Verschillende Amerikaanse supermarktketens testen camera's die de leeftijd en geslacht van klanten raden, om zo bijvoorbeeld gerichte advertenties te tonen. Ook volgen de camera's de iris van bezoekers, zodat ze weten waar klanten precies naar kijken, zo meldt persbureau Associated Press.
De informatie wordt vervolgens gebruikt voor het tonen van realtime gerichte advertenties op schermen in de supermarkt. Zo heeft supermarktketen Walgreens de deuren van de koelschappen van schermen, een kleine camera en sensoren voorzien. De camera kan de iris van klanten volgen en hun leeftijd en geslacht bepalen. Deze functionaliteit staat op dit moment nog uitgeschakeld, aldus de keten. De camera's detecteren op dit moment alleen of er iemand voor het schap staat en tellen hoeveel mensen er voorbij lopen.
Bij supermarktketen Kroger proberen de camera's wel de leeftijd en het geslacht van klanten te raden. De informatie is anoniem en de data wordt niet opgeslagen, zo stelt het bedrijf. Als de tests succesvol zijn wil Kroger de camera's naar meer locaties uitrollen. Privacyexperts zijn kritisch en stellen dat zelfs wanneer de verzamelde informatie anoniem is, het nog steeds op een opdringerige manier kan worden gebruikt. "Alleen omdat een bedrijf niet precies weet wie je bent, wil nog niet zeggen dat ze geen dingen kunnen doen die schadelijk voor je zijn", aldus Ryan Calo, hoogleraar aan de University of Washington School of Law.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.