image

Minister: AP bepaalt of ING volgens privacywetgeving handelt

maandag 8 juli 2019, 15:28 door Redactie, 14 reacties

Het is in eerste instantie aan de Autoriteit Persoonsgegevens om te bepalen of het gebruik van betaalgegevens van klanten door ING om gepersonaliseerde reclame te laten zien volgens de privacywetgeving is, zo heeft minister Hoekstra van Financiën op vragen van de PvdA weten.

De bank heeft aangekondigd dat het klanten op basis van hun bij- en afschrijvingen gepersonaliseerde reclame zal laten zien. PvdA-Kamerlid Nijboer had Hoekstra gevraagd in hoeverre de werkwijze van ING in overeenstemming met de privacywetgeving en gedragscodes is. "De Autoriteit Persoonsgegevens is de bevoegde toezichthouder ten aanzien van de AVG. Het is dan ook niet aan mij, maar in eerste instantie aan de AP (en uiteindelijk eventueel de rechter) om te bepalen of de werkwijze van ING in overeenstemming is met de privacywetgeving", antwoordt de minister.

Hoekstra stelt dat bankklanten voordeel van gepersonaliseerde reclame kunnen hebben. Het verwerken van gegevens voor deze doeleinden moet echter wel op een eerlijke, transparante en proportionele wijze gebeuren, op een manier die toegestaan is door de geldende regels voor gegevensverwerking, merkt de minister verder op.

Nijboer wilde verder weten wat Hoekstra ervan vindt dat ING het gebruik van gegevens als standaardinstelling hanteert (opt-out), in plaats van klanten zelf actief te laten aangeven dat hun gegevens voor marketingdoeleinden mogen worden gebruikt (opt-in). "Deelt u de mening dat privacy standaard zou moeten zijn met betrekking tot betalingsgegevens? Bent u bereid om privacy als standaardinstelling vast te leggen voor betaalgegevens?", aldus de vraag van het Kamerlid.

De minister herhaalt dat de Autoriteit Persoonsgegevens de bevoegde toezichthouder is als het gaat om de verwerking van persoonsgegevens. "In de eerdergenoemde brief van de AP aan de banken zijn de kaders toegelicht waar banken zich aan moeten houden bij een dergelijke gegevensverwerking", voegt Hoekstra op. De privacytoezichthouder liet banken vorige week weten dat ze het betaalverkeer van klanten niet zomaar voor reclame mogen gebruiken.

Reacties (14)
08-07-2019, 16:17 door Anoniem
Toezichthouders kunnen bij uitzondering best helpen hoe de wet begrepen en uitgevoerd dient te worden. Maar een eigen slinger er aan geven kan natuurlijk niet. Want dan kan je net zo goed geen wetten maken maar gewoon de Tweede Kamer en de rechter afschaffen. Dat gelst nog meer voor bonus trekkers van grote firma's en hele legers advocaten. Die horen dat al helemaal te weten.

Het feit dat die bank toch achter de rug van de klant gaat "onderhandelen" over wat er de klant "door de strot geduwd" mag worden, zegt voor mij al alles over hoe die bank over klanten denkt. Daar hoef ik zelfs de mening van ministers niet meer over te horen.

Met geluk begin in deze maand met een nieuwe onderneming. Zonder PIN. Dat weet ik nu al. Privacy van mijn nieuwe klanten, weet je? Trek het om de hoek maar uit de muur, dan weet tenminste niemand waar het voor was.
08-07-2019, 16:48 door Anoniem
Standaard moet die optie uitgeschakeld zijn, dit is nu niet het geval.

ING is daarom gezakt, gestrand en heeft gefaald.
08-07-2019, 17:40 door Anoniem
Door Anoniem: Toezichthouders kunnen bij uitzondering best helpen hoe de wet begrepen en uitgevoerd dient te worden. Maar een eigen slinger er aan geven kan natuurlijk niet. Want dan kan je net zo goed geen wetten maken maar gewoon de Tweede Kamer en de rechter afschaffen. Dat gelst nog meer voor bonus trekkers van grote firma's en hele legers advocaten. Die horen dat al helemaal te weten.

Het feit dat die bank toch achter de rug van de klant gaat "onderhandelen" over wat er de klant "door de strot geduwd" mag worden, zegt voor mij al alles over hoe die bank over klanten denkt. Daar hoef ik zelfs de mening van ministers niet meer over te horen.

Met geluk begin in deze maand met een nieuwe onderneming. Zonder PIN. Dat weet ik nu al. Privacy van mijn nieuwe klanten, weet je? Trek het om de hoek maar uit de muur, dan weet tenminste niemand waar het voor was.
Zonder pin of andere electronische betaling ?

Go back to the 90s !
08-07-2019, 18:50 door Anoniem
Door Anoniem: Standaard moet die optie uitgeschakeld zijn, dit is nu niet het geval.

ING is daarom gezakt, gestrand en heeft gefaald.

Klopt, maar het is niet alleen ING, ook diverse andere banken doen het fout zoals ABN AMRO en Knab.
08-07-2019, 19:59 door Anoniem
Zonder pin of andere electronische betaling ?

Go back to the 90s !
Weer zo`n opmerking, wat ik wil geld voor iedereen.

Lukt het je niet om een onderbouwd verhaal te schrijven zo dat ik je beter kan begrijpen, of ben je een van die trollen
hier die de zaak aan het verzieken zijn.

Ik wil je dan ook uitdagen om een reactie te schrijven waarom jij vindt dat ik niet meer cash mag betalen, zal wel lang
wachten worden maar wie weet.
08-07-2019, 20:19 door karma4
Door Anoniem:
Klopt, maar het is niet alleen ING, ook diverse andere banken doen het fout zoals ABN AMRO en Knab.
Klopt. Het is een falend handhavend gebeuren bij het AP. Hun prioriteit ligt niet conform GDPR bij het tegenwicht bieden tegen de te machtige grote bedrijven. Ik zie graag mijn ongelijk bewezen worden.
08-07-2019, 21:37 door Anoniem
Dit was een kwestie van tijd na PSD2. Zonde dat de (Europeesche) politiek dit niet kan bedenken. Persoonsgegevens zijn het nieuwe business model voor banken. Aangemoedigd door PSD2 krijg je dit. Voordat onze besluiteloze AP reageert, is ook de politiek alweer vergeten waar de AVG eigenlijk over ging en is opt-out de nieuwe standaard (in strijd met GPDR en AVG).
08-07-2019, 21:56 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem:
Klopt, maar het is niet alleen ING, ook diverse andere banken doen het fout zoals ABN AMRO en Knab.
Klopt. Het is een falend handhavend gebeuren bij het AP. Hun prioriteit ligt niet conform GDPR bij het tegenwicht bieden tegen de te machtige grote bedrijven. Ik zie graag mijn ongelijk bewezen worden.
Zolang AP DENkT dat het misschien niet klopt, kunnen ze veel praten, maar weinig doen.
08-07-2019, 22:24 door Anoniem
Maar het is juist het EU collectief van landen, waardoor dit voor banken mogelijk wordt gemaakt.
Is er een van de schapen over de dam, dan volgen er meer.

Zo gaf een van de kleinere Baltische staten de aanzet tot het goedkeuren door de EU
en vervolgens begonnen de banken natuurlijk hierover bij andere lidstaten
en daarom zitten we er nu mee. Zeer profijtelijk allemaal, maar slecht voor de laatste restjes privacy.

Overal probeert het surveillance en data-graai kapitalisme nog meer voet aan de grond te krijgen
en ze worden er te weinig bij afgeremd, want wie kan Big Tech met USA in de rug de wetten lezen?

Iedereen in dit circus doet er aan mee, want iedereen sprokkelt er iets van mee,
Big Tech, veiligheidsdiensten, CDNs, developers, etc. etc.

Letterlijk iedereen behalve degene die de data voor het merendeel aanleveren, de massa aan eindgebruikers,
zij krijgen niet zo extreem dure hardware en vaak veelal gratis software aangeboden
om toch maar binnen het ecosysteem te worden gelokt. Google smiles. Facebook is happy.
NSA sits on a pile of your personal data.

Velen die zien wat er onder de browser-kap gebeurt, is het al meteen duidelijk.
Velen van het gewone publiek zijn al wakker geschud, maar nog niet genoeg
en de toezichthouders en wetgevers zijn niet al te zeer op de hand van deze eindgebruikers.

That's all we know, folks

J.O.
09-07-2019, 09:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Zonder pin of andere electronische betaling ?

Go back to the 90s !
Weer zo`n opmerking, wat ik wil geld voor iedereen.

Lukt het je niet om een onderbouwd verhaal te schrijven zo dat ik je beter kan begrijpen, of ben je een van die trollen
hier die de zaak aan het verzieken zijn.

Ik wil je dan ook uitdagen om een reactie te schrijven waarom jij vindt dat ik niet meer cash mag betalen, zal wel lang
wachten worden maar wie weet.
Niemand heeft gezegd dat jij niet met cash kan betalen alleen dat dit steeds moeilijker en onpraktischer wordt en dat jij niet kan verwachten dat de maatschappij zich schikt naar jouw wensen.

Als jij naief genoeg bent on te denken dat je in 2019 een zaak zonder electronische betaling rendabel kan maken so be it you will not learn any other way
09-07-2019, 11:07 door Anoniem
Ik ga er van uit dat jij Anoniem 19:59 bent.

Niemand heeft gezegd dat jij niet met cash kan betalen alleen dat dit steeds moeilijker en onpraktischer wordt en dat jij niet kan verwachten dat de maatschappij zich schikt naar jouw wensen.
Wat bedoel je dan met je onderstaande opmerking, ik haal hier toch heel duidelijk uit dat je vindt dat iedereen
die niet wil pinnen of bankieren maar terug moet naar de 90er-jaren.

Zonder pin of andere elektronische betaling ?
Go back to the 90s !

Als jij naief genoeg bent on te denken dat je in 2019 een zaak zonder electronische betaling rendabel kan maken so be it you will not learn any other way
Dit is niet jou probleem maar van anoniem 16:17,"ik ben deze trouwens niet".

Maar waar het mij omgaat is dat ik zoveel mogelijk cash wil betalen om dat ik voor privacy ben en als winkeliers
er zo over denken vind ik dat prima.

Trouwens het is nog niet zo dat we kunnen terug reizen in de tijd, maar wie weet kan het wel over een tijdje, kan ik een tijd kiezen waar mensen nog normaal doen.
09-07-2019, 12:49 door Anoniem
Jij als klant van een bank krijgt een dikke middelvinger,mochten ze je bankgegevens al gedeeld hebben,
of dat deze optie standaard al aan staat dat je bankgegevens gedeeld kunnen worden,
daar gaat deze minister niet over,Yeah right,laat het AP en de banken en de rechter het maar met elkaar uitvechten.

Who cares about your privacy..the minister i dont think so.

Fight for your own Rights.people

The Matrix
09-07-2019, 17:41 door karma4
Door Anoniem:
Zolang AP DENkT dat het misschien niet klopt, kunnen ze veel praten, maar weinig doen.
Zodra ze denken dat het niet klopt kunnen ze een nader onderzoek starten. Een politieagent als handhaver is daarin getraind. Het ap blijft daar wat zweverig hangen in niet weten wat ze moeten doen. Ook een kwestie van prioriteiten en doortastend niet te bureaucrats handelen.
10-07-2019, 08:57 door Anoniem
De minister verwijst naar de onafhankelijkheid van de AP. Artikel 52 lid 2 AVG (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=celex%3A32016R0679) is hier duidelijk in: "Bij de uitvoering van hun taken en de uitoefening van hun bevoegdheden overeenkomstig deze verordening blijven de leden van elke toezichthoudende autoriteit vrij van al dan niet rechtstreekse externe invloed en vragen noch aanvaarden zij instructies van wie dan ook."

Natuurlijk mag de minister er wat van vinden, we hebben vrijheid van meningsuiting. En natuurlijk, als dat hout snijdt, mag de AP daar nog wat mee doen. Maar het is en blijft "ook maar een mening".
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.