image

Amerikaanse zorgverzekeraar komt met app die diagnoses stelt

dinsdag 23 juli 2019, 13:50 door Redactie, 4 reacties

De Amerikaanse zorgverzekeraar Anthem komt met een app die diagnoses stelt op basis van symptomen en andere gezondheidsinformatie die gebruikers invoeren. De app heet CareSpree en biedt allerlei opties. Zo kunnen gebruikers via de app een videoafspraak met een arts maken.

Ook is het mogelijk om fysieke afspraken met een arts en het laten maken van röntgenfoto's en MRI-scans in te plannen en vervolgens het verschuldigde bedrag via de smartphone te betalen. Anthem heeft met tien zorgverleners afspraken over de app gemaakt. Een andere feature is een met "kunstmatige intelligentie" uitgeruste chatfunctie die diagnoses kan stellen, afhankelijk van de gegevens die gebruikers invoeren. Voor het vervolg kunnen gebruikers met een arts chatten. De onderliggende technologie is ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf K Health, dat via Twitter laat weten dat miljoenen Amerikanen er nu toegang toe krijgen.

Gebruikers die geen zorgverzekering bij de verzekeraar hebben moeten voor de consulten betalen. Klanten van Anthem kunnen hun gezondheidsgeschiedenis en verzekering aan de app koppelen en allerlei extra niet verzekerde kosten via de smartphone betalen. Tevens komt Anthem later dit jaar met een nieuw digitaal persoonlijk gezondheidsdossier voor klanten, zo meldt de Wall Street Journal. Tests met de app beginnen later deze maand, aldus Becker's Hospital Review.

Reacties (4)
23-07-2019, 13:54 door allestein
Tot je te horen krijgt: uit de door u ingevoerde gegevens blijkt dat uw premie omhoog moet.
23-07-2019, 14:38 door Anoniem
It is all about the money, stupid.

J.O.
24-07-2019, 16:43 door Anoniem
Zijn er werkelijk mensen die dit soort apps daarwerkelijk gaan gebruiken...?

Evolutie zou er toch eigenlijk voor moeten zorgen dat mensen slimmer worden..?
26-07-2019, 09:14 door Anoniem
Als ik medische hulp nodig heb, bel ik gewoon naar de huisartsenpost om een afspraak te maken en dan bespreek ik uitsluitend met de huisarts wat de klachten zijn. En indien nodig, verwijst hij me wel door naar andere specialisten. Waarom zou ik überhaupt mijn klachten elders willen invoeren? Ik leef graag onder een steen (ik heb ook helemaal niets met smartphones en zo). Bovendien heb ik zeer weinig ervaring op medisch gebied; mijn laatste bezoek aan een arts (afgezien van de tandarts), was ergens in de jaren 90.

Een zorgverzekeraar of kunstmatige intelligentie heeft de medische expertise niet om een adequate diagnose te kunnen stellen. Ik hoor liever van een arts persoonlijk wat ik heb, desnoods via een second opinion, dan van een of andere vage, onpersoonlijke app. Dat geldt net zo goed voor het zelf googelen naar symptomen, iets dat ik ook niet zo gauw zou doen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.