Google kwam onlangs met het plan voor privacyvriendelijke gerichte advertenties, maar volgens de Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF is het de internetgigant helemaal niet te doen om de privacy van gebruikers en kijkt het alleen naar de eigen winst.
Onderzoekers van Princeton University hadden onlangs ook hun kritiek geuit op de Privacy Sandbox, zoals Google het plan noemt. De Privacy Sandbox bestaat uit verschillende maatregelen die gerichte advertenties mogelijk moeten maken, terwijl de privacy van gebruikers zou worden beschermd. Volgens de internetgigant is het blokkeren van third-party cookies, die nu op grote schaal worden ingezet om internetgebruikers op het web te volgen, schadelijk voor de privacy van deze gebruikers.
Het zou adverteerders namelijk dwingen om andere technieken toe te passen, zoals fingerprinting. Een lachwekkende claim, stelt Bennett Cyphers van de EFF. Het gebruik van trackingcookies is volgens hem juist de manier waarop Google mensen online volgt. Apple en Mozilla zijn daarentegen bezig om zowel trackingcookies als fingerprinting te blokkeren. Dat neemt niet weg dat het voorstel van Google ook positieve punten bevat. Het zou door het gebruik van "trust tokens" namelijk voor minder captcha's moeten zorgen en fingerprinting beperken.
De rest van het voorstel is middelmatig tot regelrecht gevaarlijk, aldus Cyphers. Het plan biedt namelijk nog steeds ruimte om internetgebruikers te profileren. Daarnaast zou het gebruikers aan de hand van bepaalde kenmerken in groepen onderbrengen die nog steeds gevoelige informatie aan derde partijen prijsgeven. "Een groepsnaam zou eigenlijk gewoon een gedragskredietscore zijn: een tatoeage op je digitale voorhoofd die een beknopte samenvatting bevat van wie je bent, waarvan je houdt, waar je naar toe gaat, wat je koopt en met wie je omgaat", gaat Cyphers verder.
De EFF is dan ook van mening dat de Privacy Sandbox gebruikers helemaal niet helpt. Google zou juist voorsorteren op een mogelijke toekomst zonder trackingcookies en verdedigt nu op twee fronten het businessmodel. Aan de ene kant roept het bedrijf dat third-party cookies prima zijn. Aan de andere kant wil het de werking van trackingcookies vervangen door de "Privacy Sandbox", zodat het gerichte advertenties kan blijven tonen mochten third-party cookies verdwijnen.
"De Sandbox gaat niet over de privacy van gebruikers. Het gaat om Googles netto winst. Aan het eind van de dag is Google een advertentiebedrijf dat ook een browser blijkt te maken", besluit Cyphers .
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.