoonlijke informatie van databedrijven koopt om het te combineren met informatie waarover het al beschikt, om zo advertenties gerichter te maken. Iets wat wel door Google wordt gedaan.
"Onze onderzoeksresultaten laten zien dat veel van Googles datapraktijken afwijken van de verwachtingen van consumenten", zegt Jason Kint van Digital Content Next. "Mensen willen geen surveillance-advertenties. Een meerderheid van de consumenten geeft aan dat ze niet verwachten om op Googles diensten te worden gevolgd, laat staan om overal op het web te worden gevolgd om advertenties gerichter te maken."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.