De berichten die mensen op Facebook plaatsen zijn door onderzoekers te gebruiken om allerlei ziektes en aandoeningen te voorspellen, zoals diabetes, depressie en angststoornissen. Onderzoekers van de Universiteit van Pennsylvania School of Medicine ontwikkelden een systeem dat Facebookberichten verwerkt om medische aandoeningen aan te tonen.
Facebookberichten bevatten veel informatie over gedrag, leefstijl en psychische gesteldheid, waar een arts mogelijk geen toegang toe heeft. De onderzoekers analyseerden de Facebookberichten van bijna duizend patiënten, met hun toestemming. Vervolgens werden verschillende groepen van woorden, zoals bijvoorbeeld hoofdpijn, buikpijn, huilen, tranen en pijn, aan bepaalde aandoeningen gecorreleerd, zoals depressie en diabetes. Alcoholmisbruik werd vaak voorspeld aan de hand van Facebookberichten met woorden als drinken, dronken en fles.
Om de medische aandoeningen te voorspellen maakten de onderzoekers gebruik van drie methodes. Ze keken alleen naar Facebookberichten, maakten alleen gebruik van demografische data als geslacht, etniciteit en leeftijd en een combinatie van beide. Facebookberichten bleken nauwkeuriger dan demografische data te zijn bij het vaststellen van diabetes, zwangerschap en psychische aandoeningen zoals angststoornissen, psychoses en depressie.
De onderzoekers erkennen dat er bij het gebruik van Facebookberichten om ziektes te voorspellen privacyvragen komen kijken. Zo zorgt het gemak waarmee toegang tot social media kan worden verkregen voor extra verplichtingen dat toestemming voor dit soort zaken wordt begrepen en bedoeld is. Ook moeten gebruikers worden geïnformeerd over hoe hun data kan worden gebruikt en hoe ze dit kunnen intrekken.
"Tegelijkertijd moeten dit soort privacyzorgen worden begrepen in de context van bestaande gezondheidsprivacyrisico's. Het is twijfelachtig dat socialmediagebruikers de omvang begrijpen waarmee hun gezondheid al via digitaal vastgelegde activiteiten wordt blootgesteld", aldus de onderzoekers, die verder concluderen dat social media enorme potentie heeft om gezondheidszorg te personaliseren. Het onderzoek is terug te vinden in PLOS ONE.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.