image

Windows 10 voldoet niet aan nieuwe privacyvoorwaarden Rijk

maandag 29 juli 2019, 17:37 door Redactie, 56 reacties

Windows 10 Enterprise en de mobiele Office apps voldoen op het moment niet aan de nieuwe privacyvoorwaarden die de Rijksoverheid met Microsoft heeft gesloten. Dat stelt de Haagse Privacy Company dat op verzoek van het ministerie van Justitie en Veiligheid een onderzoek uitvoerde.

Strategisch Leveranciersmanagement (SLM) Microsoft Rijk sloot afgelopen mei nieuwe privacyvoorwaarden met Microsoft voor de 300.000 digitale werkplekken van de Rijksoverheid. Hierop draaien de grootzakelijke versies van Windows 10 en Office. Uit eerder onderzoek van de Privacy Company bleek dat de software van Microsoft diagnostische gegevens van en over gebruikers verzamelde en bewaarde in een database in de Verenigde Staten, op een manier die hoge risico's meebracht voor de privacy van de gebruiker.

"Het verzamelen, opslaan en gebruik van deze gegevens is niet conform de AVG", aldus minister Grapperhaus, die onlangs liet weten dat overheidsinstanties van Windows 10 Enterprise en Microsoft Office Pro Plus gebruik kunnen maken zonder dat hierbij de AVG wordt overtreden. Naar aanleiding van het eerdere onderzoek van de Privacy Company ging de overheid namelijk met Microsoft in gesprek over een verbeterplan.

Door een combinatie van technische, organisatorische en contractuele maatregelen zijn de acht eerder geconstateerde privacyrisico’s voor Office 365 ProPlus nu door Microsoft verholpen, zo laat de Privacy Company weten. Microsoft heeft deze verbeteringen echter nog niet doorgevoerd in Office Online en de mobiele Office apps. De nieuwe privacyvoorwaarden van het Rijk zijn ook niet van toepassing op de gegevensverwerking via Windows 10 Enterprise en op de mobiele Office apps.

Zo is het in Office Online niet mogelijk om het gegevensverkeer te beperken. De Privacy Company ontdekte dat er vanuit tenminste drie van de mobiele apps op iOS verkeer over het gebruik van de apps naar een Amerikaans marketingbedrijf gaat dat gespecialiseerd is in predictive profiling. "Zonder enige informatie over de doelen van deze verwerking, en zonder mogelijkheid voor gebruikers of beheerders om deze verwerking te verhinderen", aldus Sjoera Nas van het Haagse privacybedrijf.

Overheidsinstellingen hebben het advies gekregen om voorlopig geen gebruik te maken van Office Online en de mobiele Office apps en te kiezen voor het laagste mogelijke niveau van gegevensverzameling in Windows 10. "Als de systeembeheerders van de overheidsinstellingen ook de andere adviezen opvolgen uit de rapporten, zijn er voor de overheidsinstellingen geen bekende hoge privacyrisico's meer", laat Nas weten. Ze stelt dat het Rijk wel in onderhandeling met Microsoft blijft om ook Windows en de mobiele apps onder de reikwijdte te brengen van de nieuwe privacyvoorwaarden en dezelfde technische verbeteringen door te voeren voor Office Online.

Reacties (56)
29-07-2019, 17:51 door [Account Verwijderd]
Gewoon een grote schande dat gegevens van burgers via die ellendige Microsoft spyware verwerkt worden. Een verassing is het niet voor mij.
29-07-2019, 18:11 door karma4 - Bijgewerkt: 29-07-2019, 18:12
Door Kili Manjaro: Gewoon een grote schande dat gegevens van burgers via die ellendige Microsoft spyware verwerkt worden. Een verassing is het niet voor mij.
Het is inderdaad een grote schande dat evanelisten via fud aan politieke beinvloeding doen.
Oss is een groot probleem want de bekende lekken worden in een besloten groep geheim gehouden.
Beter is het om op goede monitoring die je zelf doet en externe aansprakelijkheid in te zetten.
Het hele Internet had nooit open gezet mogen worden met dat gebrek aan veiligheid By design.

Overigens eerder al dek stellingen voor office beheer gevonden. Gaat Veel verder en beter dan wat ibis officiële e biedt.
29-07-2019, 18:30 door Anoniem
Door Kili Manjaro: Gewoon een grote schande dat gegevens van burgers via die ellendige Microsoft spyware verwerkt worden. Een verassing is het niet voor mij.
Volledig met je eens, het is echt schandelijk dat een regering niet voor haar burgers opkomt en het toelaat dat
bedrijven zoals MS, Google, Facebook, Apple zomaar gegevens mag stelen van Nedelandse burgers.

Het wordt hoogtijd dat wij een regering krijgen die wel voor haar burgers is maar dan moeten we met ons
verstand gaan stemmen, en niet ons iets wijs laten maken door bijvoorbeeld de Nederlandse propaganda tv.

Gaat niet gebeuren, mensen gebruiken steeds meer een stemmachine en daar kun je alles instoppen wat ze
je wijs willen maken, ik wil een voorbeeld geven wanneer krijgen wij nu die duizend euro's.
Nooit dus en zo zijn er wel meer voorbeelden, als je naar debatten kijkt dan moet er toch eens het bekende
kwartje vallen, mooi niet dus.
29-07-2019, 18:34 door Anoniem
Door Kili Manjaro: Gewoon een grote schande dat gegevens van burgers via die ellendige Microsoft spyware verwerkt worden.

Als het nu alleen Microsoft was. Vrijwel alle sites maken gebruik van tracking cookies. Via een app weten ze aan de andere kant waar je belangstelling voor hebt. Stel dat de 1000 km met de auto moet rijden en je wordt 1000 km lang gevolgd door een andere auto waarvan de inzittenden precies zouden noteren wat je doet. Dat zou iedereen irritant vinden. Maar op het internet is het doodnormaal dat de computergebruiker wordt gevolgd in zijn/haar gedrag.
29-07-2019, 18:35 door [Account Verwijderd]
Door karma4:
Door Kili Manjaro: Gewoon een grote schande dat gegevens van burgers via die ellendige Microsoft spyware verwerkt worden. Een verassing is het niet voor mij.
Het is inderdaad een grote schande dat evanelisten via fud aan politieke beinvloeding doen.
Oss is een groot probleem want de bekende lekken worden in een besloten groep geheim gehouden.
Beter is het om op goede monitoring die je zelf doet en externe aansprakelijkheid in te zetten.
Het hele Internet had nooit open gezet mogen worden met dat gebrek aan veiligheid By design.

Overigens eerder al dek stellingen voor office beheer gevonden. Gaat Veel verder en beter dan wat ibis officiële e biedt.

Zonnesteek opgelopen tijdens de hittegolf?
29-07-2019, 19:01 door [Account Verwijderd]
Door Kili Manjaro:
Door karma4:
Door Kili Manjaro: Gewoon een grote schande dat gegevens van burgers via die ellendige Microsoft spyware verwerkt worden. Een verassing is het niet voor mij.
<Windows adept ranting OSS>

Zonnesteek opgelopen tijdens de hittegolf?

Nee, hij is bang voor zijn broodwinning en bij gebrek aan kwaliteit daarvan probeert hij in z'n wanhoop de concurrentie zwart te maken. Zóó doorzichtig...
29-07-2019, 19:35 door soeperees
De overheid moet zich gewoon strikt houden aan open standaarden voor bestandsopslag en bij voorkeur ook open source software. Het is zo'n ongelofelijke onzin dat mensen "training" nodig zouden hebben om met Linux te kunnen werken. De gemiddelde ambtenaar typt een briefje in office en checkt z'n e-mail. Zelfs de meer geavanceerde gebruikers zullen op (korte) termijn zelfs blijer worden van Linux.

Ik heb nu al meerdere bedrijven over gezet naar Linux en telkens blijkt dat systeembeheer vele malen goedkoper wordt, er minder problemen zijn op ICT-gebied algemeen, mensen prettiger en sneller kunnen werken en de hardware vele malen langer meegaat. Veel poppetjes vragen zelfs hoe ze het thuis zelf kunnen installeren omdat ze zich inmiddels kapot ergeren aan Windows.
29-07-2019, 19:46 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 29-07-2019, 19:47
Door Anoniem, 29-07,18:30 uur:... het is echt schandelijk dat een regering niet voor haar burgers opkomt en het toelaat dat
bedrijven zoals MS, Google, Facebook, Apple zomaar gegevens mag stelen van Nedelandse burgers.

Ehhh.... wat kon je lezen. In het artikel hierboven? Lees je wel eens iets volledig of kijk je alleen koppen?
(zelfs de kop spreekt al boekdelen)

CITAAT >>> !!

"Het verzamelen, opslaan en gebruik van deze gegevens is niet conform de AVG", aldus minister Grapperhaus.

Maar ja.. Grapperhaus hè!

De naam alleen doet al - of hij nu iets doet wat deugt of niet; het doet er niet toe - bij het merendeel van de beterweters, de beste stuurlui aan wal, de wegblijvers bij verkiezingen, de bekende blinde vlek in hun participatievermogen aan de samenleving, groeien tot zij helemaal politiek blind zijn. Daarvoor in de plaats komt dan fulltime zeuren en klagen op security.nl
29-07-2019, 20:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Kili Manjaro: Gewoon een grote schande dat gegevens van burgers via die ellendige Microsoft spyware verwerkt worden. Een verassing is het niet voor mij.
Volledig met je eens, het is echt schandelijk dat een regering niet voor haar burgers opkomt en het toelaat dat
bedrijven zoals MS, Google, Facebook, Apple zomaar gegevens mag stelen van Nedelandse burgers.

Het wordt hoogtijd dat wij een regering krijgen die wel voor haar burgers is maar dan moeten we met ons
verstand gaan stemmen, en niet ons iets wijs laten maken door bijvoorbeeld de Nederlandse propaganda tv.

Gaat niet gebeuren, mensen gebruiken steeds meer een stemmachine en daar kun je alles instoppen wat ze
je wijs willen maken, ik wil een voorbeeld geven wanneer krijgen wij nu die duizend euro's.
Nooit dus en zo zijn er wel meer voorbeelden, als je naar debatten kijkt dan moet er toch eens het bekende
kwartje vallen, mooi niet dus.

Wie denk je dat die poppetjes in Den Haag bestuurt? Juist, die grote Amerikaanse bedrijven en multinationals. In ruil voor een commisariaat natuurlijk. Of andersom die als pion door het bedrijfsleven in de politiek zijn gegaan. Zie Rutte als ex- Unilever, maar ook anderen zoals Ruud Lubbers (Hollandia) ,Frits Bolkestein (Shell). Ook de vroegere Kamervoorzitter Frans-Joseph van Thiel, die buizenfabrikant was, en CDA’er Piet Steenkamp, directeur conservenfabriek. Verder heb je tijdelijke verstandsverbijstering als Sidney van den Bergh, Harry Langman, Bé Udink,Wim Dik, Hans Wijers, Pieter Winsemius, Onno Ruding, Karien van Gennip en Sybilla Dekker. En in zekere zin behoort ook Wouter Bos tot deze categorie.
Van den Brinkj werd na vier jaar ministerschap in 1952 topman van de Amsterdamse Bank, later ABN. Maar ook Wim Duisenberg, die na zijn ministerschap toetrad tot de top van de Rabobank, en natuurlijk Gerrit Zalm (eerst DSB bank kapoet, en daarna ABN beursgang verkloot maar eerst nog even zijn old-boys-network 100.000 euro bonus geven... en tot slot Bibi de Vries (Achmea).

Dus met de juiste connecties kom je in de politiek en met de juiste connecties (pepernoten) kom je in het bedrijfsleven
29-07-2019, 20:31 door soeperees
De naam alleen doet al - of hij nu iets doet wat deugt of niet; het doet er niet toe - bij het merendeel van de beterweters, de beste stuurlui aan wal, de wegblijvers bij verkiezingen, de bekende blinde vlek in hun participatievermogen aan de samenleving, groeien tot zij helemaal politiek blind zijn. Daarvoor in de plaats komt dan fulltime zeuren en klagen op security.nl

Ik ben het deels met je eens, maar je weet ook waar dit op uitloopt. Er wordt een deal gesloten met Microsoft waarin de telemetrie volledig (?!) wordt uitgeschakeld. Dat kost dan weer miljoenen en de overheid gebruikt nog altijd geen open standaarden en geen open source software.
29-07-2019, 20:47 door karma4 - Bijgewerkt: 29-07-2019, 20:48
Door En Rattshaverist: [
Nee, hij is bang voor zijn broodwinning en bij gebrek aan kwaliteit daarvan probeert hij in z'n wanhoop de concurrentie zwart te maken. Zóó doorzichtig...
nee hoor enkel een door de praktijk ontwikkelde allergie voor een bepaald soort evangelisme. Zeg maar overgevoeligheid.
Het hele advies gebaseerd op we weten niet wat gebeurt das zal het wel niet goed zijn.

Met OSS is dat dezelfde ellende, je weet niet wat er fout is. Wat er bekend is wordt in besloten groepjes geheim gehouden.
Informatieveiligheid hoort zicht te richten op zelf kunnen meten (niet uitvoeren) en de andere partij bij gebleken voorzienbare fouten aansprakelijk kunnen houden. Het oss evangelie ontkent die aansprakelijkheid.

Trouwens:
"Als de systeembeheerders van de overheidsinstellingen ook de andere adviezen opvolgen uit de rapporten, zijn er voor de overheidsinstellingen geen bekende hoge privacyrisico's meer", laat Nas weten.
Klopt niet met de allergisch OSS fanatici reacties .
29-07-2019, 21:27 door Anoniem
Ehhh.... wat kon je lezen. In het artikel hierboven? Lees je wel eens iets volledig of kijk je alleen koppen?
(zelfs de kop spreekt al boekdelen)
Ik heb het verhaal gelezen en haal hier uit dat er wel in de Windows versie voor de burger spyware mag zitten
maar niet in de versie voor bedrijven, dat vindt blijkbaar deze minister niet belangrijk.

Ik wil geen spyware in mijn Windows versie ik heb die gewoon betaald, ze mogen mij mijn geld terug geven
en dan verwijder ik deze spyware, en gebruik voor alles Linux .
29-07-2019, 21:31 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 29-07-2019, 21:34
@karma4 echt waar, ik weet niet waar je het over hebt met die wazige rant waarin je er van alles bijhaalt.

On topic @Rijksoverheid 300.000 digitale werkplekken? Weten jullie wel hoeveel er bespaard kan worden in geld en ellende wanneer Windows door Linux en Office door LibreOffice vervangen zou worden?

Zie hier voor berichtgeving over andere overheden die u al zijn voorgegaan: https://tweakers.net/nieuws/19420/overheden-stappen-over-op-linux.html
29-07-2019, 21:37 door A.J.
Nou maar snel als de donderse bliksem over naar OSS, dan zijn de problemen vast zo verholpen.
29-07-2019, 21:54 door Anoniem
Door En Rattshaverist: @karma4 echt waar, ik weet niet waar je het over hebt met die wazige rant waarin je er van alles bijhaalt.

On topic @Rijksoverheid 300.000 digitale werkplekken? Weten jullie wel hoeveel er bespaard kan worden in geld en ellende wanneer Windows door Linux en Office door LibreOffice vervangen zou worden?

Zie hier voor berichtgeving over andere overheden die u al zijn voorgegaan: https://tweakers.net/nieuws/19420/overheden-stappen-over-op-linux.html
Ja, we kennen het München debacle!
29-07-2019, 22:14 door [Account Verwijderd]
Door A.J.: Nou maar snel als de donderse bliksem over naar OSS, dan zijn de problemen vast zo verholpen.

Dit specifieke probleem natuurlijk wel :-)
29-07-2019, 22:34 door Anoniem
Door En Rattshaverist: @karma4 echt waar, ik weet niet waar je het over hebt met die wazige rant waarin je er van alles bijhaalt.

On topic @Rijksoverheid 300.000 digitale werkplekken? Weten jullie wel hoeveel er bespaard kan worden in geld en ellende wanneer Windows door Linux en Office door LibreOffice vervangen zou worden?

Zie hier voor berichtgeving over andere overheden die u al zijn voorgegaan: https://tweakers.net/nieuws/19420/overheden-stappen-over-op-linux.html

1) je gebruikt een vrij oude bron. deze is misschien beter: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_adopters
2) laten we het maar niet over het gedrag van karma hebben. die is niet te redden en is gewoon een 'waste of energy' voor iedereen met zijn posts (als hemzelf en zijn aliasen om zich zelf te bevestigen) in zijn don quichot benadering.
3) on topic (en wat achtergrond 'herhaling'):

https://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Windows_10#Privacy_and_data_collection
https://arstechnica.com/gadgets/2017/10/dutch-privacy-regulator-says-that-windows-10-breaks-the-law/
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/en/news/dutch-dpa-microsoft-breaches-data-protection-law-windows-10
https://www.zdnet.com/article/windows-10-telemetry-secrets/
29-07-2019, 23:13 door Anoniem
Door En Rattshaverist: @karma4 echt waar, ik weet niet waar je het over hebt met die wazige rant waarin je er van alles bijhaalt.

On topic @Rijksoverheid 300.000 digitale werkplekken? Weten jullie wel hoeveel er bespaard kan worden in geld en ellende wanneer Windows door Linux en Office door LibreOffice vervangen zou worden?

Zie hier voor berichtgeving over andere overheden die u al zijn voorgegaan: https://tweakers.net/nieuws/19420/overheden-stappen-over-op-linux.html

Open Source in een commerciële omgeving, industriële omgeving of overheid is verre van een "eenvoudig project(je)". Ik heb reeds meerdere projecten zien falen. Onkunde? Neen, geneuzel met licenties (onder welke open source licentie valt dit nu en wat kunnen we wel en wat kunnen we niet aanpassen en als het al mag: onder welke voorwaarden), geneuzel met leveranciers die een leuk pakket neerzetten voor Linux maar vervolgens na twee of drie revisies er de brui aan geven, gesteggel binnen de community … Gaan we nu wel of niet system-d doen?

Om dan nog maar te zwijgen van bepaalde verbeterpunten in Linux die het niet per definitie een all-round desktop omgeving voor jan en alleman zijn. Natuurlijk zijn er heel mooie distributies en ook distributies die echt professioneel inzetbaar zijn.

Ik ken een aantal Engineers (non IT) en die zijn prima in staat om hun Linux Werkstation te beheren. Software te installeren en problemen (zelf) op te lossen. Maar dan een kantoor omgeving … Ach gut, je wilt geen Chrome? Okay … Maar je wilt wel H264 en H265 ondersteuning? Ga maar compileren. Want de meeste browsers ondersteunen het niet zomaar.

Je refereert in je post aan een artikel van bijna 20 jaar oud. Sindsdien zijn er talloze grote organisaties gestopt met Open Source. Ondanks het feit dat ze het echt een zeer serieuze kans hebben gegeven.

Zie hier bijvoorbeeld een artikel over een Duitse deelstaat die in 2018 besloten heeft om13'000 werkplekken van Linux naar windows te migreren:

https://linux.slashdot.org/story/18/07/28/1428250/german-state-plans-to-migrate-13000-workstations-from-linux-to-windows

Ook Munchen geeft er de brui aan:

https://www.theregister.co.uk/2017/11/13/munich_committee_says_all_windows_2020/

Natuurlijk zijn er verhalen zoals het CERN dat overstapt op Open Source, maar daar worden enkel de licentiekosten genoemd als voordeel, niet de stabiliteit of de integratie van software.

Ook in Zuid Korea gaat een deel van de overheid het proberen.

Maar dan, ik heb macOS, MacOS X, Solaris, Windows en ook Linux (diverse distro's) voor langere tijd als "main system" gebruikt. Sinds september 2017 heb ik tot en met maart 2019 met Linux als primair systeem op notebook, desktop en ongeveer alles gewerkt.

Het werkte, tot op zekere hoogte. Ook diverse commerciële pakketen voor Linux gekocht of gedoneerd aan Open Source projecten. Maar er zaten toch een hoop ruwe kanten aan het OS. Voor mij niet probleem, maar wel tijdsintensief om een volledige schijf te versleutelen, inclusief bootloader partitie. Printer drivers, scanners die het niet doen …

Daarnaast, wil je het echt goed laten samenwerken en kwalitatief toch ook het nodige voor elkaar krijgen zul je toch ook enigszins moeten investeren. Fluendo Mediapack bijvoorbeeld, Oracle virtualbox is leuk, maar VMWare Virtual Workstation werkt toch wat efficiënter, de gratis PDF readers zijn "aardig", maar wil je echt zakelijk enigszins de meer complexe opties willen benutten dan zul je ook op Linux commercieel moeten.

Het is er allemaal wel, maar in veel beperkte mate …

… is Microsoft dan een boeman? Nee. Mijn streven is het juiste middel, het juiste gereedschap en zo ook IT in te zetten in de juiste context. Linux op een server? Prima! Linux op een Werkstation voor een professioneel gebruik? Kan ook een goede zet zijn. Linux voor kantoortoepassingen? Een matige keuze.

En ook binnen het Open Source domein zijn er steeds vaker de nodige Privacy issues. Canonical is ook geen heilige, Redhat is zich inmiddels richting IBM aan het bewegen en SUSE begint het ook wat zwaar te krijgen. Verder zie ik steeds meer Aziatische initiatieven. Gelet op de huidige ontwikkelingen met betrekking op politieke agenda's van overheden, lijkt het me niet bepaald onzinnig om bepaalde Chinese of Russische Linux distributies iets serieuzer te auditen.

Open Source is een prachtig ideaal. Maar na zo veel jaar begin ik serieus te twijfelen aan diens haalbaarheid.
29-07-2019, 23:31 door Ron625
Door soeperees:en de overheid gebruikt nog altijd geen open standaarden en geen open source software.
Het gebruik van OpenStandaarden is een verplichting, doet een overheid (of gesubsidieerde instelling) dit niet, dan zijn ze verplicht om in het jaarverslag aan te geven, waarom dit technisch niet mogelijk is.

OpenSource is een wens, in België en Frankrijk zijn ze verder, daar is software automatisch OpenSource, wanneer het is ontwikkeld in opdracht van een overheid.
Nu Nederland nog, dan hoeven overheden niet allemaal zelfstandig het wiel uit te vinden.
29-07-2019, 23:37 door Anoniem
@ Anoniem van 20:20,

Maar het levert toch ook nog wel wat vreemde figuren op met invloed, zoals "het Orakel van Veghel",
R. van R., adept van de heer Vermeend. Niet alles lukte zoals bij de starter-nestor, Pieper, bijvoorbeeld.

Er waren er ook bij die in hun ogen verkeerde politieke ontwikkelingen in de kiem trachten te smoren,
zoals (Fortuyn/Herben, recentelijk Baudet/Otten poging), voortkomende uit de partijen,
die nooit zullen toestaan dat een enkele partij de absolute macht in den lande zal verkrijgen.
Nu niet en in de toekomst ook niet.

Hoe heeft dat te maken met de acceptatie van Microsoft propriety software?
Daaraan werken vnml. USA, DARPA, de Amerikaanse diensten, de zogenaamde 5 eyes, enz. mee
en het grote publiek, die eraan gewend (lees verslaafd) is geraakt.
Trouwens net als facebook, in mindere mate Amazon, Akamai, en andere cloudgrootheden.
Globale surveillance kapitalistische einddoelen heet dat.

Dat kan je niet zo maar een andere kant op sturen. Dat gaat eenvoudig niet.
Of het nu wel of (nog) niet aan de EU-regeltjes en nationale regeltjes voldoet.

#sockpuppet
30-07-2019, 07:24 door Anoniem
Privacy is iets waar zelf de overheid zeer gemakkelijk mee omgaat!
30-07-2019, 07:58 door karma4
Door En Rattshaverist: ....
Zie hier voor berichtgeving over andere overheden die u al zijn voorgegaan: https://tweakers.net/nieuws/19420/overheden-stappen-over-op-linux.html
Libre office is gewoon ze lek als een mandje en met de gewenste software Sap Oracle ibm etc nauwelijks bruikbaar.
Schaffen ze bij de overheid software aan dan gaat het via aanbesteding. De dienstverlener maakt de dienst uit.
Brp cbr uwv etc het wordt binnengehaald . Leuk voor de promotie als er oss genoemd wordt voor de manager en promotie. De troep en schade is voor anderen.
Het is wijze waarop een allergie ontwikkeld.
30-07-2019, 08:14 door Anoniem

Het is inderdaad een grote schande dat evanelisten via fud aan politieke beinvloeding doen.
.
Je bedoelt natuurlijk de lobbyisten die er nog flink aan verdienen ook.
30-07-2019, 08:17 door Anoniem
Door karma4:
Door En Rattshaverist: ....
Zie hier voor berichtgeving over andere overheden die u al zijn voorgegaan: https://tweakers.net/nieuws/19420/overheden-stappen-over-op-linux.html
Libre office is gewoon ze lek als een mandje en met de gewenste software Sap Oracle ibm etc nauwelijks bruikbaar.
Schaffen ze bij de overheid software aan dan gaat het via aanbesteding. De dienstverlener maakt de dienst uit.
Brp cbr uwv etc het wordt binnengehaald . Leuk voor de promotie als er oss genoemd wordt voor de manager en promotie. De troep en schade is voor anderen.
Het is wijze waarop een allergie ontwikkeld.
Echt totale onzin, zomaar wat roepen.
30-07-2019, 08:41 door Roger63
Hier zou de Autoriteit Persoonsgegevens dus handhavend moeten optreden. Torenhoge boetes werken prima. Probleem is dat de AP een tandeloze tijger is, wat met met de huidige voorzitter ook niet gaat veranderen. Die heeft in eerdere bestuurlijke posities namelijk al laten zien dat effectief optreden niet in zijn woordenboek staat.
30-07-2019, 08:50 door soeperees
Libre office is gewoon ze lek als een mandje en met de gewenste software Sap Oracle ibm etc nauwelijks bruikbaar.

MS-Office is lek by design! Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat Libre Office lek is. Heb je daar bewijs voor?
Sap Oracle en IBM zijn ook niet open source terwijl er genoeg alternatieven zijn. Het is de domme neiging van mensen om tegen alle verandering in te gaan. Ook al is deze ten goede.
30-07-2019, 09:25 door Anoniem
Voldoet Windows 10 WEL aan de privacyvoorwaarden voor Jan Doedel?
30-07-2019, 10:06 door Joep Lunaar
Zo is het in Office Online niet mogelijk om het gegevensverkeer te beperken. De Privacy Company ontdekte dat er vanuit tenminste drie van de mobiele apps op iOS verkeer over het gebruik van de apps naar een Amerikaans marketingbedrijf gaat dat gespecialiseerd is in predictive profiling. "Zonder enige informatie over de doelen van deze verwerking, en zonder mogelijkheid voor gebruikers of beheerders om deze verwerking te verhinderen", aldus Sjoera Nas van het Haagse privacybedrijf.
Dit is een voortzetting van een lang bestaande praktijk van Microsoft: het verkopen aan derden van een zetel in haar programmatuur - de licentiehouder of "koper" ervan verwerft niet alleen de gewenste functionaliteit maar eveneens een reclamezuil en tracking ten dienste van (veelal onbenoemde) derden. Deze praktijken worden ook schaamteloos voortgezet in het dienstenaanbod (cloud en zo).
Bizar dat klanten dat accepteren, zeker waar fatsoenlijke alternatieven beschikbaar zijn.
30-07-2019, 10:12 door DLans
Door soeperees:
Libre office is gewoon ze lek als een mandje en met de gewenste software Sap Oracle ibm etc nauwelijks bruikbaar.

MS-Office is lek by design! Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat Libre Office lek is. Heb je daar bewijs voor?
Sap Oracle en IBM zijn ook niet open source terwijl er genoeg alternatieven zijn. Het is de domme neiging van mensen om tegen alle verandering in te gaan. Ook al is deze ten goede.

Hoe is MS Office lek by design? Heb jij daar bewijs voor? We kunnen er vanuit gaan dat elke software bugs en security vulnerabilities bevat. Libre office is daar geen uitzondering op, om maar het meest recente voorbeeld te pakken:

https://www.security.nl/posting/618686/LibreOffice-lek+maakte+stilletjes+uitvoeren+van+macro%27s+mogelijk


Ik wordt echt misselijk van Karma en Rattshaverist en het eeuwige gezeik tussen Windows en Linux. Er is een markt voor beide. En slecht beheer kan ook op Linux.
30-07-2019, 10:12 door Anoniem
Door soeperees: Sap Oracle en IBM zijn ook niet open source terwijl er genoeg alternatieven zijn. Het is de domme neiging van mensen om tegen alle verandering in te gaan. Ook al is deze ten goede.
Natuurlijk, deze producten kunnen het complete landschap vervangen wat deze leveranciers kunnen bieden met alle integratie en ondersteunding mogelijkheden.

Sorry maar ik krijg gewoon buikpijn van het lachen.
30-07-2019, 11:05 door souplost - Bijgewerkt: 30-07-2019, 11:06
Door Anoniem:
Door En Rattshaverist: @karma4 echt waar, ik weet niet waar je het over hebt met die wazige rant waarin je er van alles bijhaalt.

On topic @Rijksoverheid 300.000 digitale werkplekken? Weten jullie wel hoeveel er bespaard kan worden in geld en ellende wanneer Windows door Linux en Office door LibreOffice vervangen zou worden?

Zie hier voor berichtgeving over andere overheden die u al zijn voorgegaan: https://tweakers.net/nieuws/19420/overheden-stappen-over-op-linux.html
Ja, we kennen het München debacle!
Inderdaad, dat had alleen niet zo veel met Linux te maken. Verdiep je eerst eens in de zaak en kom met een onderbouwing. Dit topic gaat trouwens over privacy van windows 10 waar Munchen ook een probleem mee heeft en nog niet heeft geaccepteerd.
30-07-2019, 11:07 door souplost
Door Anoniem:
Door karma4:
Door En Rattshaverist: ....
Zie hier voor berichtgeving over andere overheden die u al zijn voorgegaan: https://tweakers.net/nieuws/19420/overheden-stappen-over-op-linux.html
Libre office is gewoon ze lek als een mandje en met de gewenste software Sap Oracle ibm etc nauwelijks bruikbaar.
Schaffen ze bij de overheid software aan dan gaat het via aanbesteding. De dienstverlener maakt de dienst uit.
Brp cbr uwv etc het wordt binnengehaald . Leuk voor de promotie als er oss genoemd wordt voor de manager en promotie. De troep en schade is voor anderen.
Het is wijze waarop een allergie ontwikkeld.
Echt totale onzin, zomaar wat roepen.
Karma4 is een troll die het op OSS heeft gemunt.
30-07-2019, 11:14 door Anoniem
Tjonge jonge, NL is wel weer erg op tijd.
In Duitsland is dit vorig jaar al boven water gekomen en moet MS aanpassingen doen.
https://www.security.nl/posting/587834/Duitse+overheid%3A+Windows+10-telemetrie+lastig+uit+te+schakelen
30-07-2019, 12:48 door DLans
Door souplost:
Door Anoniem:
Door karma4:
Door En Rattshaverist: ....
Zie hier voor berichtgeving over andere overheden die u al zijn voorgegaan: https://tweakers.net/nieuws/19420/overheden-stappen-over-op-linux.html
Libre office is gewoon ze lek als een mandje en met de gewenste software Sap Oracle ibm etc nauwelijks bruikbaar.
Schaffen ze bij de overheid software aan dan gaat het via aanbesteding. De dienstverlener maakt de dienst uit.
Brp cbr uwv etc het wordt binnengehaald . Leuk voor de promotie als er oss genoemd wordt voor de manager en promotie. De troep en schade is voor anderen.
Het is wijze waarop een allergie ontwikkeld.
Echt totale onzin, zomaar wat roepen.
Karma4 is een troll die het op OSS heeft gemunt.

Lol, Rattshaverist (en jij) hebben het verder niet op Windows gemunt?
30-07-2019, 14:13 door Anoniem
@Ratthaversist,

In het volgende opzicht heb je wel gelijk. Meegemaakt volgend scenario:

Laatst LibreOffice geupdate naar versie 5.2, nette installer, niets mis mee.

Wat schetst mijn verbazing voor downloaden een waarschuwing van MBAM, download is geblokkeerd.
Na downloaden een alert van VoodooShield, download is gewoon goed gesigneerd, niets mis mee.

Installatie toegestaan. Van te voren natuurlijk scannen bij VirusTotal, geen enkel bezwaar, "an all green".

Wat is er aan de hand? Doet Microsoft hier hetzelfde als Google Android met de Aptoide webshop,
een ongefundeerd zeggen van "dit is onveilig" zonder een waarom,
omdat je je concurrenten van je platform wenst te weren?

Het lijkt er inmiddels verdacht veel op. Zou bijna zeggen, zoiets kan het zijn.
Niets te bewijzen natuurlijk, 'zo slim zijn ze wel, die propriety software monopolistische patsers.

Dat zijn WC eend methoden en de propriety software users pikken het weer of collaboreren in stilte mee,
hopend op de brokjes die van de rijkgevulde tafel vallen... waarvan akte,

#sockpuppet
30-07-2019, 15:22 door Anoniem
Door Anoniem: @Ratthaversist,

In het volgende opzicht heb je wel gelijk. Meegemaakt volgend scenario:

Laatst LibreOffice geupdate naar versie 5.2, nette installer, niets mis mee.

Wat schetst mijn verbazing voor downloaden een waarschuwing van MBAM, download is geblokkeerd.
Na downloaden een alert van VoodooShield, download is gewoon goed gesigneerd, niets mis mee.

Installatie toegestaan. Van te voren natuurlijk scannen bij VirusTotal, geen enkel bezwaar, "an all green".

Wat is er aan de hand? Doet Microsoft hier hetzelfde als Google Android met de Aptoide webshop,
een ongefundeerd zeggen van "dit is onveilig" zonder een waarom,
omdat je je concurrenten van je platform wenst te weren?

Het lijkt er inmiddels verdacht veel op. Zou bijna zeggen, zoiets kan het zijn.
Niets te bewijzen natuurlijk, 'zo slim zijn ze wel, die propriety software monopolistische patsers.

Dat zijn WC eend methoden en de propriety software users pikken het weer of collaboreren in stilte mee,
hopend op de brokjes die van de rijkgevulde tafel vallen... waarvan akte,

#sockpuppet
Laatst geupdate naar 5.2. Is zeker al een tijd geleden ? Z'on beetje 2016.
Alleen jij hebt dat probleem. Geen melding te vinden van anderen
Niet gedownload van de officiele website ?
False positive ?
Natuurlijk is dat genoeg om maar weer een complot-theorie los te laten.
30-07-2019, 15:36 door Anoniem
Door karma4:
Door Kili Manjaro: Gewoon een grote schande dat gegevens van burgers via die ellendige Microsoft spyware verwerkt worden. Een verassing is het niet voor mij.
Het is inderdaad een grote schande dat evanelisten via fud aan politieke beinvloeding doen.

De beinvloeding lijkt hier voornamelijk door Microsoft te zijn gedaan. Er wordt geadviseerd om een aantal applicaties, die niet voldoen, niet te gebruiken. Windows 10 voldoet ook niet, maar daar wordt geen negatief advies over gegeven.

Oss is een groot probleem want de bekende lekken worden in een besloten groep geheim gehouden.

Ik weet niet hoe je bekende lekken geheim kunt houden. Mijn ervaring is dat OSS ontwikkelaars sneller reageren op meldingen van lekken dan de meeste bedrijven. Zo heb ik een gevalletje gehad met Oracle waarbij ze reversable encryption gebruikten voor wachtwoorden. Je download de config. Daarin staat de hash van het wachtwoord. Je zet dat op een andere plek in de config. Upload die config. Download die opnieuw en Oracle geeft je het plain-text wachtwoord. Want, zo zeggen ze, die hash stond niet op een plek waar zij een wachtwoord verwachtten.

Ja, het ongeauthoriseerd kunnen downloaden van die config was ook een probleem.

Bijna een jaar later hebben ze het gefixt, zonder melding naar mij en met een vage opmerking in de release notes.

Dat noem lekken geheim houden in een besloten groep.

Beter is het om op goede monitoring die je zelf doet en externe aansprakelijkheid in te zetten.

Monitoring is natuurlijk nooit fout. Dat maakt niet uit of je OSS gebruikt, gesloten software of zelf wat hebt geschreven.

Het hele Internet had nooit open gezet mogen worden met dat gebrek aan veiligheid By design.

Al die commerciele bedrijven hadden er geen gebruik van moeten gaan maken. Dan was het lang niet zo interessant geworden voor criminelen.

Peter
30-07-2019, 20:03 door karma4
Door Anoniem: De beinvloeding lijkt hier voornamelijk door Microsoft te zijn gedaan. Er wordt geadviseerd om een aantal applicaties, die niet voldoen, niet te gebruiken. Windows 10 voldoet ook niet, …..
Peter
Wie er zit te beïnvloeden en hoe dat ik het meest ervaren uit de OSS hoe, daarna IBM daarna dienstverleners.
Nog nooit wat van microsoft mensen gezien. Die blijven meer stil op de achtergrond doorwerken.

Heb je het analytics BI gebeuren met R gevolgd. Een voorbeeld hoe ze het aanpakken.
Als het niet lukt of ze krijgen wat beters in handen, dan zijn ze mans genoeg om het weg te doen.

Jouw voorbeeld met Oracle is er eentje in de OSS Linux hoek. Met mainframes en windows en een paar andere benaderingen hoef je dat zo niet te implementeren. Ik heb er een meerdere van dat soort gezien met kopieerbare leesbare externe toegang..

Inderdaad het is waar de allergie ontstaat.
De Linux evangelisten ontkennen het als probleem want "applicatief".
De lijn ICT management ontkend het want de externe leverancier zegt dat het wel goed is. Management is ingedekt.
Dan hebben we het nog niet er over dat het regelmatig omvalt omdat er op de onderlaag van alles veranderd wordt maar de ketenafhankelijkheden gemist worden. Op die manier wordt het nooit wat met informatieveiligheid.
30-07-2019, 20:22 door Anoniem
of je nu linux of windows doet kan mij niet bommen. wat ik niet wil is betalen voor iets en dan er achter komen dat je wordt uitgeknepen via je privacy die geschonden wordt door die onuitschakelbare telemetry die een extra geldstroom genereert voor een fabrikant en niet ten bate is van de betaler die gewoon een fatsoenlijk product had willen kopen dat niet de wet overtreed. dat is het probleem van deze draad en dat is wat er mis met MS is. en ja anderen doen dat ook. dat is een whataboutism (ook wel 2x fout != goed) een kinderlijk invalid argument. wordt een product duurder zonder telemetry? mooi, vraag en aanbod en als dan blijkt dat vraag af neemt, krab je dan achter de oren over de kwaliteit van het product. ik heb dus fundamentele issues met het bedrog en gemanipuleer van grote tech bedrijven.
30-07-2019, 21:11 door [Account Verwijderd]
Door DLans:
Door souplost:
Door karma4: <OSS-troll at work>
Karma4 is een troll die het op OSS heeft gemunt.

Lol, Rattshaverist (en jij) hebben het verder niet op Windows gemunt?

Nee, in de regel niet want er hoeft alleen maar gereageerd te worden op het zoveelste bericht over een (beveiligings)probleem in Microsoft software (meestal is dat inderdaad Windows).
31-07-2019, 08:38 door Anoniem
Open Source is een prachtig ideaal. Maar na zo veel jaar begin ik serieus te twijfelen aan diens haalbaarheid.

Aan de haalbaarheid van open source in het algemeen zou ik niet twijfelen, open source kunnen we niet meer zonder. Tja aan een Linux desktop zou je kunnen twijfelen, maar dat hangt af van kennis, doel en wijze van de inzet ervan.
31-07-2019, 09:10 door Anoniem
Door karma4:Jouw voorbeeld met Oracle is er eentje in de OSS Linux hoek.

Eerst wordt Oracle bij de gesloten software gezet en nu er een probleem mee is, is het plotseling OSS?
Jij weet niet in welk onderdeel van Oracle dit probleem zich voordeed. Dat jij het weer koppelt aan OSS Linus zegt genoeg over je intenties.

Peter
31-07-2019, 12:56 door Anoniem
Rare vraag. Voldoet Google Propriety Android eigenlijk wel aan de nieuwe privacyvoorwaarden van het Rijk,
zeker in het kader van "bring your own device"?

Hoe kan het toch dat iedereen zich steeds weer in laat pakken door die Big Tech Propriety Software boys?
Zijn we bang van/voor Silicon Valley, de klimaatgekkies, de bullies uit de USA, Rusland of China?

De meeste mensen zitten toch aan de kant van het "liabilities" bestaan en werken, werken, werken om nooit meer een cent te makke te hebben later, zelfs nog na hun pensionering werken ze zich suf om aan hun verplichtingen te voldoen (belasting, ziekenzorg, telefoon, prijsverhoging hier en daar en altijd weer, huur of hypotheek, enz. enz. - kopen, betalen, kopen. betalen). Verkeerd verhaaltje gehoord, verkeerd opgevoed. Niet de juiste info op school gehoord.

De "vrije" jongens hebben die zorgen niet, want ze laten "assets" = echt geld voor zich werken, ze werken daardoor weinig, betalen weinig belasting, ze kunnen zelfs hun aandelen nog terugverdienen als het moet. Ze staan er anders in, zogezegd. De cybercrimineel ook, maar dat rendeert dan meestal uiteindelijk niet en het loopt veelal slecht met ze af, net als met de hackers die voor ze bezig zijn.

In die oppositie maken we steeds wederom de verkeerde keuzen. Niemand hier weet waarom men ook bij propriety Google Android weer gevallen is voor de Grote Sudo Master, die je opjaagt naar groter, groter, meer, meer - nieuwere smartfone, meer smart IoT enz. Geen Aptoide in de Google Webshop (zwartgemaakt om onduidelijke redenen), dus geen Blokada en pi-hole geïnstalleerd.

Waarom weet men een hele volksmassa te "rooten" voor het surveillance kapitalisme? Zag twee beren broodjes smeren, hi, hi, ha, ha, ha, ik stond erbij en ik keek ernaar.

De discussie moet dus veel breder gaan, dan opgesloten zitten in het nietes-welles spelletje linux-windows/windows-linux.
Ontdek de patronen in de wereld waarom men zo leeft als men leeft en laat de bewustwording je bevrijden.

Ze pakken je met meer, groter, apps, spelletjes, gadget, blink-blink en jij levert er je vrijheid voor in, (loon)slaaf die je bent?

#sockpuppet
31-07-2019, 14:24 door Anoniem
Beginnetje maken op Google Propriety Android:
https://www.extremetech.com/mobile/283944-how-to-preserve-your-privacy-on-android

Soms moet je wel diep in de settings gaan graven, want Google heeft het niet al te makkelijk gemaakt
en rekent op de luie gebruiker, die toch wel doorklikt en voor hen een goudmijn betekent.

Alternatief voor Google Play is Aptoide.
Aanraders Blokada app, Pi-hole en het in het artikel genoemde Bouncer.

Ik hoop niet dat ik beschuldig wordt de Windows10 draad te hebben gehackt,
maar uit naam van betere privacy mag het wellicht.

Jodocus Oyevaer
31-07-2019, 15:23 door Anoniem

Hoe kan het toch dat iedereen zich steeds weer in laat pakken door die Big Tech Propriety Software boys?
Omdat degenen die over het budget gaan er geen verstand van hebben en er tot nu toe geen problemen
mee hebben gekregen. Door AVG worden ze er "opeens" voor verantwoordelijk gehouden.
31-07-2019, 18:17 door Anoniem
@ anoniem van 15:23,

Dus dan maar weer blij zijn met de AVG, alhoewel er wel hier en daar flink op de rem getrapt zal gaan worden.
Kijk alleen maar wat de marketing poot voor gigantische invloed krijgt de laatste tijd binnen bedrijven.
Bloat en crap vieren hoogtij, totaal niet belangrijk maar het levert op.

En als men er wel verstand van heeft, worden leuke programma's opgekocht en "run into the ground",
Nog een google browser installatie mee laten lopen. Oh, wat zijn we blij (not).

J.O.
31-07-2019, 21:06 door karma4
Door Anoniem:
Eerst wordt Oracle bij de gesloten software gezet en nu er een probleem mee is, is het plotseling OSS?
Jij weet niet in welk onderdeel van Oracle dit probleem zich voordeed. Dat jij het weer koppelt aan OSS Linus zegt genoeg over je intenties.
...
Peter
Oracle applicaties fusion en meer komt gewoonlijk als een appliance en anderzijds met strikte voorschriften voor instellingen.
https://blog.dbi-services.com/5-mistakes-you-should-avoid-with-oracle-database-appliance/[/urlZe bundelen OSS met een dure bedrijfs-applicatie. Kunnen ze gaan ropen dat het veilig is want OSS en je bent wel volledig ingepakt door het gesloten deel. Het is waar ik vrijwel altijd op terug kom. Het is een vrij standaard werkwijze.Intentie is eenvoudig: - dat rare koppelgebeuren wat naar oplichting neigt en waar misbruik van gemaakt wordt helder maken. - dat met de kostenoverwegingen lang geleden de keus is gemaakt dat aankopen uitbesteden goedkoper en kwalitatief beter is, het zij zo. Zo iets het survival of the fittest.
01-08-2019, 10:40 door [Account Verwijderd]
Uit eerder onderzoek van de Privacy Company bleek dat de software van Microsoft diagnostische gegevens van en over gebruikers verzamelde en bewaarde in een database in de Verenigde Staten, op een manier die hoge risico's meebracht voor de privacy van de gebruiker.

Gezien dit gedrag is het toch niet te geloven dat de Rijksoverheid nog steeds hiermee werkt.
01-08-2019, 13:47 door Anoniem
@Ratthaverist,

En als er nu eens geheime afspraken zijn gemaakt om dat juist wel te doen met alle 14 en zeker met de zogenaamde 5 eyes landen, waar Nederland ook toe behoort?

Wat men zegt en proclameert en vervolgens in werkelijkheid doet zijn twee hele verschillende dingen, toch?. Als de vos de passie preekt, boer let op je data met een knipoog naar het bekende spreekwoord en verschoning voor de kippen.

Veel mensen zijn veel te goedgelovig. Met de MS & Google proliferatie, zoals we die kennen in Nederland, denk je dan niet dat er al aardig wat Nederlandse data in de USA staan geparkeerd (en ook worden versjacherd voor goed geld)? Denk het even wel, data + info = gold. Alhoewel je er nooit een overzichtje van zal krijgen. "De leugen regeert overal".

#sockpuppet (vroeg lid SAG).
02-08-2019, 23:15 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 02-08-2019, 23:21
Door Anoniem: @Ratthaverist,

En als er nu eens geheime afspraken zijn gemaakt om dat juist wel te doen met alle 14 en zeker met de zogenaamde 5 eyes landen, waar Nederland ook toe behoort?

Dat zullen we wel nooit weten want als het geheim is...

Door Anoniem:Wat men zegt en proclameert en vervolgens in werkelijkheid doet zijn twee hele verschillende dingen, toch?. Als de vos de passie preekt, boer let op je data met een knipoog naar het bekende spreekwoord en verschoning voor de kippen.

Dat hoeft niet want het is hier gelukkig geen bananenrepubliek.

Door Anoniem: Veel mensen zijn veel te goedgelovig. Met de MS & Google proliferatie, zoals we die kennen in Nederland, denk je dan niet dat er al aardig wat Nederlandse data in de USA staan geparkeerd (en ook worden versjacherd voor goed geld)? Denk het even wel, data + info = gold. Alhoewel je er nooit een overzichtje van zal krijgen. "De leugen regeert overal".

#sockpuppet (vroeg lid SAG).

Dat vrees ik ook en daarom zou men het meer in eigen hand moeten nemen. Met OSS natuurlijk want dan houd je het inzichtelijk.
03-08-2019, 21:31 door Anoniem
Google gebruikt ondertussen de Open Handset Alliance (OHA) om aangesloten OEM's te dwingen zijn Google-diensten default uit te rollen. Natuurlijk, je kunt een AOSP-versie gebruiken, zoals veel fabrikanten doen in Azië, maar dan ben je dus ook zaken als Google Play kwijt, maar kun je switchen naarbijvoorbeeld Aptoide en alternatieven. Misschien helpt hier de HUAWEI Einzelgang om nieuwe alternatieven te ontwikkelen.

OSS blijkt niet altijd commercieel vatbaar en fabrikanten weigeren in toenemende mate met propriety code over de brug te komen om die integratie met AOSP te ondersteunen.

Google heeft zijn propriety Android als een soort van trojaans paard ingezet. Doorgevoerd tot uiterste consequentie kan dat wellicht laakbaar zijn. info source van het bovenstaande, dankzij Galen Gruman.

In het algemeen geldt de bovenstaande discussie eigenlijk voor alle propriety code systemen tegenover OSS.

De polemiek karma4 versus Ratthaverist en gelijkgezinden zal dus nog wel even duren hier.

J.O.
04-08-2019, 15:32 door karma4
Door En Rattshaverist: ..
Dat vrees ik ook en daarom zou men het meer in eigen hand moeten nemen. Met OSS natuurlijk want dan houd je het inzichtelijk.
Phyton en R zou de boel inzichtelijk houden? Je snapt echt niet hoe OSS via commerciële bundeling tot de onveilige invullingen leidt. Dat is nu het wezenlijke probleem met een OSS geloof goed en Microsoft bad.
Intussen is Apple cloud en Google cloud als het zelfde privacy inbreuk makend neergezet want oncontroleerbaar.
Apple en Amazon stoppen met het meeluisteren van hun gebruikers … zeggen ze.


Door En Rattshaverist:
Uit eerder onderzoek van de Privacy Company bleek dat de software van Microsoft diagnostische gegevens van en over gebruikers verzamelde en bewaarde in een database in de Verenigde Staten, op een manier die hoge risico's meebracht voor de privacy van de gebruiker.

Gezien dit gedrag is het toch niet te geloven dat de Rijksoverheid nog steeds hiermee werkt.
Volleedige kletskoek als je het rapport van de privacy company gelezen had. Er staat dat ze niet weten wat er gebeurt omdat ze en geen onderzoeksplan en geen metingen en geen inzicht hadden. Zoiets heet gewoon fud.
Nog verbazender is dat het een derde ingehuurde partij betreft omdat er in het rijk kennelijk geen kennis aanwezig zou zijn.
Wat dat betreft schakelden ze in duitsland de evenknie van het NCSC in ofwel BSI. Veel beter opgezet.


Door Anoniem: De polemiek karma4 versus Ratthaverist en gelijkgezinden zal dus nog wel even duren hier.
J.O.
Ja sorry J.O.
Ik heb een allergie opgelopen door het gedrag van OSS evangelisten. Heel jammer dat ze hun geloof boven dat van de informatieveiligheid zetten. Wat die OS strijd betreft is er zo helaas weinig beweging om daar wel wat aan te doen net zo min als de notoire onveiligheid rond IOT en websites (trackers).
05-08-2019, 07:45 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 05-08-2019, 07:47
Door soeperees: De overheid moet zich gewoon strikt houden aan open standaarden voor bestandsopslag en bij voorkeur ook open source software. Het is zo'n ongelofelijke onzin dat mensen "training" nodig zouden hebben om met Linux te kunnen werken. De gemiddelde ambtenaar typt een briefje in office en checkt z'n e-mail. Zelfs de meer geavanceerde gebruikers zullen op (korte) termijn zelfs blijer worden van Linux.

Ik heb nu al meerdere bedrijven over gezet naar Linux en telkens blijkt dat systeembeheer vele malen goedkoper wordt, er minder problemen zijn op ICT-gebied algemeen, mensen prettiger en sneller kunnen werken en de hardware vele malen langer meegaat. Veel poppetjes vragen zelfs hoe ze het thuis zelf kunnen installeren omdat ze zich inmiddels kapot ergeren aan Windows.

Je snapt gewoon niet dat men zich zo voor het Microsoft karretje laat spannen. Zoveel problemen met veiligheid, updates en onduidelijk wat er onder de motorkap wordt uitgevreten, zodat je totaal bent overgelegd aan Microsoft. De open source alternatieven, die beter functioneren en inzichtelijk zijn (broncode), zodat je exact kan zien wat er met je data gebeurt, worden ondanks deze duidelijke voordelen niet grootschalig gebruikt. Onbegrijpelijk eigenlijk dat mensen zich zo laten neppen.
05-08-2019, 08:58 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 05-08-2019, 09:42
Door karma4:
Door En Rattshaverist: ..
Dat vrees ik ook en daarom zou men het meer in eigen hand moeten nemen. Met OSS natuurlijk want dan houd je het inzichtelijk.
Phyton en R zou de boel inzichtelijk houden?

ROFL... Je kan het woord zelfs niet spellen... Wat dat betreft is een programmeertaal als R of C ideaal voor jou.
05-08-2019, 19:17 door karma4
Door En Rattshaverist:
Je snapt gewoon niet dat men zich zo voor het Microsoft karretje laat spannen. Zoveel problemen met veiligheid, updates en onduidelijk wat er onder de motorkap wordt uitgevreten, zodat je totaal bent overgelegd aan Microsoft. De open source alternatieven, die beter functioneren en inzichtelijk zijn (broncode), zodat je exact kan zien wat er met je data gebeurt, worden ondanks deze duidelijke voordelen niet grootschalig gebruikt. Onbegrijpelijk eigenlijk dat mensen zich zo laten neppen.
Zoals je reageert alles naar een eigen machientje halen zou veilig zijn?
Geen controle of logging een audit wat met open source is dat allemaal niet nodig.(niet eens echt mogelijk)..
In je microsoft haat ben je een gevaar voor de informatieveiligheid.
Waardoor denk je dat ik allergisch geworden ben voor dat Oss fanatisme? Juist dat open en bloot onveilig neerzetten en bijkans van alles uit onkunde of opzet zitten saboteren.
06-08-2019, 07:33 door [Account Verwijderd]
Door karma4:
Door En Rattshaverist:
Je snapt gewoon niet dat men zich zo voor het Microsoft karretje laat spannen. Zoveel problemen met veiligheid, updates en onduidelijk wat er onder de motorkap wordt uitgevreten, zodat je totaal bent overgelegd aan Microsoft. De open source alternatieven, die beter functioneren en inzichtelijk zijn (broncode), zodat je exact kan zien wat er met je data gebeurt, worden ondanks deze duidelijke voordelen niet grootschalig gebruikt. Onbegrijpelijk eigenlijk dat mensen zich zo laten neppen.
Zoals je reageert alles naar een eigen machientje halen zou veilig zijn?
Geen controle of logging een audit wat met open source is dat allemaal niet nodig.(niet eens echt mogelijk)..
In je microsoft haat ben je een gevaar voor de informatieveiligheid.
Waardoor denk je dat ik allergisch geworden ben voor dat Oss fanatisme? Juist dat open en bloot onveilig neerzetten en bijkans van alles uit onkunde of opzet zitten saboteren.

Neem even een pilletje om rustig te worden van al dat fanatisme. En laat dan de voordelen van open source inzinken. Wie heeft het over alles naar je eigen machientje halen? Wie heeft het over dat logging of een audit niet nodig zou zijn? Hoezo zou dat niet mogelijk zijn? Je raakt helemaal opgefokt bij het idee dat mensen aan je broodwinning komen (Microsoft) en haalt er al schuimbekkend van alles bij. In je waanzin suggereer je zelfs dat open source gelijk zou staan aan onkunde of 'opzet zitten saboteren'. Het gaat duidelijk niet goed met je.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.