De Belastingdienst gaat verouderde gegevens in een datakluis bewaren om zo te voorkomen dat medewerkers deze gegevens onrechtmatig kunnen verwerken. Dat laat staatssecretaris Snel aan de Tweede Kamer weten. De fiscus moet verschillende maatregelen doorvoeren om aan de AVG te voldoen.
Een aantal van deze maatregelen is inmiddels uitgevoerd. Wat betreft de maatregel "verwijderen oude gegevens" is vastgesteld dat het niet gaat lukken om voor eind mei dit jaar de achterstand bij het verwijderen van verouderde gegevens weg te werken. Volgens Snel wordt dit veroorzaakt door twee problemen. Bij een aantal oude systemen is het niet mogelijk om de verouderde gegevens op basis van de AVG-normen te verwijderen.
"De benodigde systeemaanpassingen zijn dusdanig ingrijpend gebleken, dat dit op korte termijn niet mogelijk is", aldus de staatssecretaris (pdf). Daarnaast moeten de digitale documenten stuk voor stuk handmatig worden beoordeeld op de aanwezigheid van persoonsgegevens. Uit een inventarisatie blijkt dat het om honderden miljoenen documenten gaat. Het beoordelen hiervan zal meer tijd in beslag nemen.
Om te voorkomen dat de niet-tijdig verwijderde gegevens onrechtmatig kunnen worden verwerkt door medewerkers van de Belastingdienst gaat de fiscus de verouderde gegevens in een datakluis plaatsen. De datakluis is een afgeschermde omgeving waar Belastingdienstmedewerkers geen toegang toe hebben, tenzij hier nadrukkelijk toestemming voor wordt gegeven. Verder neemt de fiscus volgens Snel verdere maatregelen om het intern oneigenlijk delen van gegevens te voorkomen. De staatssecretaris zal eind mei dit jaar verdere informatie geven over de voortgang van de implementatie van de AVG bij de Belastingdienst.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.