De Consumentenbond wil dat de Autoriteit Persoonsgegevens een klacht over Google die vorig jaar november werd ingediend sneller afhandelt. Acht Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond, klaagden bij hun nationale privacytoezichthouders over hoe Google probeert om gebruikers van nieuwe Androidtelefoons de locatiegeschiedenis in te laten schakelen.
Daarnaast klaagden de consumentenorganisaties over het standaard ingeschakeld staan van de functie 'Web & App Activiteit'. Via deze optie verzamelt Google ook locatiegegevens. Volgens de consumentenorganisaties verbergt Google cruciale informatie en maakt het gebruik van sturende knoppen. Gebruikers geven daardoor geen vrije, specifieke, geïnformeerde en ondubbelzinnige toestemming voor het verzamelen en gebruiken van locatiegegevens. Daarmee zou Google de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) overtreden.
Ruim zes maanden na het indienen van de klacht is er nog geen enkel resultaat zichtbaar, zo stelt de Consumentenbond. Zo is het zelfs nog onduidelijk wie het onderzoek leidt. Aangezien Google Ierland de gegevens verwerkt, zou de Ierse toezichthouder het onderzoek moeten leiden. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft alleen niet aan de Consumentenbond laten weten of dit het geval is.
De privacytoezichthouder zou de Consumentenbond ook nadere informatie verstrekken over de voortgang en het resultaat van het handhavingsverzoek, maar daar is niets van gekomen, aldus de consumentenorganisatie. De Consumentenbond spreekt de Autoriteit Persoonsgegevens nu aan op het gebrek aan snelheid en dringt nogmaals aan op duidelijke informatie over het proces.
"Het is belangrijk dat het onderzoek zorgvuldig plaatsvindt, maar het gebrek aan transparantie en het uitblijven van resultaat baren me zorgen. Vooral omdat we van de AP geen argumenten krijgen die het gebrek aan voortgang verklaren. Zelfs over het verloop van de procedure horen we niets. De traagheid werkt bovendien in het voordeel van Google, dat ongestoord de vruchten van zijn overtreding plukt en consumenten blijft benadelen. Dit kan zo niet langer. Laat consumenten weten wat ze kunnen verwachten en handhaaf de wet", zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.