Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

IP DNS adres

06-08-2019, 00:11 door Anoniem, 53 reacties
Hallo allemaal,


Ik heb een vraagje.

We hebben allemaal een ISP, en krijgen dan een IP-adres van de ISP.

Het IP-adres is dat nu het DNS server of hebben we ook een niet DNS ip adres?

Ik weet hoe DNS werkt en dat deze de IP opzoekt in een soort telefoonboek.

Als ik bijv naar https://www.dnsleaktest.com ga dan is dit hetzelfde IP als ik bijv. naar http://www.myipaddress.com/show-my-ip-address/ ga dus vandaar mijn vraag want op dnsleaktest gaat het zich of het adres geen leaks heeft.


Vraag is dus of het ID eigenlijk een DNS adres is?


Dank,
Jan-Willem
Reacties (53)
06-08-2019, 09:59 door Anoniem
Klik bij https://www.dnsleaktest.com/ op standard test, dat is het dns adres en meestal geeft je isp meerdere dns adressen mee, om die te zien dien je op extended test te klikken. Waarom heb je meerdere dns adressen? simpel, als je primair dns adres server down is, gaat het automatisch jouw 2de dns adres gebruiken, zoniet de 3de of 4de, etc.

Jouw ip adres is gewoon te zien op http://www.myipaddress.com/what-is-my-ip-address/

Kan inprincipe nooit hetzelfde zijn als je dns adress of je gebruikt een app die gebruikt maakt van unbound.

Was dat je antwoord op je vraag? Jouw vragen zijn namelijk niet zo heel duidelijk, maar er is inprincipe wel een simpele uitleg wat een ip adres en een dns adres precies is en dat heb ik omschreven en dee rest weet je zelf heb je in je post geschreven.
06-08-2019, 10:20 door Anoniem
Door Anoniem: Hallo allemaal,


Ik heb een vraagje.

We hebben allemaal een ISP, en krijgen dan een IP-adres van de ISP.

Het IP-adres is dat nu het DNS server of hebben we ook een niet DNS ip adres?

Ik weet hoe DNS werkt en dat deze de IP opzoekt in een soort telefoonboek.

Als ik bijv naar https://www.dnsleaktest.com ga dan is dit hetzelfde IP als ik bijv. naar http://www.myipaddress.com/show-my-ip-address/ ga dus vandaar mijn vraag want op dnsleaktest gaat het zich of het adres geen leaks heeft.


Vraag is dus of het ID eigenlijk een DNS adres is?


Dank,
Jan-Willem

Dafuq did i just read?

Niets van te begrijpen. En ik heb helemaal geen idee, wat je vraag nu precies is.
06-08-2019, 11:58 door Bitwiper - Bijgewerkt: 06-08-2019, 11:58
@TS: ik heb geen idee wat je precies bedoelt, maar misschien helpt dit:

- Om gebeld te kunnen worden, moet de beller jouw telefoonnummer kennen. Als de beller willekeurige of opeenvolgende nummers belt (zoals de Microsoft "your computer is compromized" scammers uit India) weten ze niet eens van wie die telefoonnummers zijn.

- Om IP (Internet Protocol) netwerkpakketjes via internet te kunnen ontvangen (een vereiste bij TCP verbindingen), heb je een routeerbaar IP-adres nodig - dat je automatisch aan de tegenpartij meldt bij het opzetten van de verbinding (je kunt dat afzenderadres spoofen, maar dan krijg niet jij maar waarschijnlijk een ander het eerste antwoordpakketje, en komt er geen verbinding tot stand).

DNS en telefoonboeken zijn niet fundamenteel noodzakelijk.
06-08-2019, 11:58 door Anoniem
"Ik weet hoe DNS werkt en dat deze de IP opzoekt in een soort telefoonboek."

Volgens mij ergens "de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt"
Er bestaat niet iets als een "niet DNS IP adres"

Je hebt een "IP adres" en er bestaan "DNS records"
DNS records zijn alleen namen (FQDN) die verwijzen naar een IP Adres, of andersom.

IP adres zelf staat los van "DNS server"
De 2 websites waar jij naar refereert laten alleen maar je "Internet IP Adres" zien van je ISP, bv. je modem/router IP adres naar het internet. Niets meer of minder.

Veel bedrijven hebben voor een eigen domein de DNS records in beheer, zodat deze via internet te resolven zijn naar de "externe IP" adressen of cloud-services.

Of tewel : IP en DNS zijn basis componenten, verdiep eerst hier goed in...
06-08-2019, 12:54 door Anoniem
@TS: Er bestaat zoiets als een Reverse DNS Lookup. Maar je bent niet verplicht die in te stellen voor je IP adres.
https://www.cloudflare.com/learning/dns/glossary/reverse-dns/

Vorige eeuw had je een CD van de KPN met het telefoonboek van Nederland erop. Er waren toen ook illegale CD's die een naam en adres bij een willekeurig telefoonnummer konden zoeken. Daar kan je het mee vergelijken.
06-08-2019, 13:58 door Anoniem
Ik denk dat je met DNS IP het IP van de DNS bedoeld.
De DNS zoekt inderdaad het IP dat hoort bij een URL (URL's zijn bijv. https://www.security.nl, https://www.google.nl, https://www.google.com enz.).
Zo is het IP van www.google.com 172.217.9.163 (als je dit IP in je adresbalk typt kom je bij google.com uit).
IP's zijn vaak moeilijker te onthouden dan een URL.
Je kan de DNS ip's van je provider gebruiken (vaak krijg je 2 voor het geval er 1 uitvalt is de 2de er als backup), maar je kan ook een ander gebruiken.
Zelf gebruik 1.1.1.1, ze zeggen dat ze sneller zijn en dat ze je zoekopdrachten niet opslaan en dat ze je privacy belangrijk vinden (geen idee of dit 100% waar is).
06-08-2019, 16:56 door Anoniem
Het IP-adres is dat nu het DNS server of hebben we ook een niet DNS ip adres?
Je ISP stuurt jou gewoonlijk over internet je eigen IP-adres (normaalgesproken stuurt de ISP dit naar jouw modem/router)
Dit IP-adres wordt gebruikt om over internet te kunnen communiceren,
want zonder IP-adres kan je niet communiceren via internet.

Daarbij geeft je ISP je ook nog 2 (andere) IP-adressen die zijn bedoeld voor DNS via je provider.
Het zijn er 2 omdat er wel eens eentje tijdelijk niet werkt.
Je bent gewoonlijk niet verplicht de DNS-service van je provider te gebruiken,
en mag ook zelf je DNS provider uitkiezen als je dit zou willen.
06-08-2019, 17:05 door Anoniem
Ik weet hoe DNS werkt en dat deze de IP opzoekt in een soort telefoonboek.

Ehm... Really ? ;))

DNS koppelt domein namen aan IP adressen. Je IP adres wordt niet uitgedeeld door DNS, maar door DHCP. Of je moet deze statisch configureren.
06-08-2019, 17:48 door Anoniem
https://ipleak.net dit geeft mijn inziens een beter overzicht.

Gebruik je een VPN en zie je bovenaan jouw IP-adres van jouw ISP, scrol dan als de wiedeweerga naar de onderkant van de pagina (of klik: end).
06-08-2019, 18:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik weet hoe DNS werkt en dat deze de IP opzoekt in een soort telefoonboek.

Ehm... Really ? ;))

DNS koppelt domein namen aan IP adressen. Je IP adres wordt niet uitgedeeld door DNS, maar door DHCP. Of je moet deze statisch configureren.
Yep. Ongeveer net als in een telefoonboek naam-adres-woonplaats aan telefoonnummer wordt gekoppeld.

En gewoonlijk is DHCP de methode waarmee je ISP je automatisch een IP-adres toekent om via internet te kunnen communiceren. ;)))
06-08-2019, 18:35 door Anoniem
Door Anoniem: Hallo allemaal,

We hebben allemaal een ISP, en krijgen dan een IP-adres van de ISP.
Het IP-adres is dat nu het DNS server of hebben we ook een niet DNS ip adres?

Je krijgt je van je provider meestal via het DHCP protocol de volgende basis IP adressen:

- Jouw machine IP adres (of een subnet met netmask als je een reeks IP adressen krijgt voor een bedrijfje bijvoorbeeld)
- Het IP adres van de DNS server bij je provider
- De default gateway IP adres waar al jouw machine verkeer heen gaat (naar je provider dus)

Een DNS server is gewoon een IP adres waar een DNS service op draait.

Elk apparaat op internet heeft zijn eigen IP.

Een "server" is meestal dedicated voor een taak of protocol zoals WWW, FTP, DNS, DHCP.

Deze protocollen worden "services" genoemd.

Jouw machine maakt over IP (Internet Protocol) verbinding met andere IP adressen (vaak servers) om een service (bijvoorbeeld DNS of WWW) te gebruiken.

De service DNS is inderdaad een soort telefoonboek zodat je geen IP-adressen hoeft te onthouden voor andere machines op internet.



Als ik bijv naar https://www.dnsleaktest.com ga dan is dit hetzelfde IP als ik bijv. naar http://www.myipaddress.com/show-my-ip-address/ ga dus vandaar mijn vraag want op dnsleaktest gaat het zich of het adres geen leaks heeft.

Die site laat leaks zijn en is bedoeld om VPNs te testen om te kijken of je browser jouw echte IP lekt. Als jij er gewoon naartoe surft zonder VPN dan krijg je altijd je eigen IP te zien.

Volgens mij is een check op deze site niet relevant voor jouw situatie. Wat wil je eigenlijk checken?

Als je een probleem hebt met de DNS van je provider kun je altijd de openbare DNS servers van Google gebruiken, dit zijn 4.4.4.4 en 8.8.8.8 Lekker makkelijk te onthouden IP adressen dus.

Let wel op dat je Google op die manier wel een klein beetje extra informatie geeft over alles wat jij op internet doet. Als je dat niet wil moet je gewoon Torbrowser installeren (www.torproject.org) Torbrowser heeft een uitstekende bescherming tegen lekken van jouw IP en ook tegen DNS leaks.

Het is mij niet duidelijk of je functionaliteit test of je privacy wilt. Ik hoop je info te hebben gegeven voor beide (Torbrowser voor privacy)


Vraag is dus of het ID eigenlijk een DNS adres is?

Nee. Je verwarring komt door de site DNSLeaks die jouw IP adres aangeeft. Die site is bedoeld om VPNs te testen.
09-08-2019, 20:19 door Anoniem
Is een VPN uberhaupt een goed ideee qua privacy?
09-08-2019, 23:50 door Anoniem
Door Anoniem: Is een VPN uberhaupt een goed ideee qua privacy?

Nee. want de VPN provider weet dan precies wat je doet. En nee, je kunt niemand op hun blauwe ogen vertrouwen. Ook niet wat ze claimen.
10-08-2019, 09:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Is een VPN uberhaupt een goed ideee qua privacy?

Nee. want de VPN provider weet dan precies wat je doet. En nee, je kunt niemand op hun blauwe ogen vertrouwen. Ook niet wat ze claimen.

Ja, een stukje beter om uit het sleepnet van de Nederlandse Overheid te blijven.
Ja, een stukje beter om data verzamelende sites op het verkeerde been te zetten.
Ja, een stukje beter om DNS queries niet via je (Nederlandse provider) te laten gaan en te verbergen.
Ja, een stukje beter om al je verkeer te versleutelen, ook op je telefoon bij voorbeeld.
Ja, een stukje beter indien je gebruik maakt van een ander dan je eigen netwerk.
Ja, etc.....

Anoniem, nee, Privacy, Ja zeker wel.
10-08-2019, 10:26 door Ron625
Veel informatie is met enige moeite te achterhalen, volledige privacy bestaat niet op internet.
Dit betekend echter niet, dat je al je gegevens op een dienblad moet aanbieden, je kunt simpel zorgen, dat ze er enige moeite voor moeten doen :-)
10-08-2019, 10:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Is een VPN uberhaupt een goed ideee qua privacy?

Nee. want de VPN provider weet dan precies wat je doet. En nee, je kunt niemand op hun blauwe ogen vertrouwen. Ook niet wat ze claimen.

Ja, een stukje beter om uit het sleepnet van de Nederlandse Overheid te blijven.
Daar heeft ook iedereen echt last van. Voornamelijk grootspraak, weinig echte informatie. Hoop bla bla bla.
Niet echt een argument. Wie zegt trouwens dat een vreemde overheid niet al toegang geeft tot de VPN provider? Ik zou die kans veel groter beschouwen dan ons sleepnet.

Ja, een stukje beter om data verzamelende sites op het verkeerde been te zetten.
Op basis van een IP adres? Klinkt ook leuk, maar maakt nu niet echt veel uit.

Ja, een stukje beter om DNS queries niet via je (Nederlandse provider) te laten gaan en te verbergen.
Omdat? Ook een hoop onzin.

Ja, een stukje beter om al je verkeer te versleutelen, ook op je telefoon bij voorbeeld.
Bijna alles gaat al over https. En je moet maar je VPN provider en hun DNS servers vertrouwen. Een totaal vreemde partij in een vreemd land.

Ja, een stukje beter indien je gebruik maakt van een ander dan je eigen netwerk.
Omdat? Ik maak straks gebruik van een VPN providers netwerk, die ik maar moet vertrouwen.

Ja, etc.....
NEEE. etc etc.

Anoniem, nee, Privacy, Ja zeker wel.
privacy... Valt ook allemaal wel weer mee. Immers Privacy..... Je wordt juist herkens als een proxy, dus onbetrouwbaar en vreemd. Privacy technisch gooi je juist al je informatie bij een vreemde partij die je maar op hun blauwe ogen moet geloven.

Ik vertrouw liever mijn ISP en telefoon provider. Daar heb ik veel meer vertrouwen is.

Je hebt meer een verkoop praatje met een hoop onzin en bangmakerij. Heb je niet iets te strak op je hoofd zitten zou ik bijna zeggen. Of heb je dat witte busje al in je straat gezien?
10-08-2019, 12:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Is een VPN uberhaupt een goed ideee qua privacy?

Nee. want de VPN provider weet dan precies wat je doet. En nee, je kunt niemand op hun blauwe ogen vertrouwen. Ook niet wat ze claimen.

Ja, een stukje beter om uit het sleepnet van de Nederlandse Overheid te blijven.
Ja, een stukje beter om data verzamelende sites op het verkeerde been te zetten.
Ja, een stukje beter om DNS queries niet via je (Nederlandse provider) te laten gaan en te verbergen.
Ja, een stukje beter om al je verkeer te versleutelen, ook op je telefoon bij voorbeeld.
Ja, een stukje beter indien je gebruik maakt van een ander dan je eigen netwerk.
Ja, etc.....

Anoniem, nee, Privacy, Ja zeker wel.

nee want VPN doet niets tegen bijv browser fingerprinting. VPN is een stuk techno dat volgens mij te vlug als een tool ingezet wordt maar niet volledig begrepen wordt. het beste kun je een VPN als een tunnel zien. jouw uiteinde wordt verplaatst naar een ander uiteinde, maar wat er uit die tunnel komt, dat verandert niet en je omzeilt alleen directe sniffing van die lagen waardoor je de tunnel gelegd hebt. het is zelfs zo dat het voor de tussen liggende lagen best wel mogelijk is een correlatie te leggen tussen de client en de hoeveelheid verkeer door de tunnel (ook al kun je het niet lezen) en dus de twee uiteinden te correleren dmv een side-chanel achtige methode. efin het is geen panacea en een complet stukje technology eigenlijk.
10-08-2019, 13:49 door Anoniem
En als je het witte busje niet hebt gezien, dan de blauwe bus, of de zwarte bus? De grijze auto met iets op de hoedenplank?

O, wat is dat gezeur over VPN providers erg. Je vertrouwt een volkomen onbekende buitenlandse partij meer dan een reguliere Nederlandse provider. Logisch toch.


Je bent je bewust van https://www.infosecurity-magazine.com/news/29-vpn-services-owned-by-six/ ?
10-08-2019, 14:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Is een VPN uberhaupt een goed ideee qua privacy?

Nee. want de VPN provider weet dan precies wat je doet. En nee, je kunt niemand op hun blauwe ogen vertrouwen. Ook niet wat ze claimen.

Ja, een stukje beter om uit het sleepnet van de Nederlandse Overheid te blijven.


Neem daarom een VPN bijvoorbeeld NordVPN die op TV adverteren, dan verplaats je je data naar het sleepnet van de CIA en dan ben je veel veiliger en zijn je Nederlandse rechten veel beter geborgen. Dit is sarcasme want de Nederlandse overheid en de contra-inlichtingen van de veiligheidsdiensten hier kunnen jou niet meer helpen als je je traffic onbereikbaar maakt voor Nederland. Maar het is jouw "Privacy" of leven.
10-08-2019, 14:40 door Anoniem
De Nederlandse overheid heeft allerlei goedkeuringen nodig en een hoop papierwerk om jou als individu te kunnen tappen. Als jij je data naar het buitenland routeert dan ben je overleverd aan de haaien van andere landen en Nederland kan jou niet meer waarschuwen (iets wat ze volgens mij nog niet doen maar dit zou wel hun rol moeten zijn).

Je moet een grote crimineel zijn of verdachte om hier getapt te worden. Als je een VPN gebruikt vraag je om getapt te worden want die VPN providers staan zonder uitzonder allemaal onder toezicht ( en begrijpelijk ).
11-08-2019, 09:00 door Anoniem
Door Anoniem: De Nederlandse overheid heeft allerlei goedkeuringen nodig en een hoop papierwerk om jou als individu te kunnen tappen.

Kennelijk weet jij niet dat als jouw buurman van iets verdacht wordt en de overheid zijn gangen wil nagaan dat ze als "bijvangst" jouw verkeer op kunnen en mogen vangen. Er zijn ook al een aanzienlijk aantal praktijk gevallen bekend waar er fouten zijn gemaakt.
11-08-2019, 09:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Is een VPN uberhaupt een goed ideee qua privacy?

Nee. want de VPN provider weet dan precies wat je doet. En nee, je kunt niemand op hun blauwe ogen vertrouwen. Ook niet wat ze claimen.

Ja, een stukje beter om uit het sleepnet van de Nederlandse Overheid te blijven.
Ja, een stukje beter om data verzamelende sites op het verkeerde been te zetten.
Ja, een stukje beter om DNS queries niet via je (Nederlandse provider) te laten gaan en te verbergen.
Ja, een stukje beter om al je verkeer te versleutelen, ook op je telefoon bij voorbeeld.
Ja, een stukje beter indien je gebruik maakt van een ander dan je eigen netwerk.
Ja, etc.....

Anoniem, nee, Privacy, Ja zeker wel.

nee want VPN doet niets tegen bijv browser fingerprinting. VPN is een stuk techno dat volgens mij te vlug als een tool ingezet wordt maar niet volledig begrepen wordt. het beste kun je een VPN als een tunnel zien. jouw uiteinde wordt verplaatst naar een ander uiteinde, maar wat er uit die tunnel komt, dat verandert niet en je omzeilt alleen directe sniffing van die lagen waardoor je de tunnel gelegd hebt. het is zelfs zo dat het voor de tussen liggende lagen best wel mogelijk is een correlatie te leggen tussen de client en de hoeveelheid verkeer door de tunnel (ook al kun je het niet lezen) en dus de twee uiteinden te correleren dmv een side-chanel achtige methode. efin het is geen panacea en een complet stukje technology eigenlijk.

Een VPN is niet de enige maatregel om je privacy te beschermen.
11-08-2019, 09:04 door Anoniem
Door Anoniem:

Je bent je bewust van https://www.infosecurity-magazine.com/news/29-vpn-services-owned-by-six/ ?

Je bent je bewust dat deze advertorial van een VPN provider afkomstig is?
11-08-2019, 09:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Is een VPN uberhaupt een goed ideee qua privacy?

Nee. want de VPN provider weet dan precies wat je doet. En nee, je kunt niemand op hun blauwe ogen vertrouwen. Ook niet wat ze claimen.

Ja, een stukje beter om uit het sleepnet van de Nederlandse Overheid te blijven.
Daar heeft ook iedereen echt last van. Voornamelijk grootspraak, weinig echte informatie. Hoop bla bla bla.
Niet echt een argument. Wie zegt trouwens dat een vreemde overheid niet al toegang geeft tot de VPN provider? Ik zou die kans veel groter beschouwen dan ons sleepnet.

Ja, een stukje beter om data verzamelende sites op het verkeerde been te zetten.
Op basis van een IP adres? Klinkt ook leuk, maar maakt nu niet echt veel uit.

Ja, een stukje beter om DNS queries niet via je (Nederlandse provider) te laten gaan en te verbergen.
Omdat? Ook een hoop onzin.

Ja, een stukje beter om al je verkeer te versleutelen, ook op je telefoon bij voorbeeld.
Bijna alles gaat al over https. En je moet maar je VPN provider en hun DNS servers vertrouwen. Een totaal vreemde partij in een vreemd land.

Ja, een stukje beter indien je gebruik maakt van een ander dan je eigen netwerk.
Omdat? Ik maak straks gebruik van een VPN providers netwerk, die ik maar moet vertrouwen.

Ja, etc.....
NEEE. etc etc.

Anoniem, nee, Privacy, Ja zeker wel.
privacy... Valt ook allemaal wel weer mee. Immers Privacy..... Je wordt juist herkens als een proxy, dus onbetrouwbaar en vreemd. Privacy technisch gooi je juist al je informatie bij een vreemde partij die je maar op hun blauwe ogen moet geloven.

Ik vertrouw liever mijn ISP en telefoon provider. Daar heb ik veel meer vertrouwen is.

Je hebt meer een verkoop praatje met een hoop onzin en bangmakerij. Heb je niet iets te strak op je hoofd zitten zou ik bijna zeggen. Of heb je dat witte busje al in je straat gezien?

Als je deze toon aanslaat ga ik geen argumenten weerleggen. Een normale discussie lijkt nergens meer mogelijk.
11-08-2019, 09:12 door Anoniem
VPN's werken niet, daarom willen meerdere overheden deze ook verbieden .....

Goed over nadenken.
11-08-2019, 09:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Als je een VPN gebruikt vraag je om getapt te worden want die VPN providers staan zonder uitzonder allemaal onder toezicht ( en begrijpelijk ).

Heb je daar bewijs voor of is dat een onderbuikgevoel?
11-08-2019, 14:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Je bent je bewust van https://www.infosecurity-magazine.com/news/29-vpn-services-owned-by-six/ ?

Je bent je bewust dat deze advertorial van een VPN provider afkomstig is?

Ja. Maar dat maakt de boodschap niet minder helder. Er is helemaal geen zekerheid dat VPN providers niets met je data doen.

VPN's hebben geen toegevoegde waarde voor privacy of security bescherming, althans de VPN's die worden aangeprezen voor dat doel. VPN's bedoeld om onderling bedrijfsverkeer mogelijk te maken wel.

Ik bezocht zojuist de site van NordVPN, en daar zie je meteen de boodschap dat je 'onbeschermd' bent. Nou, dat waag ik te bewijfelen, althans, ik betwijfel of dat NordVPN me ueberhaupt een beveiling kan bieden anders dan wat ik nu heb.
11-08-2019, 17:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Je bent je bewust van https://www.infosecurity-magazine.com/news/29-vpn-services-owned-by-six/ ?

Je bent je bewust dat deze advertorial van een VPN provider afkomstig is?

Ja. Maar dat maakt de boodschap niet minder helder. Er is helemaal geen zekerheid dat VPN providers niets met je data doen.

VPN's hebben geen toegevoegde waarde voor privacy of security bescherming, althans de VPN's die worden aangeprezen voor dat doel. VPN's bedoeld om onderling bedrijfsverkeer mogelijk te maken wel.

Ik bezocht zojuist de site van NordVPN, en daar zie je meteen de boodschap dat je 'onbeschermd' bent. Nou, dat waag ik te bewijfelen, althans, ik betwijfel of dat NordVPN me ueberhaupt een beveiling kan bieden anders dan wat ik nu heb.

Zekerheden heb je in dit leven maar 2, belasting betalen en doodgaan. Privacy, security en anonimiteit moeten niet verwart worden met elkaar. Maar goed, ieder zijn mening hierover en ik ben een andere mening toegedaan.
11-08-2019, 21:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Je bent je bewust van https://www.infosecurity-magazine.com/news/29-vpn-services-owned-by-six/ ?

Je bent je bewust dat deze advertorial van een VPN provider afkomstig is?

Ja. Maar dat maakt de boodschap niet minder helder. Er is helemaal geen zekerheid dat VPN providers niets met je data doen.

VPN's hebben geen toegevoegde waarde voor privacy of security bescherming, althans de VPN's die worden aangeprezen voor dat doel. VPN's bedoeld om onderling bedrijfsverkeer mogelijk te maken wel.

Ik bezocht zojuist de site van NordVPN, en daar zie je meteen de boodschap dat je 'onbeschermd' bent. Nou, dat waag ik te bewijfelen, althans, ik betwijfel of dat NordVPN me ueberhaupt een beveiling kan bieden anders dan wat ik nu heb.

Zekerheden heb je in dit leven maar 2, belasting betalen en doodgaan. Privacy, security en anonimiteit moeten niet verwart worden met elkaar. Maar goed, ieder zijn mening hierover en ik ben een andere mening toegedaan.

Met een VPN ben je zeker dat je veiligheid uitbesteed wordt aan een particuliere toko.

Dus hoef je ook niet bij de politie of inlichtingendiensten hier aan te kloppen als er wat misgaat.
12-08-2019, 14:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Je bent je bewust van https://www.infosecurity-magazine.com/news/29-vpn-services-owned-by-six/ ?

Je bent je bewust dat deze advertorial van een VPN provider afkomstig is?

Ja. Maar dat maakt de boodschap niet minder helder. Er is helemaal geen zekerheid dat VPN providers niets met je data doen.

VPN's hebben geen toegevoegde waarde voor privacy of security bescherming, althans de VPN's die worden aangeprezen voor dat doel. VPN's bedoeld om onderling bedrijfsverkeer mogelijk te maken wel.

Ik bezocht zojuist de site van NordVPN, en daar zie je meteen de boodschap dat je 'onbeschermd' bent. Nou, dat waag ik te bewijfelen, althans, ik betwijfel of dat NordVPN me ueberhaupt een beveiling kan bieden anders dan wat ik nu heb.

Zekerheden heb je in dit leven maar 2, belasting betalen en doodgaan. Privacy, security en anonimiteit moeten niet verwart worden met elkaar. Maar goed, ieder zijn mening hierover en ik ben een andere mening toegedaan.

Met een VPN ben je zeker dat je veiligheid uitbesteed wordt aan een particuliere toko.

Dus hoef je ook niet bij de politie of inlichtingendiensten hier aan te kloppen als er wat misgaat.

Je besteedt je veiligheid helemaal niet uit, dat is alleen wat een VPN provider je wil doen geloven. Het wordt er helemaal niet veiliger op.
12-08-2019, 16:02 door DLans - Bijgewerkt: 12-08-2019, 16:03
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Je bent je bewust van https://www.infosecurity-magazine.com/news/29-vpn-services-owned-by-six/ ?

Je bent je bewust dat deze advertorial van een VPN provider afkomstig is?

Ja. Maar dat maakt de boodschap niet minder helder. Er is helemaal geen zekerheid dat VPN providers niets met je data doen.

VPN's hebben geen toegevoegde waarde voor privacy of security bescherming, althans de VPN's die worden aangeprezen voor dat doel. VPN's bedoeld om onderling bedrijfsverkeer mogelijk te maken wel.

Ik bezocht zojuist de site van NordVPN, en daar zie je meteen de boodschap dat je 'onbeschermd' bent. Nou, dat waag ik te bewijfelen, althans, ik betwijfel of dat NordVPN me ueberhaupt een beveiling kan bieden anders dan wat ik nu heb.

Zekerheden heb je in dit leven maar 2, belasting betalen en doodgaan. Privacy, security en anonimiteit moeten niet verwart worden met elkaar. Maar goed, ieder zijn mening hierover en ik ben een andere mening toegedaan.

Met een VPN ben je zeker dat je veiligheid uitbesteed wordt aan een particuliere toko.

Dus hoef je ook niet bij de politie of inlichtingendiensten hier aan te kloppen als er wat misgaat.

Je besteedt je veiligheid helemaal niet uit, dat is alleen wat een VPN provider je wil doen geloven. Het wordt er helemaal niet veiliger op.


Het ligt eraan wie je bent en wat je doet. Als je op de verkeerde websites zit (bijv. zonder adblocker) krijg je nog steeds dezelfde tering zooi. Maar als je relatief anoniem het web op wil of moet kan een VPN je daarin zeker "veiliger" maken.

Ik zeg relatief want uiteindelijk klopt wat mensen hierboven al zeiden: je moet er maar op vertrouwen dat ze niets loggen of delen met derden. En je bent niet opeens anoniem als je vanaf een ander IP adres komt, dat snap ik ook nog wel. Er is zoveel meer wat je identiteit vrij kan geven.
12-08-2019, 16:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Met een VPN ben je zeker dat je veiligheid uitbesteed wordt aan een particuliere toko.
Dat ben je maar tot een zeker hoogte. En het zegt niets over de werkelijke veiligheid die je nu krijgt bij deze particuliere toko. Het kan ook een stuk lager zijn, dan bijvoorbeeld je eigen ISP.
Sterker nog... Je voegt alleen maar extra complexiteit toe, waar het mis kan gaan.

Dus hoef je ook niet bij de politie of inlichtingendiensten hier aan te kloppen als er wat misgaat.
Waarom niet? Je hebt namelijk geen extra veiligheid,
En ik moet de eerste nog tegenkomen die bij de inlichtingendiensten aanklopt als er wat mis gaat. Of die überhaupt met de inlichtingendiensten te maken geeft gehad. Afgezien AIVD of MIVD screening voor werk gerelateerde eigenschappen.
12-08-2019, 16:20 door Anoniem
Ik dat de antwoord op de vraag is:
Nee, je krijgt naast je “persoonlijke” dynamische IP address niet een
extra “persoonlijk” DNS ip address.
Een DNS ip address is een vast address van een server die ergens anders staat, (Amsterdam bv)
en waar heel veel mensen gebruikt van maken.

Maar er zijn meerdere van deze DNS servers in Nederland (en in de wereld)
met ieder hun eigen ip adres.

Je provider stelt deze DNS setings meestal automitsch voor je in, je kunt ook er voor kiezen
om een andere alternatieve DNS ip address in te stellen
Vertrouwen kan een agrument zijn, wat tegenwoordig heel populair is het gebruik maken
van een Raspberry Pi met de volgende software: Pi-Hole
https://pi-hole.net/

Hiermee krijg je volgende voordelen:

– geen reclame meer in internet browsers op alle apparaten in je huis
(laptop, computer, mobiel, tablet)
– mogelijkheid om bedaalde services te blokkeren
– een Dashboard die een overzicht geeft van hoeveel data verbruik reclame
nu eigenlijk van jouw bandbreedte afsnoept….

En dat is best veel zo rond de 20 tot zelfs 30 procent!

Mijn advies: koop een Olimex Lime 2 zet er Armbian op en installeer hierop Pi-Hole
met het commando:
curl -sSL https://install.pi-hole.net | bash

en je hebt nergens meer last van!?
12-08-2019, 16:29 door Anoniem
Beetje raar draadje is dit geworden...

VPN versleutelt je dataverkeer, en verbergt je eigen IP adres.
Zonder VPN kan iedereen jouw IP zien.
12-08-2019, 16:53 door Anoniem
Leg dan eens uit hoe het je veiliger maakt?
12-08-2019, 17:41 door Anoniem
google is jouw vriend :-)
12-08-2019, 19:11 door Anoniem
Door Anoniem: google is jouw vriend :-)

Nee, dat is het niet. Ik ben al 15 jaar actief in de security. Ik zie niet hoe je in deze configuratie de veiligheid verhoogt. Dus leg uit.

Dat het privacy *zou kunnen verhogen* is evident. Het doet echter helemaal niets met veiligheid.
12-08-2019, 19:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ik weet hoe DNS werkt en dat deze de IP opzoekt in een soort telefoonboek.

Ehm... Really ? ;))

DNS koppelt domein namen aan IP adressen. Je IP adres wordt niet uitgedeeld door DNS, maar door DHCP. Of je moet deze statisch configureren.
Yep. Ongeveer net als in een telefoonboek naam-adres-woonplaats aan telefoonnummer wordt gekoppeld.

En gewoonlijk is DHCP de methode waarmee je ISP je automatisch een IP-adres toekent om via internet te kunnen communiceren. ;)))

Yep. Een auto een ding op wielen, en een fiets ook. Praktisch hetzelfde dus...
12-08-2019, 20:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: google is jouw vriend :-)

Nee, dat is het niet. Ik ben al 15 jaar actief in de security. Ik zie niet hoe je in deze configuratie de veiligheid verhoogt. Dus leg uit.

Dat het privacy *zou kunnen verhogen* is evident. Het doet echter helemaal niets met veiligheid.

Zou het kunnen zijn dat privacyverhoging ervoor zorgt, dat je daardoor ook veiliger BENT, als persoon?
13-08-2019, 06:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: google is jouw vriend :-)

Nee, dat is het niet. Ik ben al 15 jaar actief in de security. Ik zie niet hoe je in deze configuratie de veiligheid verhoogt. Dus leg uit.

Dat het privacy *zou kunnen verhogen* is evident. Het doet echter helemaal niets met veiligheid.

Een voorbeeld om met een VPN je veiligheid te verhogen is indien je geen gebruik maakt van je eigen netwerk maar b.v. van een open WIFI netwerk. Door het opzetten van een VPN voorkom je dat anderen, die toegang hebben tot dat netwerk, jouw verkeer af kunnen luisteren. Zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen. Feitelijk moet je er tegenwoordig vanuit gaan dat geen enkel netwerk te vertrouwen is dus ook dat van je VPN provider niet.
https://www.paloaltonetworks.com/cyberpedia/what-is-a-zero-trust-architecture
13-08-2019, 08:12 door Anoniem
Door Anoniem: Beetje raar draadje is dit geworden...

VPN versleutelt je dataverkeer, en verbergt je eigen IP adres.
Zonder VPN kan iedereen jouw IP zien.

ook met vpn kan tussenliggende laag jouw IP zien. het is een tunnel en de encrypted data gaat van jouw ip naar vpn server ip.

a.u.b.

http://file.scirp.org/Html/1-4000005_6304.htm
https://www.schneier.com/blog/archives/2010/03/side-channel_at.html
https://i.blackhat.com/us-18/Wed-August-8/us-18-Nafeez-Compression-Oracle-Attacks-On-Vpn-Networks.pdf
13-08-2019, 12:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Beetje raar draadje is dit geworden...

VPN versleutelt je dataverkeer, en verbergt je eigen IP adres.
Zonder VPN kan iedereen jouw IP zien.

ook met vpn kan tussenliggende laag jouw IP zien. het is een tunnel en de encrypted data gaat van jouw ip naar vpn server ip.

a.u.b.

http://file.scirp.org/Html/1-4000005_6304.htm
https://www.schneier.com/blog/archives/2010/03/side-channel_at.html
https://i.blackhat.com/us-18/Wed-August-8/us-18-Nafeez-Compression-Oracle-Attacks-On-Vpn-Networks.pdf

Exact. En wat is het voordeel van het niet meer zien van je eigen ip adres?
13-08-2019, 13:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: google is jouw vriend :-)

Nee, dat is het niet. Ik ben al 15 jaar actief in de security. Ik zie niet hoe je in deze configuratie de veiligheid verhoogt. Dus leg uit.

Dat het privacy *zou kunnen verhogen* is evident. Het doet echter helemaal niets met veiligheid.

Zou het kunnen zijn dat privacyverhoging ervoor zorgt, dat je daardoor ook veiliger BENT, als persoon?

Wel degelijk, hoe minder informatie men over je heeft des te minder kans op misbruik van die informatie en daarmee veiliger.
13-08-2019, 13:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Beetje raar draadje is dit geworden...

VPN versleutelt je dataverkeer, en verbergt je eigen IP adres.
Zonder VPN kan iedereen jouw IP zien.

ook met vpn kan tussenliggende laag jouw IP zien. het is een tunnel en de encrypted data gaat van jouw ip naar vpn server ip.

a.u.b.

http://file.scirp.org/Html/1-4000005_6304.htm
https://www.schneier.com/blog/archives/2010/03/side-channel_at.html
https://i.blackhat.com/us-18/Wed-August-8/us-18-Nafeez-Compression-Oracle-Attacks-On-Vpn-Networks.pdf

Exact. En wat is het voordeel van het niet meer zien van je eigen ip adres?

Ah, Pietje Puk, zit bij provider Bla4all eens kijken hoe ver we komen met social engineering.

Alle desinformatie over jezelf draagt bij tot een veiligere situatie, immers hoe minder men weet over je des te lastiger het is om informatie te gebruiken.
13-08-2019, 16:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Beetje raar draadje is dit geworden...

VPN versleutelt je dataverkeer, en verbergt je eigen IP adres.
Zonder VPN kan iedereen jouw IP zien.

ook met vpn kan tussenliggende laag jouw IP zien. het is een tunnel en de encrypted data gaat van jouw ip naar vpn server ip.

a.u.b.

http://file.scirp.org/Html/1-4000005_6304.htm
https://www.schneier.com/blog/archives/2010/03/side-channel_at.html
https://i.blackhat.com/us-18/Wed-August-8/us-18-Nafeez-Compression-Oracle-Attacks-On-Vpn-Networks.pdf

Exact. En wat is het voordeel van het niet meer zien van je eigen ip adres?

Ah, Pietje Puk, zit bij provider Bla4all eens kijken hoe ver we komen met social engineering.

Alle desinformatie over jezelf draagt bij tot een veiligere situatie, immers hoe minder men weet over je des te lastiger het is om informatie te gebruiken.

Knock yourself out, probeer maar uit te vinden wat je van me te weten kan komen. Wat een kolder. Betaal maar voor een VPN dienst, dan weet je tenminste zeker dat je informatie wordt verkocht en dat iedereen weet wie je bent. Ooit gehoord van https://panopticlick.eff.org? Daar helpt een VPN echt niet tegen, en die technologie wordt heel breed ingezet.
13-08-2019, 16:44 door Anoniem
"Exact. En wat is het voordeel van het niet meer zien van je eigen ip adres?"

ik snap deze opmerking niet; als VPN client zie je altijd je eigen IP adres dat je van een ISP hebt gekregen want dat is nu juist hoe de VPN pakketten van jou (de client) naar de VPN server getunneld worden. Je ISP (en alles in de route van jou naar de VPN server toe) zien ook alle IP headers van pakketten tussen jouw en de VPN server voorbij komen.
13-08-2019, 18:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Beetje raar draadje is dit geworden...

VPN versleutelt je dataverkeer, en verbergt je eigen IP adres.
Zonder VPN kan iedereen jouw IP zien.

ook met vpn kan tussenliggende laag jouw IP zien. het is een tunnel en de encrypted data gaat van jouw ip naar vpn server ip.

a.u.b.

http://file.scirp.org/Html/1-4000005_6304.htm
https://www.schneier.com/blog/archives/2010/03/side-channel_at.html
https://i.blackhat.com/us-18/Wed-August-8/us-18-Nafeez-Compression-Oracle-Attacks-On-Vpn-Networks.pdf

Exact. En wat is het voordeel van het niet meer zien van je eigen ip adres?

Ah, Pietje Puk, zit bij provider Bla4all eens kijken hoe ver we komen met social engineering.

Alle desinformatie over jezelf draagt bij tot een veiligere situatie, immers hoe minder men weet over je des te lastiger het is om informatie te gebruiken.

De "Illuminati" zeg maar de buitenlandse inlichtingendienst die hier de dienst uitmaakt die doxed ook graag maar ze zijn zelf niet undoxable

Het begint te lonen om publiekelijk te spreken over geopol, USA, Rusland, Israel, Iran, China

Voor je veiligheid. Want wie zich verstopt graaft immers ook een kuil en is deniable en disposable.

Als niemand weet wie je bent en waar je bent of dat je er bent sta je er helemaal alleen voor.
14-08-2019, 07:20 door Anoniem
Door Anoniem:

Knock yourself out, probeer maar uit te vinden wat je van me te weten kan komen. Wat een kolder. Betaal maar voor een VPN dienst, dan weet je tenminste zeker dat je informatie wordt verkocht en dat iedereen weet wie je bent. Ooit gehoord van https://panopticlick.eff.org? Daar helpt een VPN echt niet tegen, en die technologie wordt heel breed ingezet.

Je wilt graag anoniem blijven, snel op je teentjes getrapt, weet niet hoe je een discussie moet voeren, reageert emotioneel en impulsief. Je doet aan bangmakerij en presenteert onderbuik gevoelens als feiten. Dat is wat ik al van je weet en dan heb ik nog geen IP adres van je. ;-)

Een VPN is geen heilige graal, het is E E N van een scala aan maatregelen die je moet treffen.
5 hangsloten op je deur en het raam open laten staan is ook niet slim..
14-08-2019, 23:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Knock yourself out, probeer maar uit te vinden wat je van me te weten kan komen. Wat een kolder. Betaal maar voor een VPN dienst, dan weet je tenminste zeker dat je informatie wordt verkocht en dat iedereen weet wie je bent. Ooit gehoord van https://panopticlick.eff.org? Daar helpt een VPN echt niet tegen, en die technologie wordt heel breed ingezet.

Je wilt graag anoniem blijven, snel op je teentjes getrapt, weet niet hoe je een discussie moet voeren, reageert emotioneel en impulsief. Je doet aan bangmakerij en presenteert onderbuik gevoelens als feiten. Dat is wat ik al van je weet en dan heb ik nog geen IP adres van je. ;-)

Een VPN is geen heilige graal, het is E E N van een scala aan maatregelen die je moet treffen.
5 hangsloten op je deur en het raam open laten staan is ook niet slim..

Zegt de andere anoniem...

Zie je wel dat ik helemaal geen vpn nodig heb?

qed.
17-08-2019, 15:20 door Anoniem
Nederland is lid van de nine-eyes club: https://www.security.nl/posting/619728/IP+DNS+adres, dus denk niet dat een VPN je erg beschermt.

Was onlangs een klein berichtje in de krant.
18-08-2019, 10:36 door Anoniem
Door Anoniem: Nederland is lid van de nine-eyes club: https://www.security.nl/posting/619728/IP+DNS+adres, dus denk niet dat een VPN je erg beschermt.

Was onlangs een klein berichtje in de krant.

Panama is geen lid van de 14-eyes club, en sla er het volgende artikel maar eens op na i.p.v. wilde verhalen:
https://nl.vpnmentor.com/reviews/nordvpn/
19-08-2019, 10:07 door beatnix
@sommige anderen;
ja, really, en hoe moeilijk is het om het even uit te leggen?

@topicstarter;

een dns server krijgt een ip adres, alleen vrijwel zonder uitzondering een statische (dus die minder vaak veranderd), zo krijgt google al jaren 8.8.4.4 als dns server ip adres. dat ip adres is waar een programma draait, de dns server. en dat soort programma is spreekwoordelijkerwijs het woordenboek waaraan je browser vraagt welk ip adres bij een bepaalde website naam (domein) hoort.

meestal als je via dhcp een ip krijgt (vaker een dynamische, maar soms ook statisch), krijg je ook een enkele of een aantal DNS adres(sen), die adressen zijn dan de ip adres(sen) waaraan browser dns naamomzetting krijgt te verzoeken, technisch gezien.

kijk maar eens via `cat /etc/resolv.conf` bij linux/bsd of via ipconfig -A bij windows (zoals het mij voor mag komen)

zonder dat het systeem die 'dns' adressen krijgt, krijg je praktisch meestal geen werkende domein naam omzetting ('vertaalslag' domeinnaam naar ip (waar het domein dus gehost wordt)) en zou je dus systemen per ip adres krijgen te benaderen eventueel of via bijv. handmatige aanpassing van bijv. het zogeheten 'hosts' bestand.
19-08-2019, 13:25 door Anoniem
De oplossing is heel simpel:

als iedereen een wifi open gast netwerk aanmaakt met de zelfde SSID bv "openwireless.org"
Dan heeft de nine eyes club en alle andere boefjes het heel moeilijk :-)

Want dan krijg je op je "persoonlijke?" ip address zoveel andere gebruikers, dat profilering en tracking niet
meer mogelijk is, te veel ruis, een spaghetti van data!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.