De National Australia Bank gaat 13.000 klanten waarschuwen nadat hun persoonsgegevens zonder toestemming door een medewerker waren geüpload naar twee databedrijven. Het gaat om namen, geboortedata, contactgegevens en in sommige gevallen ook identificatienummers van de overheid.
Volgens de bank heeft een medewerker de gegevens zonder toestemming naar twee databedrijven geüpload. "Dit incident was een menselijke fout en in strijd met het databeveiligingsbeleid van de bank", zegt Glenda Crisp, chief data officer van de bank. Gedupeerde klanten zullen per telefoon, e-mail of brief worden geïnformeerd. In het geval identiteitsbewijzen opnieuw moeten worden uitgegeven zegt NAB de kosten te zullen dekken.
De twee databedrijven stellen dat ze de gegevens inmiddels hebben verwijderd. De Australische privacytoezichthouder is daarnaast ingeschakeld en de bank geeft aan maatregelen te zullen nemen. "We weten hoe dit kon gebeuren en voeren veranderingen door zodat dit niet nog een keer kan plaatsvinden", aldus Crisp.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.