De Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF is zeer teleurgesteld in de schikking die de Amerikaanse toezichthouder FTC met Facebook heeft gesloten. Volgens de EFF zijn de schikkingsvoorwaarden onvoldoende om de privacy van gebruikers op de sociale netwerksite te beschermen.
Als onderdeel van de schikking moet Facebook 5 miljard dollar betalen en veranderingen aan de bedrijfsstructuur doorvoeren. "De overeenkomst beperkt niet hoe Facebook de persoonlijke informatie van gebruikers verzamelt, gebruikt en deelt. Het is niet voldoende dat de schikking verplicht dat Facebook een eigen privacycontrole van nieuwe producten moet uitvoeren, aangezien dat Facebook juist aanmoedigt om zelf te bepalen hoe het data verzamelt, gebruikt en deelt", zegt Adam Schwartz van de EFF.
Ook biedt de schikking volgens Schwartz geen publieke transparantie over hoe Facebook persoonlijke informatie verzamelt, gebruikt en deelt, of hoe Facebook de schikking met de FTC gaat doorvoeren. "Het is niet voldoende dat alleen Facebook en de overheid deze informatie hebben", gaat de EFF-medewerker verder. Een ander kritiekpunt is dat de schikking niets doet aan de marktdominantie die Facebook op het gebied van sociale netwerken en internetadvertenties heeft.
Ondanks de kritiek zijn er volgens Schwartz ook lichtpuntjes. Zo moet Facebook bestaande gezichtsherkenningstemplates verwijderen en mag het nieuwe templates alleen met uitdrukkelijke toestemming van gebruikers maken. Daarnaast is het niet meer toegestaan om telefoonnummers die voor tweefactorauthenticatie zijn verstrekt voor advertentiedoeleinden in te zetten.
"Over het geheel genomen is deze schikking slecht nieuws voor consumentenprivacy. Maar het gaat verder dan Facebook. Het surveillance-gedreven advertentiemodel komt overal voor op het web. Om de privacyrechten van gebruikers te beschermen hebben we solide privacywetgeving voor consumenten nodig", besluit Schwartz.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.