Het Belgische luchtvaartbedrijf Asco verwacht nog maandenlang last te hebben van de gevolgen van de ransomware-infectie waar het in juni mee te maken kreeg. De ransomware besmette servers van het bedrijf, dat onderdelen maakt voor Airbus en Boeing. Vanwege de infectie zag Asco zich gedwongen om het personeel naar huis te sturen.
Vier weken na de infectie zijn alle medewerkers inmiddels weer aan de slag. Het bedrijf is echter nog niet volledig hersteld. "We gebruiken nu workarounds of nevenoplossingen. Bovendien worden veel taken die vroeger automatisch gebeurden manueel uitgevoerd", zegt hr-manager Vicky Welvaert tegenover De Tijd. Welvaert verwacht dat het tot het einde van dit jaar kan duren voordat de ontstane achterstand is weggewerkt.
Asco zal daarom extra personeel inschakelen en heeft besloten de om de collectieve sluiting van twee weken, eind juli en begin augustus, dit jaar niet door te laten gaan. Voor zover mogelijk wordt er doorgewerkt. Ook heeft het bedrijf het personeel gevraagd om de vakantie indien mogelijk te verplaatsen. Hoeveel schade de ransomware heeft veroorzaakt is nog onbekend, maar die loopt volgens Welvaert in de miljoenen euro's.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.