image

Rechtszaak tegen toezichthouder over anonieme OV-chipkaart

vrijdag 16 augustus 2019, 08:07 door Redactie, 59 reacties

Worden treinreizigers die met een anonieme OV-chipkaart reizen door de NS gediscrimineerd en is de anonieme OV-chipkaart wel anoniem? Dat zijn twee vragen waar de Rechtbank Gelderland zich volgende week dinsdag 20 augustus over zal buigen.

De vragen staan centraal in een rechtszaak over de anonieme OV-chipkaart die treinreiziger Michiel Jonker heeft aangespannen tegen de Autoriteit Persoonsgegevens. Volgens Jonker discrimineert de NS treinreizigers die met een anonieme OV-chipkaart reizen, aangezien die hun voordeelurenkorting verliezen en zo onder druk worden gezet om hun privacy op te geven als ze wel met korting willen reizen.

Daarnaast is de anonieme OV-chipkaart niet anoniem, zo stelt Jonker. Het saldo wordt namelijk niet op de kaart geladen, zoals aan treinreizigers werd gecommuniceerd, maar overgemaakt naar de back-office van het bedrijf Translink Systems (TLS), dat in opdracht van NS betalingen afhandelt. Elke keer dat iemand met een anonieme kaart in- of uitcheckt of saldo laadt, wordt het tijdstip en de locatie van de anonieme kaart geregistreerd.

Jonker riep de Autoriteit Persoonsgegevens op om hier tegen te handhaven, aangezien de NS op deze manier de privacy van reizigers zou schenden, maar de toezichthouder weigerde in eerste instantie om een onderzoek in te stellen. In 2016 gaf de Rechtbank Gelderland Jonker deels gelijk en gelaste dat de AP de zaak alsnog serieus moest onderzoeken, maar verplichtte de Autoriteit Persoonsgegevens nog niet om handhavend op te treden. Zowel de toezichthouder als Jonker gingen in hoger beroep bij de Raad van State. Die oordeelde een jaar later dat de Autoriteit Persoonsgegevens de NS niet uitgebreid hoeft te onderzoeken.

Volgende week verschijnen beide partijen weer voor de rechtbank. Die gaat twee door Jonker aangespannen procedures gevoegd behandelen. "Ik heb daar om gevraagd en ben er blij mee, want het is eigenlijk één en dezelfde zaak. De AP heeft het in 2016 gesplitst in twee delen, waarschijnlijk in een poging om het tweede deel niet grondig te hoeven onderzoeken", aldus Jonker, die wordt bijgestaan door privacystichting Privacy First.

Reacties (59)
16-08-2019, 08:19 door Anoniem
Een eerder bericht leidde tot (enigszins verhitte) speculatie over de beweegredenen van de heer Jonker. Dit achtergrondartikel laat hemzelf aan het woord: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/08/13/iemand-moet-grens-van-privacy-trekken-a3969883
16-08-2019, 08:31 door Anoniem
Mensen die digitale diensten gebruiken en denken anonimiteit te hebben, wat naief!
16-08-2019, 09:10 door Anoniem
Door Anoniem: Mensen die digitale diensten gebruiken en denken anonimiteit te hebben, wat naief!

Meneer Jonker gebruikt een fysieke dienst. Dat iemand anders dan vervolgens daar een digitale backoffice aanhangt waar zijn persoonsgegevens worden verwerkt, is niet zijn schuld.

Peter
16-08-2019, 09:18 door Anoniem
Door Anoniem: Mensen die digitale diensten gebruiken en denken anonimiteit te hebben, wat naief!
Mensen die gewoon ergens rondlopen worden al gespot door de roverheid, behalve criminelen die lopen zomaar rond.
16-08-2019, 09:26 door Bitje-scheef
Je moet ergens iets registreren anders kun je geen saldo verrekenen, als het fout gaat moet je het ook terug kunnen draaien. Daar zijn nu eenmaal registratievereisten voor. Pas als je de hele registratieketen bekijkt, van opwaarderen tot afwaarderen kun je iets volgen. Hoe zou je dit functioneel kunnen hakken ? Opsplitsen in meerdere databases ?

Praktisch gezien: Wanneer er een probleem ontstaat wil je dit snel kunnen oplossen voor de klant, wil je geen 4 weken wachten op een 2e of 3e partij die een deel van de keten beheerd. Want inzicht bij elkaar is uit den boze. (Kastje naar de muur principe)

De enige oplossing die ik zie, trek die man/vrouw zijn/haar kaart in en geef het advies van de fiets. Die kan hij/zij zonder registratie gebruiken en op slot zetten. Of laat hem/haar lekker carpoolen.

Wetten en regels zijn leuk, maar soms is het praktisch gezien (zo goed als) onuitvoerbaar.
16-08-2019, 09:27 door Anoniem
Door Anoniem: Mensen die digitale diensten gebruiken en denken anonimiteit te hebben, wat naief!

Dan, geef me de keuze om analoog te reizen, of zet het zo op dat er geen function creeps inzitten.
Worden we niet gedwongen (aangezien er geen keuze wordt gegeven) deze digitale diensten te gebruiken om van a naar b te komen met ov; om te communiceren met uwv, belastingsdienst , mijnberichtenbox, digid

of, geef je dus aan dat we met deze digitale evolutie onze anonimiteit en daarmee onze privacy vaaarwel kunnen gaan zeggen?
16-08-2019, 09:32 door Anoniem
Door Bitje-scheef: Je moet ergens iets registreren anders kun je geen saldo verrekenen, als het fout gaat moet je het ook terug kunnen draaien. Daar zijn nu eenmaal registratievereisten voor. Pas als je de hele registratieketen bekijkt, van opwaarderen tot afwaarderen kun je iets volgen. Hoe zou je dit functioneel kunnen hakken ? Opsplitsen in meerdere databases ?

Praktisch gezien: Wanneer er een probleem ontstaat wil je dit snel kunnen oplossen voor de klant, wil je geen 4 weken wachten op een 2e of 3e partij die een deel van de keten beheerd. Want inzicht bij elkaar is uit den boze. (Kastje naar de muur principe)

De enige oplossing die ik zie, trek die man/vrouw zijn/haar kaart in en geef het advies van de fiets. Die kan hij/zij zonder registratie gebruiken en op slot zetten. Of laat hem/haar lekker carpoolen.

Wetten en regels zijn leuk, maar soms is het praktisch gezien (zo goed als) onuitvoerbaar.

Het ging toch jarenlang prima met papieren treinkaartjes in combinatie met abonnementskaarten. Waarom zou dit nu opeens niet meer kunnen? Ze hadden het OV-chipkaart-systeem nooit op deze manier mogen invoeren. Ze moeten het gewoon mogelijk maken om weer echt met privacy te reizen, net als tot zo'n vijf jaar geleden.
16-08-2019, 09:40 door abj61
Dat de locaties van in en uitchecken ogeslagen worden vind ik niet zo vreemd.

Wat wel vreemd is dat de "anonieme" kaart alleen met pinbetalingen opgeladen kunnen worden en niet met kontant geld.
Anoniem is je kaart dan niet meer want gekoppeld aan je bankrekening.
16-08-2019, 09:50 door Anoniem
Je kunt met munt- en briefgeld betalen aan het loket. Dat kan dus anoniem. Punt is wel dat er bij de loketten camera's hangen (voor beveiliging etc. wat het dan weer niet zo anoniem maakt; maar die hangen overal op een station.
16-08-2019, 10:15 door Anoniem
Door Anoniem: Je kunt met munt- en briefgeld betalen aan het loket. Dat kan dus anoniem. Punt is wel dat er bij de loketten camera's hangen (voor beveiliging etc. wat het dan weer niet zo anoniem maakt; maar die hangen overal op een station.
Je hoeft pas als je de trein instapt jouw bivakmuts af te doen en natuurlijk weer op, als je uitstapt.
16-08-2019, 10:16 door Anoniem
Door Anoniem: Je kunt met munt- en briefgeld betalen aan het loket. Dat kan dus anoniem. Punt is wel dat er bij de loketten camera's hangen (voor beveiliging etc. wat het dan weer niet zo anoniem maakt; maar die hangen overal op een station.
Op mijn station is geen loket.Moet ik eerst naar Centraal.
Als je daar binnenkomt, bij de balie, hangt er inderdaad een handvol camera's. Hoe lang blijven die beelden bewaard? Mogen ze die koppelen aan de tijdstippen dat iemand een anonieme OV-chipkaart oplaadt? Wie controleert of ze dat misschien zomaar doen ook al mag het niet?
Waarom zijn al die camera's eigenlijk nodig, een paar bij de ingang van het station zijn toch genoeg?
Wat ze in dit land allemaal "nodig" vinden. Straks zetten ze bij de ingang van elke winkel een vliegveldpoortje. Want is "nodig".
16-08-2019, 10:18 door Ron625
Door Anoniem: Je kunt met munt- en briefgeld betalen aan het loket.
Bij de grotere stations misschien wel, maar dat zijn er maar een paar in Nederland.
Er moet gewoon een betere mogelijkheid komen, om anoniem (=contant) te betalen, of
er moet een naamsverandering komen, zodat het niet meer anoniem lijkt.

Ach, Trans Link is al vaker negatief in het nieuws geweest, en ze zijn al een aantal keren publiekelijk aangepakt, o.a. door Brenno de Winter, maar niets helpt blijkbaar.
16-08-2019, 10:18 door Bitje-scheef - Bijgewerkt: 16-08-2019, 10:19
Door Anoniem:Het ging toch jarenlang prima met papieren treinkaartjes in combinatie met abonnementskaarten. Waarom zou dit nu opeens niet meer kunnen? Ze hadden het OV-chipkaart-systeem nooit op deze manier mogen invoeren. Ze moeten het gewoon mogelijk maken om weer echt met privacy te reizen, net als tot zo'n vijf jaar geleden.

Nou het papierenkaartje had ook wel wat beperkingen, maar ok. Point taken.
16-08-2019, 10:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Het ging toch jarenlang prima met papieren treinkaartjes in combinatie met abonnementskaarten.

In die tijd waren abonnementen en andere voordeelkaarten ook al niet anoniem. Voor een gewoon kaartje hoefde je
alleen naar een loket of automaat te gaan maar bij dat soort speciale kaarten moest je een stamkaart aanschaffen met
je naam en pasfoto erop en die los verkochte abonnementen werden gekoppeld aan die stamkaart.
(nummer van de stamkaart stond op het abonnement)
16-08-2019, 10:58 door Anoniem
Door Anoniem: Een eerder bericht leidde tot (enigszins verhitte) speculatie over de beweegredenen van de heer Jonker. Dit achtergrondartikel laat hemzelf aan het woord: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/08/13/iemand-moet-grens-van-privacy-trekken-a3969883

In dit artikel zegt de AP
In het algemeen zegt de AP de privacywet wel degelijk te handhaven en hetzelfde doel als Jonker na te streven, namelijk een zorgvuldige omgang met persoonsgegevens.
Zelf twijfel ik hier erg aan.
16-08-2019, 11:29 door Anoniem
Het is niet voldoende om de kaart contant te betalen, ook niet met een nadrukkelijke afwezigheid van camera's daarbij.

Om werkelijk anoniem te reizen, zoals voorheen, moet er gewoon geen verband kunnen worden gelegd tussen de verschillende controlemomenten, of dat nu controles door conducteurs zijn of in- en uitcheckmomenten. Anders ontstaat een verzameling reisbewegingen van een specifieke kaart, die met terugwerkende kracht aan en persoon kan worden gekoppeld. Dat kan opzettelijk zijn of door een moment van onoplettenheid, tóch een keer (moeten) pinnen bijvoorbeeld. Ook (zonodig geautomatiseerde) analyse van de reisdata zelf kan voldoende zijn om achteraf te bepalen om wie het gaat.

We moeten terug naar de situatie die we hadden. Het papieren kaartje en de controle daarop werkten contextvrij. Voor een eventuele opvolger (als die al nodig is) moet dat ook gelden.

Vergeet niet: het enige doel van een vervoersbewijs is bewijzen dat je recht hebt op de rit die je op dat moment maakt. Voor verwerking van andere gegevens is geen grondslag. De vervoersbedrijven komen dikwijls aan met capaciteitsplanning, maar die kun je prima uitvoeren door personen te tellen in plaats van identificeren.
16-08-2019, 11:43 door Anoniem
Door abj61: Dat de locaties van in en uitchecken ogeslagen worden vind ik niet zo vreemd.

Ik wel.
In andere landen wordt gewoon het saldo van je kaart afgeboekt.

Door Anoniem: Je kunt met munt- en briefgeld betalen aan het loket. Dat kan dus anoniem. Punt is wel dat er bij de loketten camera's hangen (voor beveiliging etc. wat het dan weer niet zo anoniem maakt; maar die hangen overal op een station.

Maar ook daar ben je weer de pineut. Betaling met contant geld is duurder.

En juist daar gaat de rechtszaak ook over. Dat je als houder van een anonieme kaart geen voordeelkaart kunt gebruiken, en dus duurder uit bent. En dan moet je voor het opwaarderen ook nog meer betalen dan als je niet anoniem wilt zijn.

Peter
16-08-2019, 11:44 door Anoniem
Ik zou hem eens adviseren om te verhuizen naar een ander land. Er zijn landen waar die tenminste niet aan het zeuren i, maar echt wat kan betekenen. Of die het daar lang uithaalt, is ernstig de vraag natuurlijk.

Soms hebben we in Nederland te veel vrijheden of mogelijkheden.
16-08-2019, 11:46 door beatnix
Ja er wordt gediscrimineerd tussen 'anonieme' en identiteit gebonden OV chipkaart, en dat behoort te aangestelde rechtbank ook uit te spreken.

Ja, via het opwaarderen van 'anonieme' chipkaarten via de bankpas is 'anoniem' al meestal niet meer zo 'anoniem' bijvoorbeeld, want bij overboekingen krijgt u toch de naam van degene die geld naar u krijgt over te maken te zien?
16-08-2019, 12:04 door Anoniem
Door Anoniem: Het is niet voldoende om de kaart contant te betalen, ook niet met een nadrukkelijke afwezigheid van camera's daarbij.

Om werkelijk anoniem te reizen, zoals voorheen, moet er gewoon geen verband kunnen worden gelegd tussen de verschillende controlemomenten, of dat nu controles door conducteurs zijn of in- en uitcheckmomenten. Anders ontstaat een verzameling reisbewegingen van een specifieke kaart, die met terugwerkende kracht aan en persoon kan worden gekoppeld. Dat kan opzettelijk zijn of door een moment van onoplettenheid, tóch een keer (moeten) pinnen bijvoorbeeld. Ook (zonodig geautomatiseerde) analyse van de reisdata zelf kan voldoende zijn om achteraf te bepalen om wie het gaat.

We moeten terug naar de situatie die we hadden. Het papieren kaartje en de controle daarop werkten contextvrij. Voor een eventuele opvolger (als die al nodig is) moet dat ook gelden.

Vergeet niet: het enige doel van een vervoersbewijs is bewijzen dat je recht hebt op de rit die je op dat moment maakt. Voor verwerking van andere gegevens is geen grondslag. De vervoersbedrijven komen dikwijls aan met capaciteitsplanning, maar die kun je prima uitvoeren door personen te tellen in plaats van identificeren.

This! Amerikaanse experts hebben al aangegeven dat lokatiedata (dus een patroon van reisbewegingen) onmogelijk valt te anonimiseren. Zie bijvoorbeeld "The Age of Surveillance Capitalism" van S. Zuboff, een hoogleraar aan de Harvard universiteit. Dat boek moet maar snel vertaald worden in NL.

Dus als het per se een OV-chipkaart moet zijn, dan een anonieme OV-chipkaart zonder pasnummers. Want aan de hand van die pasnummers kun je volgen waar zo'n kaart zich op al die momenten bevindt en dan heb je dus een reispatroon waaruit je de identiteit van iemand met een hoge waarschijnlijkheid of zelfs met zekerheid kan afleiden.
16-08-2019, 12:09 door karma4
Door Anoniem:..Het ging toch jarenlang prima met papieren treinkaartjes in combinatie met abonnementskaarten. Waarom zou dit nu opeens niet meer kunnen? Ze hadden het OV-chipkaart-systeem nooit op deze manier mogen invoeren. Ze moeten het gewoon mogelijk maken om weer echt met privacy te reizen, net als tot zo'n vijf jaar geleden.
zou nog steeds moeten kunnen met papieren anonieme kaartjes en cash geld accepterende automaten.
Kortings actie kaartje kan ook op papier anoniem.

Het hel ov-chip gebeuren is begonnen met een verkeerd doel. De vervoerders vergoeden exact naar het gebruik.
Laat dat los en ga voor een OV gericht op beschikbare nuttige diensten welke goed gebruikt kunnen worden door reizigers.
Het is de politiek die daarvoor verantwoordelijk is met NS als grootste speler. Die heet een zelfstandige onderneming te zijn wat gezien de positie niet logisch is.
16-08-2019, 12:10 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zou hem eens adviseren om te verhuizen naar een ander land. Er zijn landen waar die tenminste niet aan het zeuren i, maar echt wat kan betekenen. Of die het daar lang uithaalt, is ernstig de vraag natuurlijk.

Soms hebben we in Nederland te veel vrijheden of mogelijkheden.

Als jij vindt dat we in Nederland te veel vrijheden of mogelijkheden hebben, dan zou ik jou adviseren om zelf te verhuizen naar een ander land, bv. China, Noord-Korea, Iran of Saoedi-Arabië. Daar wordt iedereen altijd in de gaten gehouden met de beschikbare technische middelen. Of jij het daar lang zou uithouden, is ernstig de vraag natuurlijk. Of zit je daar misschien al en wil je dat wij ook die kant opgaan?
16-08-2019, 13:26 door Anoniem
Een soort van prepay kaart, koop dat ding met contact geld, check-in/out en boek het verschuldigde bedrag af van de kaart.
Geen registratie nodig en klaar is Kees.
16-08-2019, 14:30 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zou hem eens adviseren om te verhuizen naar een ander land. Er zijn landen waar die tenminste niet aan het zeuren i, maar echt wat kan betekenen. Of die het daar lang uithaalt, is ernstig de vraag natuurlijk.

Soms hebben we in Nederland te veel vrijheden of mogelijkheden.

kinderlijke argumentatie... omdat het elders niet beter is hoeven we er hier niet ineens slordig te doen? het gras hoeft niet groener bij de andere, we mogen ook best moeite doen om het gras hier groener te krijgen. als ons dat dan lukt, dan gaan we weer trots doen op onszelf dan?
16-08-2019, 15:48 door Anoniem
Simpele oplossing is om het systeem van de VVV kaart te gebruiken. Je koopt die kaart voor een bepaald bedrag, dat is je saldo. Gebruik tot het saldo op is. Wanneer dat gebeurt, koop je een nieuwe kaart. Niks opwaarderen, dan is jouw rekeningnummer ook niet gekoppeld aan die kaart.
16-08-2019, 16:02 door Anoniem
Het zoveelste Don Quichot verhaal.
16-08-2019, 16:45 door Anoniem
Ik zou hem eens adviseren om te verhuizen naar een ander land. Er zijn landen waar die tenminste niet aan het zeuren i, maar echt wat kan betekenen. Of die het daar lang uithaalt, is ernstig de vraag natuurlijk.

Soms hebben we in Nederland te veel vrijheden of mogelijkheden.
Leeg argument, jij hebt geen zeggenschap over wat iemand anders doet. En als jij degene bent die dit onderzoek moet gaan doen en je vindt het onzin, dan staat het je vrij om ontslag te nemen. Het is zeer simplistisch om je mandaat toe te eigenen over de keuzes van een ander. Er zijn, zoals hierboven aangehaald, landen waar je met die houding beter terecht kunt.
16-08-2019, 16:53 door abj61
Door Anoniem: Je kunt met munt- en briefgeld betalen aan het loket. Dat kan dus anoniem. Punt is wel dat er bij de loketten camera's hangen (voor beveiliging etc. wat het dan weer niet zo anoniem maakt; maar die hangen overal op een station.
Waar ik woon zijn er geen loketten. Ik moet eerst met bus en metro naar een treinstation.
16-08-2019, 16:57 door abj61
Door Ron625:
Door Anoniem: Je kunt met munt- en briefgeld betalen aan het loket.
Bij de grotere stations misschien wel, maar dat zijn er maar een paar in Nederland.
Er moet gewoon een betere mogelijkheid komen, om anoniem (=contant) te betalen, of
er moet een naamsverandering komen, zodat het niet meer anoniem lijkt.
Nee er moet gewoon een mogelijkheid komen om je "anonieme" ov kaart met kontant geld op te kunnen laden, bv bij de service balies van de supermarkten waar je nu alleen met pin kan opladen.
16-08-2019, 20:39 door Anoniem
Door abj61:
Door Ron625:
Door Anoniem: Je kunt met munt- en briefgeld betalen aan het loket.
Bij de grotere stations misschien wel, maar dat zijn er maar een paar in Nederland.
Er moet gewoon een betere mogelijkheid komen, om anoniem (=contant) te betalen, of
er moet een naamsverandering komen, zodat het niet meer anoniem lijkt.
Nee er moet gewoon een mogelijkheid komen om je "anonieme" ov kaart met kontant geld op te kunnen laden, bv bij de service balies van de supermarkten waar je nu alleen met pin kan opladen.

Heb jij reden om aan te nemen dat NS inzage heeft in jouw persoonsgegevens als je een chipkaart oplaadt met een pinpas?
Dat lijkt me nogal paranoide. Wellicht zou politie/justitie deze gegevens bij elkaar kunnen brengen in het kader van een
onderzoek naar een criminele zaak, maar daar is niks op tegen. NS of andere bij de OV kaart betrokkenen kunnen dat
echt niet zomaar.
17-08-2019, 08:02 door Anoniem
Door abj61:
Door Ron625:
Door Anoniem: Je kunt met munt- en briefgeld betalen aan het loket.
Bij de grotere stations misschien wel, maar dat zijn er maar een paar in Nederland.
Er moet gewoon een betere mogelijkheid komen, om anoniem (=contant) te betalen, of
er moet een naamsverandering komen, zodat het niet meer anoniem lijkt.
Nee er moet gewoon een mogelijkheid komen om je "anonieme" ov kaart met kontant geld op te kunnen laden, bv bij de service balies van de supermarkten waar je nu alleen met pin kan opladen.

Daarmee ben je niet van de registratie af zoals die nu plaats vindt.
Kaart X, locatie EHV Centraal, check-in 01-04-2019 17:01:32
Kaart X, locatie Best, check-out 01-04-2019 17:08:45
etc.

Kaart X is zo wel heel mooi traceerbaar .....
17-08-2019, 09:48 door Anoniem
Het zou goed zijn als het gewone papieren treinkaartje weer terugkomt. Dan kan dat irritante privacyschendende in- en uitchecken ook afgeschaft worden. Maar goed, dit willen het ministerie van I en W en de vervoerders absoluut niet. Bij hen is de ov-chipkaart het enige ware geloof dat beleid mag worden.
17-08-2019, 11:09 door Anoniem
Door Anoniem: Het zou goed zijn als het gewone papieren treinkaartje weer terugkomt. Dan kan dat irritante privacyschendende in- en uitchecken ook afgeschaft worden. Maar goed, dit willen het ministerie van I en W en de vervoerders absoluut niet. Bij hen is de ov-chipkaart het enige ware geloof dat beleid mag worden.

De overheid is gebaat bij traceerbaarheid en gaat dus geen stappen ondernemen.
17-08-2019, 11:29 door Anoniem
Door Anoniem: Het zou goed zijn als het gewone papieren treinkaartje weer terugkomt. Dan kan dat irritante privacyschendende in- en uitchecken ook afgeschaft worden.
Als jij een treinkaartje voor datum X om te reizen van A naar B koopt is de kans vrij groot dat jij op datum X van A naar
B reist. Dat in- en uitchecken is dan niet zo heel relevant meer.
17-08-2019, 14:14 door karma4
Door Anoniem: ]
Als jij een treinkaartje voor datum X om te reizen van A naar B koopt is de kans vrij groot dat jij op datum X van A naar
B reist. Dat in- en uitchecken is dan niet zo heel relevant meer.
Koop dan geen kaartje van A naar B maar een recht om gedurende x-uur van het OV in een bepaald gebied gebruik te maken.
De strippenkaart werkte met die gedachte. Je hebt een minimaal vaste investering om OV te laten rijden en de variabele kosten als het aantal reizigers aanzienlijk is.
17-08-2019, 14:33 door Anoniem
Door Anoniem: Mensen die digitale diensten gebruiken en denken anonimiteit te hebben, wat naief!

Burgers die niet vechten voor hun rechten en privacy die zijn
nog het meest naief.

Hulde aan mr Michiel Jonker.

The Matrix
17-08-2019, 14:40 door Anoniem
Door Anoniem: Een eerder bericht leidde tot (enigszins verhitte) speculatie over de beweegredenen van de heer Jonker. Dit achtergrondartikel laat hemzelf aan het woord: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/08/13/iemand-moet-grens-van-privacy-trekken-a3969883

Wat de heer Michiel Jonker uit arnhem doet
is prima en dat zouden meer burgers kunnen doen,zich verdiepen
in waar het werkelijk omgaat,i.p.v met verwijzingen te komen dat hij verkeerd bezig is.

Michiel Jonker : Iemand moet af en toe een grens trekken om de burger te beschermen.

Hij heeft groot gelijk,hulde aan deze meneer.

The Matrix
17-08-2019, 14:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Het ging toch jarenlang prima met papieren treinkaartjes in combinatie met abonnementskaarten.

In die tijd waren abonnementen en andere voordeelkaarten ook al niet anoniem. Voor een gewoon kaartje hoefde je
alleen naar een loket of automaat te gaan maar bij dat soort speciale kaarten moest je een stamkaart aanschaffen met
je naam en pasfoto erop en die los verkochte abonnementen werden gekoppeld aan die stamkaart.
(nummer van de stamkaart stond op het abonnement)

En dan ga je even fout. In die tijd kon ik gebruik maken van een maandnet-kaart voor het gehele OV. Ja, men wist dat ik die kaart had, echter wist men nimmer wanneer en waar ik naar toe ging. Dus kon ik geheel anoniem reizen door geheel Nederland.

Deze mogelijkheid bestaat dus niet meer. De OV-chipkaart moest er komen om dat de vervoeders onderling niet goed met elkaar konden verrekenen. En ze dus altijd klaagden. De gebruikers van het OV werden een ondergeschoven kind van de rekening.

Met een anonieme kaart hoeft men de reisgegevens na uitcheck slechts enkele uren te bewaren. Ook hoeft men geen enkele informatie bij te houden waar het saldo vandaan komt. Het systeem is wel degelijk beter te ontwerpen en te handhaven zodat de burgers anoniem kunnen reizen!
17-08-2019, 14:56 door Anoniem
"Soms hebben we in Nederland te veel vrijheden of mogelijkheden" LOL

Ja een naief antwoord kun je natuurlijk verwachten van iemand die niks te verbergen heeft,
wisten we al,door medebewoners met deze antwoorden,daar krijg je juist landen zoals china,iran,en saoedi-arabie van.
In nederland hebben we de afgelopen 20 jaar al velen vrijheden verloren aan millieu-beleid,toename van de bevolkingsgroei
strenge regels en wetten en nu ook natuurlijk het terechte anti- terrorisme beleid.

Het gaat niet zo zeer om de veiligheid voor de burger als eerste prioriteit,
maar om gedrags-controle,de digitale infra-structure zoals je dat in china ziet,
word gebruikt om het gedrag van de burgers te beinvloeden,te sturen,te controleren,en te domineren
door middel van camera's,slimme devices etc,algoritmes en dan pas komt veiligheid aanbod.
privacy hebben is steeds meer een dreiging voor het systeem.

Privacy is een groot goed,het is wie je bent,en wie je kan zijn,en wie je mag zijn binnen de
kaders van de wet.

Het panopticum is juist het tegenover gestelde,
het systeem bepaalt,wie je bent,en wie je mag zijn,en waar je je bevindt en wat je vooral niet mag zijn.

The Matrix
17-08-2019, 19:16 door Anoniem
Je wordt ook achtergesteld doordat je geen OV Fiets kan huren met deze kaart...
17-08-2019, 19:37 door Anoniem
Meerdere mensen hebben het hier al eerder opgemerkt: saldo op kaart, ook via contant geld. Waarom gebeurt dit niet? Om verscheidene redenen: a) geen duur schakelstation (translink) nodig, wat een investeerder geld scheelt (nooit erg populair), b) traceerbaarheid vervalt (want alleen de afgelegde afstand wordt verrekend). Het is geen kwestie van kunnen, maar van willen. Alleen sommige niet-naive personen hebben tenslotte voordeel bij een ov kaart met saldo en dit zijn er niet veel.
Vergeet hierbij vooral niet dat het huidige systeem slechts nieuwe zakken voor de oude strippenkaart zones wijn is. De simpele bewijzen hiervoor zijn dat geen enkele reiziger ooit de per rit afgelegde afstand heeft kunnen zien (en daarmee controleren) en het feit dat een rit voor 75% in een rondje of een rit voor 25% in hetzelfde rondje tot exact dezelfde afboeking leidt. Het ziet er (zeker gezien de nieuwe plannen) niet naar uit dat dit ooit nog goed komt. Terrorisme, u weet wel.
18-08-2019, 02:29 door Anoniem
Door Anoniem: Mensen die digitale diensten gebruiken en denken anonimiteit te hebben, wat naief!

Je kunt beter een euro extra betalen nadat je elke keer hebt gepint zodat je met contant geld kunt betalen. Stel je voor dat je een korting wilt waar de rest van Nederland gewoon korting wil. Translink System is geen instantie die reclames biedt omdat ze daar afhankelijk van zijn. Aangezien ze er niet afhankelijk van zijn, gaat het hier dus om puur extra winstbejag. Sorry, maar dan is hun businessmodel fout. Als het model is de reiziger uit te persen voor de laatste euro die uitpersbaar is terwijl ze privacy met voeten treden gaan ze wat mij betreft een grens over. Dan kun je je schikken naar hun grens, maar wat je ook kunt doen is een rechtszaak aanspannen, en dat doet deze held. De vraag is waarom jij dat niet doet aangezien je blijkbaar het niet erg vindt om jezelf in kromme banen te leiden en extra werk te doen voor iets dat de rest van Nederland niet doet, alleen maar omdat ze iedere mogelijke euro uit je willen persen die mogelijk is, en daarmee compleet lak hebben aan jou privacy.
18-08-2019, 03:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Je kunt met munt- en briefgeld betalen aan het loket. Dat kan dus anoniem. Punt is wel dat er bij de loketten camera's hangen (voor beveiliging etc. wat het dan weer niet zo anoniem maakt; maar die hangen overal op een station.
Je hoeft pas als je de trein instapt jouw bivakmuts af te doen en natuurlijk weer op, als je uitstapt.

Je weet dat die tegenwoordig verboden zijn neem ik maar aan, want dan begrijp ik het sarcasme in je post.
18-08-2019, 03:28 door Anoniem
Door Bitje-scheef: Je moet ergens iets registreren anders kun je geen saldo verrekenen, als het fout gaat moet je het ook terug kunnen draaien. Daar zijn nu eenmaal registratievereisten voor. Pas als je de hele registratieketen bekijkt, van opwaarderen tot afwaarderen kun je iets volgen. Hoe zou je dit functioneel kunnen hakken ? Opsplitsen in meerdere databases ?

Waarom zou je dat functioneel willen hakken. Jarenlang heb ik contant betaald met de toevoeging: "Let op als je anoniem met contant geld betaald loop je het risico dat als het fout gaat we geen restitutie kunnen geven. Of denk je dat het regelmatig fout gaat bij TLS? Weet je wat dan de beste oplossing is? Dat ze hun shit op orde proberen te krijgen. Als ik een bedrijf run zou ik het niet accepteren dat de betalingen regelmatig fout gaan namelijk. Als klant ook niet. En als het regelmatig fout gaat, zie dus meteen de reden dat er geklaagd wordt.

Praktisch gezien: Wanneer er een probleem ontstaat wil je dit snel kunnen oplossen voor de klant, wil je geen 4 weken wachten op een 2e of 3e partij die een deel van de keten beheerd. Want inzicht bij elkaar is uit den boze. (Kastje naar de muur principe)
Nogmaals: ik heb jaren contant kunnen betalen. Het internet heeft echt niet altijd bestaan.

De enige oplossing die ik zie, trek die man/vrouw zijn/haar kaart in en geef het advies van de fiets. Die kan hij/zij zonder registratie gebruiken en op slot zetten. Of laat hem/haar lekker carpoolen.

Wetten en regels zijn leuk, maar soms is het praktisch gezien (zo goed als) onuitvoerbaar.

Nee hoor het ging sinds het bestaan van betaalde diensten goed. Het gaat nog steeds fantastisch in de supermarkt. Bonnetje uitprinten en klaar. Anoniem stamkaart-nummer verzinnen en op het bonnetje zetten. Je kunt ook gewoon zeggen: let op, bij contante betaling is geen restitutie mogelijk, tenzij de NS regelmatig fouten maakt. Maar dat is hun probleem, niet de mijne.
18-08-2019, 03:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Het ging toch jarenlang prima met papieren treinkaartjes in combinatie met abonnementskaarten.

In die tijd waren abonnementen en andere voordeelkaarten ook al niet anoniem. Voor een gewoon kaartje hoefde je
alleen naar een loket of automaat te gaan maar bij dat soort speciale kaarten moest je een stamkaart aanschaffen met
je naam en pasfoto erop en die los verkochte abonnementen werden gekoppeld aan die stamkaart.
(nummer van de stamkaart stond op het abonnement)

Is je naam op die kaart echt nodig? Is een pasfoto niet voldoende?
19-08-2019, 09:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door abj61:
Door Ron625:
Door Anoniem: Je kunt met munt- en briefgeld betalen aan het loket.
Bij de grotere stations misschien wel, maar dat zijn er maar een paar in Nederland.
Er moet gewoon een betere mogelijkheid komen, om anoniem (=contant) te betalen, of
er moet een naamsverandering komen, zodat het niet meer anoniem lijkt.
Nee er moet gewoon een mogelijkheid komen om je "anonieme" ov kaart met kontant geld op te kunnen laden, bv bij de service balies van de supermarkten waar je nu alleen met pin kan opladen.

Daarmee ben je niet van de registratie af zoals die nu plaats vindt.
Kaart X, locatie EHV Centraal, check-in 01-04-2019 17:01:32
Kaart X, locatie Best, check-out 01-04-2019 17:08:45
etc.

Kaart X is zo wel heel mooi traceerbaar .....

Ik heb ook een anonieme OV kaart. Niet zozeer omdat ik anoniem wil reizen, maar omdat dan iedereen in m'n gezin met die kaart kan reizen. Zo vaak ga ik niet met het OV. En dan kan iemand wel zeggen: kaart X is ergens geweest, het is nog steeds onduidelijk wie dat is geweest.

(enige probleem is als je met twee of meer uit hetzelfde gezin met de trein wilt: moet je ineens meerdere kaarten aanschaffen of losse kaartjes kopen: waarom kunnen er niet meerdere mensen op één kaart?)
19-08-2019, 10:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Het ging toch jarenlang prima met papieren treinkaartjes in combinatie met abonnementskaarten.

In die tijd waren abonnementen en andere voordeelkaarten ook al niet anoniem. Voor een gewoon kaartje hoefde je
alleen naar een loket of automaat te gaan maar bij dat soort speciale kaarten moest je een stamkaart aanschaffen met
je naam en pasfoto erop en die los verkochte abonnementen werden gekoppeld aan die stamkaart.
(nummer van de stamkaart stond op het abonnement)

Is je naam op die kaart echt nodig? Is een pasfoto niet voldoende?

Als je gecontroleerd wordt in het OV en je lijkt niet genoeg op de pasfoto dan kunnen om een legitimatie vragen en de namen vergelijken. Bij voorbeeld als je na 4 jaar nogal veranderd bent of als je de pas van iemand anders gebruikt.
19-08-2019, 12:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Het ging toch jarenlang prima met papieren treinkaartjes in combinatie met abonnementskaarten.

In die tijd waren abonnementen en andere voordeelkaarten ook al niet anoniem. Voor een gewoon kaartje hoefde je
alleen naar een loket of automaat te gaan maar bij dat soort speciale kaarten moest je een stamkaart aanschaffen met
je naam en pasfoto erop en die los verkochte abonnementen werden gekoppeld aan die stamkaart.
(nummer van de stamkaart stond op het abonnement)

Is je naam op die kaart echt nodig? Is een pasfoto niet voldoende?

Als je gecontroleerd wordt in het OV en je lijkt niet genoeg op de pasfoto dan kunnen om een legitimatie vragen en de namen vergelijken. Bij voorbeeld als je na 4 jaar nogal veranderd bent of als je de pas van iemand anders gebruikt.

Stamkaart met ID-gegevens en daaraan gekoppelde abonnementskaart zijn geen probleem, zolang het daarbij om zichtkaarten gaat, die door de conducteur wel worden bekeken, maar niet worden ingescand in een apparaat. Als het vervoerbewijs maar echt anoniem is, zodat de reisroute en tijdstippen van het vervoerbewijs (en dus van de passagier) niet kunnen worden getrackt. En inderdaad, bij redelijke twijfel kan de conducteur om legitimatie verzoeken.
19-08-2019, 14:36 door Anoniem
Door abj61: Dat de locaties van in en uitchecken ogeslagen worden vind ik niet zo vreemd.

Wat wel vreemd is dat de "anonieme" kaart alleen met pinbetalingen opgeladen kunnen worden en niet met kontant geld.
Anoniem is je kaart dan niet meer want gekoppeld aan je bankrekening.
Anonieme ov kaarten kunnen wel degelijk met contant geld worden opgeladen
19-08-2019, 17:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door abj61: Dat de locaties van in en uitchecken ogeslagen worden vind ik niet zo vreemd.
Met als natuurlijk gevolg dat iedere betaling aan niet alleen twee tijden maar ook aan twee locaties gekoppeld wordt. Ik vind dat vooral lui ontwerp en daarmee, voor een nationaal opererend bedrijf met een wettelijk toegewezen monopolie bovendien, dat beter zou moeten weten, broddelwerk.

Wat wel vreemd is dat de "anonieme" kaart alleen met pinbetalingen opgeladen kunnen worden en niet met kontant geld.
Anoniem is je kaart dan niet meer want gekoppeld aan je bankrekening.
Anonieme ov kaarten kunnen wel degelijk met contant geld worden opgeladen
Dat kan wel, soms, maar dan moet je eerst heel veel muntjes sparen en dan sta je dus zo'n automaat eindeloos die muntjes te voeren, Want papiergeld blieft meneer niet. Maar verreweg de meeste oplaadpunten blieven ook geen muntgeld. Dus wordt het je moeilijk gemaakt om nog contant saldo op die kaart te plempen. Die al door die tijd- en locatiedata nauwelijks meer anoniem te noemen is.
20-08-2019, 08:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Het ging toch jarenlang prima met papieren treinkaartjes in combinatie met abonnementskaarten.

In die tijd waren abonnementen en andere voordeelkaarten ook al niet anoniem. Voor een gewoon kaartje hoefde je
alleen naar een loket of automaat te gaan maar bij dat soort speciale kaarten moest je een stamkaart aanschaffen met
je naam en pasfoto erop en die los verkochte abonnementen werden gekoppeld aan die stamkaart.
(nummer van de stamkaart stond op het abonnement)

Is je naam op die kaart echt nodig? Is een pasfoto niet voldoende?

Als je gecontroleerd wordt in het OV en je lijkt niet genoeg op de pasfoto dan kunnen om een legitimatie vragen en de namen vergelijken. Bij voorbeeld als je na 4 jaar nogal veranderd bent of als je de pas van iemand anders gebruikt.

Even semi-terzijde: Als ik een vervoersbewijs heb waarvoor betaald is door Jantje, heeft de NS geld ontvangen voor iemand die voor een bepaald traject betaald heeft. Wat maakt het nou in vredesnaam uit of Jantje of Pietje die reis maakt: ze hebben er geld voor gehad. Het enige punt is dat je een kaart moet kunnen annuleren als ie gestolen is. Daar is in principe geen ID voor nodig, dat kan soortgelijk aan een PUK code achtig iets. Moet misschien wel wat gebruiksvriendelijker, maar ID is echt niet de enige manier om dat te doen.
20-08-2019, 08:10 door Anoniem
Door Anoniem: Je kunt met munt- en briefgeld betalen aan het loket. Dat kan dus anoniem. Punt is wel dat er bij de loketten camera's hangen (voor beveiliging etc. wat het dan weer niet zo anoniem maakt; maar die hangen overal op een station.

Ahh, het loket. In Amsterdam heb je wel een paar loketten. Die voorzien zijn van rijen en rijen toeristen. Maar daarbuiten wordt het al een stuk schaarser aan "NS-loketten". Ze zullen het dan wel zo in moeten richten dat ik bv gewoon bij de Primera bv een NS kaart kan kopen, zoals de post dat ook doet nu.
20-08-2019, 18:30 door Anoniem
Door Anoniem: Even semi-terzijde: Als ik een vervoersbewijs heb waarvoor betaald is door Jantje, heeft de NS geld ontvangen voor iemand die voor een bepaald traject betaald heeft. Wat maakt het nou in vredesnaam uit of Jantje of Pietje die reis maakt: ze hebben er geld voor gehad. Het enige punt is dat je een kaart moet kunnen annuleren als ie gestolen is.
Niet helemaal. De NS wil ook nog eens dat je zo'n kaart niet aan iemand anders uitleent. Dus Jantje haalt een trajectkaart A-B en gaat er dagelijks mee van A naar B. Op B staat Pietje te wachten, krijgt de kaart van Jantje en gaat ermee van B naar A. Een paar uur later gaat het andersom.

Of dat je één kaart regelt voor de afdeling en iedereen die die dag ergens anders moet zijn neemt de afdelingskaart mee. Ofzo.

Dat er betaald is voor de dienst interesseert de NS minder dan dat ze zo'n kaart aan zoveel mogelijk mensen kunnen slijten, dus 'kaartdelen' heeft de NS geen zin an.

Daar is in principe geen ID voor nodig, dat kan soortgelijk aan een PUK code achtig iets. Moet misschien wel wat gebruiksvriendelijker, maar ID is echt niet de enige manier om dat te doen.
Dat idee, dat "ID" niet de enige universele gouden weg is, dat vinden "ze" maar wat moeilijk. Onder die "ze" schaar ik systeemarchitecten, ambtenaren, managers, chefs, beleidsmakers, en nogal wat ander grut met meer macht en invloed dan goed is voor dit land.

Dat we vaker en meer zonder "ID" zouden moeten werken, dat ben ik verder volledig met je eens.
20-08-2019, 22:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door abj61: Dat de locaties van in en uitchecken ogeslagen worden vind ik niet zo vreemd.
Met als natuurlijk gevolg dat iedere betaling aan niet alleen twee tijden maar ook aan twee locaties gekoppeld wordt. Ik vind dat vooral lui ontwerp en daarmee, voor een nationaal opererend bedrijf met een wettelijk toegewezen monopolie bovendien, dat beter zou moeten weten, broddelwerk.

Wat wel vreemd is dat de "anonieme" kaart alleen met pinbetalingen opgeladen kunnen worden en niet met kontant geld.
Anoniem is je kaart dan niet meer want gekoppeld aan je bankrekening.
Anonieme ov kaarten kunnen wel degelijk met contant geld worden opgeladen
Dat kan wel, soms, maar dan moet je eerst heel veel muntjes sparen en dan sta je dus zo'n automaat eindeloos die muntjes te voeren, Want papiergeld blieft meneer niet. Maar verreweg de meeste oplaadpunten blieven ook geen muntgeld. Dus wordt het je moeilijk gemaakt om nog contant saldo op die kaart te plempen. Die al door die tijd- en locatiedata nauwelijks meer anoniem te noemen is.
Ik reis dagelijks met het ov en ik heb nog geen station tegengekomen waar je geen automaat kunt is waar je met contant geld kunt betalen ik geef toe dat ik voornamelijk in het randstad gebied met het ov reis.

Je kunt met contant geld betalen maar niemand heeft je gezegd dat ze dit makkelijk voor je moeten maken ;-)
21-08-2019, 16:39 door Anoniem
Niemand is anoniem in het OV ! !

Bij elke automaat / poortje / station hangen camera's !

Op het moment van een transactie (in welke vorm dan ook) maken de camera's automatisch opnamen van die persoon ...

en ..

In de treinen(bussen) hangen camera's inclusief AUDIO ,

en ja deze gaan naar centrale servers ..

en ja ... (vul maar in)

Ook de WiFi-data .


En de Autoriteit Persoonsgegevens valt onder welk departement ? (;op en wat is het doel van dit departement .. ? precies!)


Nee, de overheid is -nooit- - nooit- - nooit- te vertrouwen !
21-08-2019, 17:54 door Anoniem
Door Anoniem: Niemand is anoniem in het OV ! !

Bij elke automaat / poortje / station hangen camera's !

Op het moment van een transactie (in welke vorm dan ook) maken de camera's automatisch opnamen van die persoon ...

en ..

In de treinen(bussen) hangen camera's inclusief AUDIO ,

en ja deze gaan naar centrale servers ..

en ja ... (vul maar in)

Ook de WiFi-data .


En de Autoriteit Persoonsgegevens valt onder welk departement ? (;op en wat is het doel van dit departement .. ? precies!)


Nee, de overheid is -nooit- - nooit- - nooit- te vertrouwen !
Niemand in de moderne maatschappij is volledig anoniem.

Je bent altijd te vinden.
22-08-2019, 12:34 door Ron625
Door Anoniem: 17:54Niemand in de moderne maatschappij is volledig anoniem.

Je bent altijd te vinden.
Maar dat wil niet zeggen, dat je alles op een dienblad moet aanbieden.........
22-08-2019, 15:20 door Anoniem
Door Ron625:
Door Anoniem: 17:54Niemand in de moderne maatschappij is volledig anoniem.

Je bent altijd te vinden.
Maar dat wil niet zeggen, dat je alles op een dienblad moet aanbieden.........
Nee maar je moet accepteren dat in de moderne maatschappij volledige anonimiteit niet bestaat.
26-08-2019, 19:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Ron625:
Door Anoniem: 17:54Niemand in de moderne maatschappij is volledig anoniem.

Je bent altijd te vinden.
Maar dat wil niet zeggen, dat je alles op een dienblad moet aanbieden.........
Nee maar je moet accepteren dat in de moderne maatschappij volledige anonimiteit niet bestaat.
Nou ik denk dat ik jouw standpunt maar even niet accepteer.

Anonimiteit is, wat mij betreft, een groot goed en dat mag best wat meer gefaciliteerd worden. Nu gebeurt (en vrij structureel) het tegenovergestelde, een ontwikkeling waarvan ik denk dat het ons uiteindelijk de samenleving gaat kosten. Met de beste bedoelingen, natuurlijk, maar een goed eindresultaat koop je niet met alleen de beste bedoelingen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.