In China is ophef ontstaan over een app in de Chinese iOS-store die gezichten van beroemdheden zoals Leonardo DiCaprio en Marilyn Monroe in populaire filmclips vervangt door die van de gebruiker. In de gebruikersovereenkomst van de Zao-app stond namelijk dat gebruikers afstand deden van de intellectueel eigendomsrechten van hun gezicht en de ontwikkelaar toestaan hun afbeeldingen voor marketingdoeleinden te gebruiken, zo meldt persbureau Reuters.
Via de Zao-app kunnen gebruikers foto's van hun gezicht maken die vervolgens in korte scenes van bekende films en tv-shows worden geplaatst. Ook bekend als een "deepfake". Nadat gebruikers de inhoud van de voorwaarden ontdekten zorgde dit voor een storm van kritiek en kelderde de beoordeling van de app. Sindsdien hebben de ontwikkelaars de voorwaarden aangepast. Afbeeldingen van gebruikers en de gegenereerde mini-video's worden alleen nog gebruikt om de app te verbeteren of voor zaken waar de gebruiker toestemming voor heeft gegeven, aldus Bloomberg. Daarnaast worden foto's die gebruikers verwijderen ook van de server van de ontwikkelaar verwijderd.
Gisteren besloot WeChat, het grootste sociale netwerk in China, het delen van afbeeldingen die via de Zao-app waren gemaakt te verbieden, zo meldt de South China Morning Post. "Gezichtsherkenning is zeer gevoelige persoonlijke informatie", zo liet Li Wei van de People's Bank of China afgelopen juli nog weten. "Wanneer het is gelekt kan het grote gevolgen voor individuen hebben." In Nederland ontstond deze zomer nog ophef over FaceApp, een app die foto's door een ouderdomsfilter haalde en door een Russisch bedrijf was gemaakt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.