image

Internationale bezorgdheid over identificatieplicht

dinsdag 9 december 2003, 12:50 door Redactie, 14 reacties

De in Londen gevestigde internationale mensenrechten organisatie Privacy International heeft in een open brief aan het Nederlandse parlement haar bezorgdheid uitgesproken over het wetsvoorstel tot uitbreiding van de identificatieplicht. Het wetsvoorstel, dat maandagavond 8 december in de Tweede Kamer werd besproken, verplicht iedereen in Nederland vanaf 14 jaar om een identiteitsbewijs te dragen en op verzoek te tonen aan politie en toezichthouders. Privacy International noemt het wetsvoorstel in strijd met het Europees verdrag voor de Rechten van de Mens en het VN Verdrag inzake de Rechten van het Kind. Het wetsvoorstel voldoet niet aan de eisen van proportionaliteit, noodzakelijkheid en voorzienbaarheid. (Bits of Freedom)

Reacties (14)
09-12-2003, 14:02 door Anoniem
ik vind het wel een goed idee, zeker aangezien een aardig deel
van de 14 jarigen in uitgaansgelegenheden e.d. zitten.

Ik zou mij meer zorgen maken over biometrische data dan dit soort
kleine dingen.
09-12-2003, 14:54 door Anoniem
"14 jarigen in uitgaansgelegenheden e.d. zitten"
Ja, en....
09-12-2003, 14:57 door Anoniem
Door Anoniem
"14 jarigen in uitgaansgelegenheden e.d. zitten"
Ja, en....

Bij uitgaansgelegenheden zijn meestal politie aanwezig, om maar
te zwijgen van de (alhoewel niet vaak toegepaste) minimum
leeftijd van drank e.d..
09-12-2003, 15:03 door Anoniem
"minimum leeftijd van drank e.d.. " moet daarom iedereen een ausweiss bij
zich hebben ? Te gek voor woorden. Boete ca. 2000 deuro; buiten proporties.
Weer een stap dichter bij het "DDR"-ideaal (totaalueberwachung)
09-12-2003, 15:19 door Anoniem
Uitstekend wetsvoorstel. Uitsluitend naievelingen keuren dit af. Zij komen
eerst dan van hun kwaal af, als het kalf verdronken is. Het is te hopen, dat
ook biometrische kenmerken op de identificatie kaart aanwezig zullen zijn.
09-12-2003, 15:47 door Anoniem
"Uitstekend wetsvoorstel. Uitsluitend naievelingen keuren dit af. Zij komen
eerst dan van hun kwaal af, als het kalf verdronken is. Het is te hopen, dat
ook biometrische kenmerken op de identificatie kaart aanwezig zullen zijn."
jij werkt bij de politie, zeker weten
09-12-2003, 19:03 door Anoniem
Door Anoniem
"Uitstekend wetsvoorstel. Uitsluitend naievelingen keuren dit af. Zij komen
eerst dan van hun kwaal af, als het kalf verdronken is. Het is te hopen, dat
ook biometrische kenmerken op de identificatie kaart aanwezig zullen zijn."
jij werkt bij de politie, zeker weten

Ik werk niet bij de politie noch heb ik dat ooit gedaan. Jouw zeker weten is
dezelfde luchtballon als jouw opvattingen over veiligheid, welke impliciet in
jouw uitspraak is vervat. Naief in het kwadraat.
09-12-2003, 21:46 door Anoniem
...waar zijn je argumenten ? Enkel in 'Donner-taal' stickertjes plakken is geen
bijdrage aan de discussie. Artikel gelezen, website van BOF bezocht ?
Of gaan we hiermee teroristen vangen ? Die van 9/11 hadden allemaal
geldige ID's.
10-12-2003, 09:19 door Anoniem
Door Anoniem
"minimum leeftijd van drank e.d.. " moet daarom iedereen een
ausweiss bij
zich hebben ? Te gek voor woorden. Boete ca. 2000 deuro; buiten
proporties.
Weer een stap dichter bij het "DDR"-ideaal (totaalueberwachung)

Een geheel overbodige reactie.
Wat is zo erg aan het verplicht stellen? Je doet net alsof iedereen
met zijn of haar identificatie bewijs opgespeld om hun jas moeten
hebben.
10-12-2003, 12:06 door Anoniem
Het is nog altijd zo dat er in deze vele nuances zijn te
vinden en ook vele argumenten voor of tegen. Echter is het
nog altijd zo dat ik onschuldig ben (aangaande ALLES) tot
het tegendeel bewezen is. Als de politie en/of
toezichthouders mij willen aanhouden en vragen om een
identiteitsbewijs zullen zij daar een grondige reden voor
moeten opgeven. Als ik mij netjes gedraag in het dagelijks
leven zal ik dus nooit en te nimmer mijn ID bewijs hoeven te
tonen. Voor diegene die wel iets slechts in zinne hebben
zullen er al vele vervalste ID bewijzen klaar liggen. Ook nu
al. De boete daarentegen is absurd hoog. Ik als zich
goedgedragende burger (ga er maar even van uit) zou een
boete krijgen van 2000 euro, omdat ik vanmorgen een schone
broek aan heb getrokken en mijn portemonnee ben vergeten,
als ik bij de eerste de beste wegversperring gecontroleerd
wordt of ik de stad wel in of uit mag. (even doemdenken).
De identificatie werkt nu ook al niet waterdicht. Een
dergelijke regel/boet zal hierbij zeker niet gaan werken.
Ook niet voor een leeftijd van 14 jaar.
10-12-2003, 14:06 door Anoniem
.. en wat vinden wij van Donner: "geen draagplicht maar wel toonplicht", da's
toch lariekoek ! Klinkt voor mij als Kok: "wij zijn verantwoordelijk maar niet
schuldig".
10-12-2003, 18:55 door Anoniem
Door Anoniem
...waar zijn je argumenten ? Enkel in 'Donner-taal' stickertjes plakken is geen
bijdrage aan de discussie. Artikel gelezen, website van BOF bezocht ?
Of gaan we hiermee teroristen vangen ? Die van 9/11 hadden allemaal
geldige ID's.

In ons land lopen tussen de 10.000 en 100.000 illegalen zonder papieren
rond. Om aan een inkomen te komen, is een flink aantal de criminaliteit
ingedoken. Reden genoeg om een identificatie plicht in te voeren en de
verplichting om het identificatie bewijs bij je te dragen. Voor het laatste geldt
dat door naief gedrag de 2de kamer anders heeft beslist. Of je met de
identificatie plicht terrorisme kan voorkomen, dat is onzeker, maar zonder
identificatie plicht zeker niet.
11-12-2003, 10:22 door Anoniem
..oh, het is dus om 'illegalen' te vangen, zeg dat dan meteen ;-)
18-02-2004, 10:58 door Anoniem
hoi, doei
sandra
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.