Websites met een likeknop van Facebook zijn verantwoordelijk voor de data die wordt verzameld en naar Facebook wordt gestuurd, zo heeft het Europees Hof van Justitie vandaag bepaald (pdf). Sites zijn in beginsel niet verantwoordelijk voor de latere verwerking van die gegevens door Facebook alleen.
Het Hof deed uitspraak in een zaak van de Duitse kledingketen Fashion ID, die op haar website een like-knop van Facebook heeft geplaatst. Door de knop worden persoonsgegevens van bezoekers naar Facebook gestuurd, zonder dat die bezoekers zich daarvan bewust zijn en ongeacht of zij al dan niet lid zijn van Facebook of op de likeknop hebben geklikt, aldus het Hof. Volgens een Duitse consumentenvereniging wordt hiermee de privacywetgeving geschonden.
De consumentenvereniging stapte naar een Duitse rechter, die het Europees Hof om een verduidelijking vroeg. In die verduidelijking stelt het Europees Hof dat Fashion ID samen met Facebook verantwoordelijk is voor de verzameling van de gegevens in kwestie en de doorzending ervan aan Facebook, aangezien beide partijen achter het doel staan en de middelen ervoor vaststellen.
"Dat Fashion ID de vind-ik-leukknop van Facebook op haar internetsite heeft geplaatst, stelt haar namelijk kennelijk in staat om de reclame voor haar producten te optimaliseren door de zichtbaarheid ervan op het sociaal netwerk Facebook te vergroten wanneer een bezoeker van de internetsite van Fashion ID op die knop klikt", zo laat het Hof weten. Dat stelt dat dit commerciële voordeel de reden is waarom Fashion ID de knop heeft geplaatst en daarom instemt met het verzamelen en doorsturen van persoonsgegevens van bezoekers naar Facebook.
Het Hof benadrukt dat de beheerder van een website zoals Fashion ID bezoekers moet informeren wanneer gegevens worden verzameld en waarom dit wordt gedaan. De beheerder moet daarnaast vooraf toestemming van bezoekers hebben gekregen om de gegevens te verzamelen en door te sturen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.