Een Brits bedrijf dat verwarmingsketels vervangt heeft van de Britse privacytoezichthouder ICO een boete van omgerekend 175.000 euro gekregen voor het plegen van ruim 850.000 spamtelefoontjes. Tussen mei en december vorig jaar pleegde het bedrijf meer dan één miljoen marketingtelefoontjes. Bijna 854.000 gesprekken waren met mensen die zich bij de Britse tegenhanger van het Bel-me-niet Register hadden geregistreerd en geen toestemming hadden gegeven om door het bedrijf te worden benaderd.
"Dat houdt in dat 80 procent van alle marketingtelefoontjes in die periode onrechtmatig waren", aldus de ICO. De toezichthouder ontving bijna tweehonderd klachten over de telefoontjes van het bedrijf. Het bedrijf gebruikte een telefoonnummer dat niet direct naar de onderneming was te traceren en medewerkers gaven een andere bedrijfsnaam door aan mensen die klachten hadden. De ICO wist het bedrijf echter te achterhalen.
In een verklaring liet de onderneming weten dat het de gegevens om te bellen van een derde partij had gekocht, maar niet over een contract beschikte. Het bedrijf had ook niet gecontroleerd of de telefoonnummers in het Bel-me-niet Register stonden geregistreerd en had ook geen bewijs dat de gebelde personen hiervoor toestemming hadden gegeven. Vorig jaar deelde de ICO één van de hoogste boetes ooit uit voor spamtelefoontjes. Een bedrijf dat 75 miljoen geautomatiseerde telefoontjes pleegde kreeg een boete van omgerekend 395.000 euro.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.