In verschillende Europese landen waaronder Nederland is een campagne gestart tegen de online advertentieveilingen van Google. Via de Civil Liberties Union for Europe (Liberties), een non-gouvernementele organisatie, zijn er bij de privacytoezichthouders van onder andere Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Nederland klachten ingediend.
De klagers verzoeken de privacytoezichthouders om de advertentieveilingen van Google te onderzoeken en hier handhavend tegen op te treden. De klachten gaan specifiek over het Realtime Bidding en het Authorized Buyers advertentiesysteem van Google. Hierbij wordt advertentieruimte op websites via een geautomatiseerde veiling verkocht aan adverteerders. Elke keer dat iemand een website bezoekt en een gerichte advertentie te zien krijgt, worden gegevens over wat hij of zij leest of bekijkt naar bedrijven gestuurd. Dit worden ook "bid requests" genoemd.
Advertentiebedrijven versturen deze gegevens naar tal van bedrijven om zo adverteerders te laten bieden om advertenties aan bezoekers te tonen. Bedrijven kunnen zo gericht adverteren. De bid requests die dit mogelijk maken bevatten vaak allerlei persoonlijke informatie van internetgebruikers. "Dit gebeurt zonder dat mensen zich hiervan bewust zijn, zonder dat ze instemmen of hier bezwaar tegen kunnen hebben, en zonder dat ze hier iets aan kunnen doen", aldus Liberties.
De organisatie vindt dat de manier waarop online adverteren in realtime werkt, in strijd is met de AVG. De campagne van Liberties staat niet op zichzelf. Inmiddels hebben digitale rechten- en mensenrechtenorganisaties in 14 EU-landen klachten bij hun nationale privacytoezichthouders ingediend waarin wordt gevraagd om Realtime Bidding te onderzoeken. Als onderdeel van de #StopSpyingOnUs-campagne heeft Liberties een modelbrief gemaakt die EU-burgers naar hun privacytoezichthouder kunnen sturen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.