Burgerrechtenbeweging Bits of Freedom wil dat de Autoriteit Persoonsgegevens een onderzoek start naar de online advertentieveilingen die van real time bidding (RTB) gebruikmaken. Hierbij wordt advertentieruimte op websites via een geautomatiseerde veiling verkocht aan adverteerders.
Elke keer dat iemand een website bezoekt en een gerichte advertentie te zien krijgt, worden gegevens over wat hij of zij leest of bekijkt naar bedrijven gestuurd. Dit worden ook "bid requests" genoemd. Advertentiebedrijven versturen deze gegevens naar tal van bedrijven om zo adverteerders te laten bieden om advertenties aan bezoekers te tonen. Bedrijven kunnen zo gericht adverteren.
Bid requests kunnen allerlei persoonlijke informatie bevatten, zoals hetgeen dat de bezoeker leest of bekijkt, locatiegegevens, informatie over het gebruikte apparaat, uniek tracking-ID en ip-adres. "Een groot probleem is dat er nauwelijks zicht of controle is op wat er vervolgens met al die persoonsgegevens gebeurt. Of alle partijen die op deze manier gegevens ontvangen hier ook op een correcte manier mee omgaan is nauwelijks te controleren", stelt Bits of Freedom.
Volgens de burgerrechtenbeweging druist het in tegen principes uit de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), zoals de verplichting om persoonsgegevens goed te beveiligen en transparant te zijn over hoe persoonsgegevens worden gebruikt en gedeeld. "Je kan het gebrek aan controle vergelijken met de situatie destijds bij Facebook waardoor Cambridge Analytica ongestoord gegevens van gebruikers kon verzamelen en zo miljoenen mensen kon profileren. Alleen is de schaal bij real time bidding nog vele malen groter", zegt David Korteweg van Bits of Freedom.
Voor de online advertentieveilingen worden systemen van Google en IAB gebruikt, de brancheorganisatie voor digitale marketing. Bits of Freedom stelt dat beide partijen de verantwoordelijkheid van zich afschuiven, terwijl ze met hun systemen een belangrijke rol spelen in de verspreiding van persoonsgegevens via real time bidding. Bits of Freedom wil dan ook dat de Autoriteit Persoonsgegevens een onderzoek naar deze werkwijze start (pdf).
Soortgelijke verzoeken worden vandaag ingediend bij de toezichthouders in België, Luxemburg en Spanje. Eerder werden privacytoezichthouders in het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Polen gevraagd om op te treden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.