De meeste internetgebruikers weten dat bedrijven zoals Facebook en Google hun data verkopen. Toch zijn er nog mensen die dit niets kan schelen omdat ze denken dat ze "niets te verbergen" hebben, aldus privacyzoekmachine DuckDuckGo op Twitter. De zoekmachine heeft daarom een video gemaakt waarin het vijf redenen geeft om Facebook en Google te dumpen.
De eerste reden zijn de zeer gerichte advertenties die internetgebruikers overal op het web volgen. Facebook en Google laten adverteerders hun advertenties uitgebreid testen zodat ze de "juiste" manipulatieve psychologische triggers vinden om mensen te laten klikken, zo stelt DuckDuckGo. Een ander gevaar waarvoor de zoekmachine waarschuwt zijn advertenties die de politieke mening van mensen beïnvloeden. Facebook en Google verdelen internetgebruikers in kleine groepen, waardoor die eenvoudiger te benaderen zijn. Dit zou discriminatie en beïnvloeding in de hand werken.
De derde reden om Facebook en Google te verlaten is de filterbubbel. De internetreuzen manipuleren de zoekresultaten en nieuwsfeeds van gebruikers en bepalen zo wat die te zien krijgen, gebaseerd op waarvan zij denken dat de gebruiker zal klikken. Dit verdeelt mensen en zorgt voor een "disconnect" met de realiteit. Verder bewaren Facebook en Google zoveel mogelijk gegevens van mensen, zoals hun browsegedrag, locatiegegevens, zoekopdrachten en online bestellingen. Informatie die bijvoorbeeld met overheden kan worden gedeeld.
Afsluitend stelt DuckDuckGo dat Facebook en Google extreem winstgevend zijn door de verkoop van persoonlijke informatie, maar dat gebruikers hiervoor in ruil een slechte deal terugkrijgen. Vervolgens wijst DuckDuckGo naar de eigen zoekmachine die de privacy niet schendt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.