Het privacybeleid van Facebook kost zo'n 18 minuten om te lezen en is ook nog eens slecht leesbaar. Dat blijkt uit onderzoek van The New York Times naar 150 privacy policies. Volgens de onderzoekers is het privacybeleid dat mensen voorgeschoteld krijgen een "onbegrijpelijke ramp".
Mensen gaan daardoor akkoord met beleid dat ze niet helemaal snappen. Van de grote techbedrijven is het AirBnB dat de kroon spant als het om de lengte van het privacybeleid gaat. De onderzoekers waren bijna 35 minuten bezig met het lezen ervan. Ook de leesbaarheid van het privacybeleid van AirBnB laat te wensen over. Hiervoor maakten de onderzoekers gebruik van de Lexile-test, die de complexiteit van een tekst beoordeelt op basis van zinslengte en woordkeuze.
Om de meeste privacy policies te kunnen begrijpen moesten gebruikers minimaal HBO-niveau of hoger hebben. De meeste privacy policies waren complexer dan klassieke werken zoals Pride and Prejudice, Great Expectations en Brief History of Time. De BBC kwam juist goed uit het onderzoek, met een privacybeleid dat dankzij korte zinnen en duidelijke taal buitengewoon leesbaar is.
De onderzoekers waarschuwen dat de manier waarop bedrijven data verzamelen steeds geraffineerder en indringender wordt, wat het onwaarschijnlijker maakt dat privacy policies beter leesbaar en begrijpbaar zullen worden. "Deze documenten zijn door advocaten voor advocaten gemaakt. Ze zijn nooit bedoeld als een middel voor consumenten", zegt Jen King van het Center for Internet and Society. Ze pleit voor een nieuwe start, waarbij de mens en de manier waarop die informatie tot zich neemt centraal staat.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.