image

Bits of Freedom wil dat AP online advertentieveilingen onderzoekt

maandag 20 mei 2019, 10:04 door Redactie, 8 reacties
Laatst bijgewerkt: 20-05-2019, 10:44

Burgerrechtenbeweging Bits of Freedom wil dat de Autoriteit Persoonsgegevens een onderzoek start naar de online advertentieveilingen die van real time bidding (RTB) gebruikmaken. Hierbij wordt advertentieruimte op websites via een geautomatiseerde veiling verkocht aan adverteerders.

Elke keer dat iemand een website bezoekt en een gerichte advertentie te zien krijgt, worden gegevens over wat hij of zij leest of bekijkt naar bedrijven gestuurd. Dit worden ook "bid requests" genoemd. Advertentiebedrijven versturen deze gegevens naar tal van bedrijven om zo adverteerders te laten bieden om advertenties aan bezoekers te tonen. Bedrijven kunnen zo gericht adverteren.

Bid requests kunnen allerlei persoonlijke informatie bevatten, zoals hetgeen dat de bezoeker leest of bekijkt, locatiegegevens, informatie over het gebruikte apparaat, uniek tracking-ID en ip-adres. "Een groot probleem is dat er nauwelijks zicht of controle is op wat er vervolgens met al die persoonsgegevens gebeurt. Of alle partijen die op deze manier gegevens ontvangen hier ook op een correcte manier mee omgaan is nauwelijks te controleren", stelt Bits of Freedom.

Volgens de burgerrechtenbeweging druist het in tegen principes uit de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), zoals de verplichting om persoonsgegevens goed te beveiligen en transparant te zijn over hoe persoonsgegevens worden gebruikt en gedeeld. "Je kan het gebrek aan controle vergelijken met de situatie destijds bij Facebook waardoor Cambridge Analytica ongestoord gegevens van gebruikers kon verzamelen en zo miljoenen mensen kon profileren. Alleen is de schaal bij real time bidding nog vele malen groter", zegt David Korteweg van Bits of Freedom.

Voor de online advertentieveilingen worden systemen van Google en IAB gebruikt, de brancheorganisatie voor digitale marketing. Bits of Freedom stelt dat beide partijen de verantwoordelijkheid van zich afschuiven, terwijl ze met hun systemen een belangrijke rol spelen in de verspreiding van persoonsgegevens via real time bidding. Bits of Freedom wil dan ook dat de Autoriteit Persoonsgegevens een onderzoek naar deze werkwijze start (pdf).

Soortgelijke verzoeken worden vandaag ingediend bij de toezichthouders in België, Luxemburg en Spanje. Eerder werden privacytoezichthouders in het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Polen gevraagd om op te treden.

Reacties (8)
20-05-2019, 10:30 door Anoniem
Nog een reden om die advertenties van de advertentie-mafia te blokkeren met een adblocker.
20-05-2019, 11:08 door Anoniem
Door Anoniem: Nog een reden om die advertenties van de advertentie-mafia te blokkeren met een adblocker.
Het is geen nieuwe reden, dit is al vele jaren een belangrijke reden om advertenties te blokkeren (naast het risico op malware, overdadig gebruik van CPU en bandbreedte, en opdringerige onrust die het voor mensen die dat slecht kunnen buitensluiten moeilijk maakt om de inhoud waar ze voor komen nog te kunnen lezen).

De kans is groot dat de hele werkwijze in strijd is met de AVG, dus het is inderdaad hoog tijd dat privacywaakhonden onderzoeken of dat inderdaad zo is.
20-05-2019, 11:15 door Anoniem
Nog een reden om die advertenties van de advertentie-mafia te blokkeren met een adblocker.

Gelukkig maar dat niet iedereen dat doet, want anders zouden alle gratis internet diensten binnen no time betaald worden.
20-05-2019, 11:15 door Anoniem
Kan de AP gelijk het scannen op aankopen in Gmail, en het niet kunnen uitschakelen, door Google onder de loep nemen.

"Ja maar Google gebruikt dat niet om advertenties te tonen, dus totaal niet relevant." Klopt: woordvoerder van Google zegt;
Google de aankoopinformatie niet gebruikt voor het tonen van advertenties.
(Bron: Tweakers, geen linkje i.v.m. Persgroep)

Daar is geen woord aan gelogen door Google. Google gebruikt logischerwijs deze gegevens wel om jou geen advertenties meer voor te schotelen van producten/diensten die jij toch al gekocht hebt.
Veel mensen klagen daarover, hier dus de oplossing. Allemaal in jouw eigen belang hè!
20-05-2019, 11:53 door Anoniem
Er is een wezelijk verschil tussen de werkwijze die Google en IAB (en Facebook) hanteren. IAB en Facebook bieden informatie aan waarop men vervolgens biedt. De adverteerder gebruikt zijn eigen analysetool om te bepalen of het interessant is om op basis van de ontvangen informatie te adverteren en hoeveel ze er voor over hebben. In een aantal gevallen levert de adverteerder vervolgens zelf de advertentie aan de bezoeker van de website. Daarbij krijgt hij de gelegenheid om zelf ook nog extra informatie te verzamelen.

Google biedt de adverteerder de kans om te adverteren op basis van algemene kenmerken. Als een adverteerder wint, plaatst Google de advertentie. De adverteerder weet dus alleen dat hij X heeft betaald om een persoon met ongeveer kenmerken A, B en C zijn advertentie te tonen.

De vraag hierbij is natuurlijk of die algemene kenmerken voldoende anonimiteit garanderen. Zo was onlangs sprake van het gebruik van postcodes. In sommige landen kan het voorkomen dat er maar 1 persoon op een postcode woont. Dat is dan niet anoniem genoeg. De AP heeft al eens eerder aangegeven dat een postcode in Nederland anoniem genoeg is, zolang er niet te veel andere kenmerken meegenomen worden.

Peter
20-05-2019, 13:01 door Anoniem
Door Anoniem: Gelukkig maar dat niet iedereen dat doet, want anders zouden alle gratis internet diensten binnen no time betaald worden.
Het aanbod op het internet van nu is wezenlijk anders dan in de beginjaren, maar verlies nooit uit het oog dat het pas commerciëel interessant werd voor al die met advertenties gefinancierde websites toen het internet zonder dat inkomstenmodel aan was geslagen en steeds groter en populairder werd. Als je dat verdienmodel weg zou nemen zou er een hoop instorten, maar ook een hoop interessants overblijven. Misschien valt er wel zoveel bullshit weg dat de gemiddelde inhoudelijke kwaliteit van wat er overblijft hoger is dan wat we nu zien.
20-05-2019, 14:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Nog een reden om die advertenties van de advertentie-mafia te blokkeren met een adblocker.

Gelukkig maar dat niet iedereen dat doet, want anders zouden alle gratis internet diensten binnen no time betaald worden.

Dat zou ik op zich een goede oplossing vinden, alleen moet er dan wel een micropayments systeem komen vergelijkbaar
met wat nu via die advertenties gebeurt. Ik heb geen zin om met iedere site die ik eventueel wil bezoeken eerst een
overeenkomst aan te gaan, betalingen te doen, etc. (bijvoorbeeld een maandelijks abonnement)
20-05-2019, 16:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gelukkig maar dat niet iedereen dat doet, want anders zouden alle gratis internet diensten binnen no time betaald worden.
Het aanbod op het internet van nu is wezenlijk anders dan in de beginjaren, maar verlies nooit uit het oog dat het pas commerciëel interessant werd voor al die met advertenties gefinancierde websites toen het internet zonder dat inkomstenmodel aan was geslagen en steeds groter en populairder werd. Als je dat verdienmodel weg zou nemen zou er een hoop instorten, maar ook een hoop interessants overblijven. Misschien valt er wel zoveel bullshit weg dat de gemiddelde inhoudelijke kwaliteit van wat er overblijft hoger is dan wat we nu zien.

Precies! Zo geweldig veel zijn we er niet op vooruit gegaan met het Internet sinds we betalen met kliks.
Het is precies net zo gegaan als met de andere massamedia zoals radio en TV. Op een gegeven moment gaat de meute het ontdekken, waarna de snelle jongens van de marketing er achter aan komen en de boel steeds platter en vlakker wordt om diezelfde meute te binden. Geef mij het Internet van pakweg 20 jaar geleden maar hoor.

Opa ;-)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.