image

Opvallend verkeer en gedrag bij smart-tv's en IoT-deurbellen

vrijdag 20 september 2019, 09:49 door Redactie, 28 reacties

Smart-tv's die standaard verkeer naar Netflix sturen ook al heeft de gebruiker geen Netflix-account en IoT-deurbellen die opnames van voorbijgangers maken zonder dit aan de eigenaar te melden. Het zijn slechts enkele uitkomsten van een grootschalig onderzoek naar Internet of Things-apparaten (pdf).

Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoekers van het Imperial College London en de Northeastern University. Het vond gedurende een periode van anderhalf jaar plaats en omvatte 81 IoT-apparaten, waaronder rijstkokers, koelkasten, lampen, speakers en televisies, die aan ruim 34.000 gecontroleerde experimenten in twee locaties, de Verenigde Staten en Verenigd Koninkrijk, werden blootgesteld. 72 van de 81 apparaten stuurden data naar een locatie die niet van de fabrikant was. Verder bleek dat 56 procent van de apparaten in de VS en bijna 84 procent van de apparaten die in het VK werden getest data naar locaties buiten hun regio stuurden.

Alle apparaten blijken informatie via onversleutelde data te lekken en een passieve afluisteraar kan bij 30 van de 81 apparaten het gedrag van de gebruiker en het apparaat aan de hand van het verkeer afleiden, ongeacht of dit versleuteld is. Tevens blijkt dat tientallen van de apparaten bij het inschakelen data naar derde partijen versturen, waaronder Facebook, Google, Microsoft en Netflix. Tevens blijkt dat een klein aantal cloudproviders het meeste IoT-verkeer zien, waardoor ze een grote hoeveelheid informatie ontvangen over de apparaten die bij mensen thuis staan.

Image

De onderzoekers stelden ook opvallend gedrag van de IoT-apparaten vast. Bijna alle geteste smart-tv's verstuurden data naar Netflix, ook al was er geen Netflix-account op de televisie ingesteld. De Ring-cameradeurbel maakt een video-opname van alle voorbijgangers, zonder dat de gebruiker hierover via de app wordt geïnformeerd. Alleen in het privacybeleid staat dit vermeld. De Zmodo-deurbel uploadt camerafoto's wanneer het apparaat wordt ingeschakeld en maakt ook standaard opnames van voorbijgangers, maar dit staat nergens vermeld. Verder blijkt dat de Alexa-spraakassistent, die alleen op de term "Alexa" zou moeten reageren, geregeld via ongerelateerde woorden wordt geactiveerd.

Volgens de onderzoekers laat het onderzoek zien dat zorgen over het lekken van gegevens door Internet of Things-apparaten terecht is en dat hier verder onderzoek naar moet worden uitgevoerd. Om verder grootschalig onderzoek naar IoT-apparaten te faciliteren hebben de onderzoekers de code en dataset van hun infrastructuur via GitHub gedeeld.

Image

Reacties (28)
20-09-2019, 10:27 door Anoniem
Ach we hebben niets te verbergen. Inderdaad we hebben niets meer te verbergen.
20-09-2019, 10:29 door Anoniem
Smart-tv's die standaard verkeer naar Netflix sturen ook al heeft de gebruiker geen Netflix-account

Is dat raar, wanneer er een Netflix app zit in de appliance, die bijgewerkt moet worden. Je koopt een TV, met bijvoorbeeld Youtube, Netflix en andere apps. Dat er vervolgens verkeer is met servers van Youtube, Netflix en andere apps -of je ze nou gebruikt of niet- spreekt voor zich. Een veel interessantere vraag is of er informatie wordt gedeeld, welke niet nodig is voor de functionaliteit van de app
20-09-2019, 11:17 door Anoniem
Door Anoniem: Ach we hebben niets te verbergen. Inderdaad we hebben niets meer te verbergen.

We hebben niets meer wat we KUNNEN verbergen, hooguit je gedachten.
20-09-2019, 11:44 door Anoniem
Sinds een fatsoenlijke firewall ontbreekt op veel elektronische apparaten, krijg je dit soort uitkomsten van een onderzoek.

Slimme jongens hoor.
20-09-2019, 11:54 door Anoniem
Ik heb zonet geprobeerd de netflix applicatie van de tv te verwijderen.

Nee, dat gaat niet. Verbaasd mij niks.
Hetzelfde laken en pak als bij android. Je (net) aangeschafte apparaat blijkt toch niet voor de volle 100% van jouw te zijn.
20-09-2019, 12:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ach we hebben niets te verbergen. Inderdaad we hebben niets meer te verbergen.

We hebben niets meer wat we KUNNEN verbergen, hooguit je gedachten.

Juist,maar dat is ook het punt waar ze naar toe willen,
controle over je brein,het laatste wat nog van jou zelf is,(jou eigen ik zijn).

Maar ook daar komt controle op, je emotie,je gedrag door middel van slimme devices,infra-structuur,
technische bio/iris,sensoren,het panopticum waar wij allen al in leven,(algoritmes = gedrags-controle).

Om de supermens te creeren,is (keurig burger)en wellicht het implanteren van technisch dna,
gekoppeld aan sensoren en slimme devices,wij willen slim en slimmer meer data meer controle,
op de keurige burger.

Het begint waar ze de meeste macht al op hebben en dat is ons voedsel,
en het manipuleren daarvan.

Luisteren,zwijgen,zelf niet meer hoeven na te denken,wij denken en beslissen voor uw.
Wij weten wie jij bent,en wie je moet zijn.

The Matrix
20-09-2019, 12:37 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb zonet geprobeerd de netflix applicatie van de tv te verwijderen.

Nee, dat gaat niet. Verbaasd mij niks.
Hetzelfde laken en pak als bij android. Je (net) aangeschafte apparaat blijkt toch niet voor de volle 100% van jouw te zijn.

Dit heeft niets te maken met Android maar met de vooraf geïnstalleerde applicaties door de fabrikant van het toestel.
Daarnaast kan je je toestel rooten en ze er alsnog vanaf gooien.
20-09-2019, 12:55 door [Account Verwijderd]
Mopperen helpt niet. The industry is daarvoor doof en stom.

Met deze suggestie kun je - zolang de voorraad strekt - nog iets:

Bij Bol.com een aardig lijstje te vinden van 'non-smart TV's'.
Het zijn er nog maar tachtig volgens deze info.
Als je een nieuwe TV moet/wil en persé geen smart: Hier de merken en types:

https://www.bol.com/nl/l/tv-s-geen-smart-tv/N/7291+34394/filter_N/4274456119/?view=list
20-09-2019, 13:08 door Anoniem
Door Anoniem: Sinds een fatsoenlijke firewall ontbreekt op veel elektronische apparaten, krijg je dit soort uitkomsten van een onderzoek.

Slimme jongens hoor.

Is het daarom opeens niet belangrijk om te melden? Dit gebeurd en veel mensen weten het niet (en erger, willen het niet weten). Doordat mensen het nog maar eens benadrukken hopen ze bewustzijn te kweken. Dat is immers stap 1 wil je verandering afdwingen.
20-09-2019, 13:30 door Anoniem
Ik heb laatst een LG smart TV gekocht, omdat Philips met android tv werk, voor Lg gekozen.
Blijkt dat wanneer je netflix applicatie wilt gebruiken je je privacy moet opgeven, data wordt verzameld en gedeeld met niet genoemde partijen.

Best bijzonder, wanneer je je orienteerd staat er wel dat er applicaties op de TV zitten, je betaald voor een TV met Apps, vervolgens kan je je privacy ook opgeven als je een app wilt gebruiken anders werken ze niet.

Rondweg schandalig, zou eerlijker zijn om aan te geven dat de applicaties alleen werken wanneer je je privacy opgeeft.
20-09-2019, 14:03 door botbot
Door Anoniem: Ik heb laatst een LG smart TV gekocht, omdat Philips met android tv werk, voor Lg gekozen.
Blijkt dat wanneer je netflix applicatie wilt gebruiken je je privacy moet opgeven, data wordt verzameld en gedeeld met niet genoemde partijen.

Best bijzonder, wanneer je je orienteerd staat er wel dat er applicaties op de TV zitten, je betaald voor een TV met Apps, vervolgens kan je je privacy ook opgeven als je een app wilt gebruiken anders werken ze niet.

Rondweg schandalig, zou eerlijker zijn om aan te geven dat de applicaties alleen werken wanneer je je privacy opgeeft.

Zowiezo gebruik ik de apps op de tv niet. De interface is altijd super traag.
20-09-2019, 14:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ach we hebben niets te verbergen. Inderdaad we hebben niets meer te verbergen.

We hebben niets meer wat we KUNNEN verbergen, hooguit je gedachten.
Daarom kunnen we ook niemand meer in vertrouwen iets vertellen.
20-09-2019, 14:37 door Anoniem
Big Data, Cloud, Machine Learning, AI.

It's all on the way sir !
Command & Conquer.
20-09-2019, 14:46 door Anoniem
Dit heeft niets te maken met Android maar met de vooraf geïnstalleerde applicaties door de fabrikant van het toestel.
Daarnaast kan je je toestel rooten en ze er alsnog vanaf gooien.
Dit ben ik niet met je eens, Android is gemaakt om data van mensen te verzamelen.
Ik begrijp niet dat hoogopgeleide een smartphone met Android gebruiken, of is er toch verschil tussen hoogopgeleide
en mensen die begrijpen wat je privacy waard is.Nee ik ben geen van Apple, maar er is geen keus.
20-09-2019, 15:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Smart-tv's die standaard verkeer naar Netflix sturen ook al heeft de gebruiker geen Netflix-account

Is dat raar, wanneer er een Netflix app zit in de appliance, die bijgewerkt moet worden. Je koopt een TV, met bijvoorbeeld Youtube, Netflix en andere apps. Dat er vervolgens verkeer is met servers van Youtube, Netflix en andere apps -of je ze nou gebruikt of niet- spreekt voor zich.

Dat zou kunnen, maar waarom er dan met minstens 4 of 5 verschillende netflix subdomeinen gecommuniceerd moet
worden en dat ook voortdurend terwijl de TV aan staat ipv wellicht alleen als die ingeschakeld wordt of 1 keer per dag
of week, dat is een beetje onduidelijk. En ook waarom de Netflix app ueberhaupt uptodate gehouden moet worden als
de gebruiker deze niet gebruikt. Dat hoeft toch pas te gebeuren als je hem een keer start?
20-09-2019, 15:20 door Anoniem
Door Anoniem: Sinds een fatsoenlijke firewall ontbreekt op veel elektronische apparaten, krijg je dit soort uitkomsten van een onderzoek.

Slimme jongens hoor.

Dit is toch geen taak voor een firewall op het device... als je die connecties niet wilt zou je de app moeten kunnen
uitschakelen of zelfs verwijderen, beetje onzinnig om die wel te laten draaien maar dan lokaal met een firewall de pas
af te snijden!
Uiteraard kan dat wel in een router gedaan worden en dan ben je ook niet afhankelijk van de medewerking van het device.

En oja, in het Nederlands gebruik je "sinds" niet overal op de plek waar je in het Engels "since" zou gebruiken.
In dit geval bijvoorbeeld niet. Correct is hier "omdat".
20-09-2019, 16:00 door Anoniem
[quoteEen veel interessantere vraag is of er informatie wordt gedeeld, welke niet nodig is voor de functionaliteit van de app[/quote]Elk verkeer is 'niet nodig', want de app wordt niet gebruikt...
20-09-2019, 18:13 door Anoniem
Als je een vpn gebruikt op je smart-tv dan zijn sommige apps niet toegestaan,zoals netflix in Nederland en Amazone prime.
Zo kan je soms alleen naar content kijken als je de vpn even uit hebt staan.
Zelfs expressvpn werkt dan niet met Amazone prime,wel met de Amerikaanse Netflix,op een bepaalde Amerikaanse server van Expressvpn.
Tja dan kan er inderdaad soms worden uitgelezen wat voor dataverkeer je gebruikt,als je de vpn applicatie even uit moet zetten.
20-09-2019, 18:58 door Anoniem
Blokkeren via pihole?
20-09-2019, 21:37 door Anoniem
Met zulke innovatieve smart-tv's en IoT-deurbellen heb je geen Big Brother meer nodig.
21-09-2019, 07:31 door Anoniem
Door Anoniem: Als je een vpn gebruikt op je smart-tv dan zijn sommige apps niet toegestaan,zoals netflix in Nederland en Amazone prime.
Zo kan je soms alleen naar content kijken als je de vpn even uit hebt staan.
Zelfs expressvpn werkt dan niet met Amazone prime,wel met de Amerikaanse Netflix,op een bepaalde Amerikaanse server van Expressvpn.
Tja dan kan er inderdaad soms worden uitgelezen wat voor dataverkeer je gebruikt,als je de vpn applicatie even uit moet zetten.

Dan moet je een VPN aanbieder nemen die in meerdere landen een exit-node aanbiedt.
21-09-2019, 09:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Dit heeft niets te maken met Android maar met de vooraf geïnstalleerde applicaties door de fabrikant van het toestel.
Daarnaast kan je je toestel rooten en ze er alsnog vanaf gooien.
Dit ben ik niet met je eens, Android is gemaakt om data van mensen te verzamelen.
Ik begrijp niet dat hoogopgeleide een smartphone met Android gebruiken, of is er toch verschil tussen hoogopgeleide
en mensen die begrijpen wat je privacy waard is.Nee ik ben geen van Apple, maar er is geen keus.
Alsof Apple geen gegevens verzamelt, doorgeeft of verkoopt. Wordt wakker ...
21-09-2019, 10:00 door Anoniem
Ook al heb je een smart TV gekocht, moet je die dan ook als dusdanig gebruiken? Als je dat ding gewoon aansluit aan de HDMI van je decoder, of - als je daar nog mee werkt - aan de kabel, heeft die toch geen contact met het internet? Dan mag dat ding nog zo slim zijn, dan geraakt het niet naar 'buiten' met alles wat het wil vertellen...
Correct me if I'm wrong.
21-09-2019, 11:44 door Anoniem
Door Anoniem: Ook al heb je een smart TV gekocht, moet je die dan ook als dusdanig gebruiken? Als je dat ding gewoon aansluit aan de HDMI van je decoder, of - als je daar nog mee werkt - aan de kabel, heeft die toch geen contact met het internet? Dan mag dat ding nog zo slim zijn, dan geraakt het niet naar 'buiten' met alles wat het wil vertellen...
Correct me if I'm wrong.
Je bent niet wrong maar wel totaal gedisconnect met de realiteit.
Sinds ik een smart TV heb kijk ik vrijwel alleen nog via de apps van het ding en nauwelijks meer via de kabel.
Die kan binnenkort wel weg, eigenlijk.
Als je graag naar naar de linkse deugpropaganda op de NPO of de eindeloze commercials op RTL kijkt dan is het wellicht
een ander verhaal ja.
21-09-2019, 12:46 door Anoniem
Alsof Apple geen gegevens verzamelt, doorgeeft of verkoopt. Wordt wakker ...
Dat ze het doen weet ik zeker maar wat ze er mee doen kun je toch niet vergelijken met Android, hoewel ik dit
niet zeker kan weten.
Dat neemt niet weg dat het data graaien gewoon legaal mag, helaas is er voor mij wegens geen betere de
keus voor Apple snel gemaakt, we weten toch echt allemaal wat Google met je data doet.
21-09-2019, 13:50 door Anoniem
Als je graag naar naar de linkse deugpropaganda op de NPO of de eindeloze commercials op RTL kijkt dan is het wellicht een ander verhaal ja.
Jij noemt dit linkse propaganda, ik vind het juist rechtse propaganda we krijgen te zien en te horen wat de
politiek ons wil voorschotelen.

Als jij geen probleem hebt met Android moet je gewoon kijken, ik hoop dat Google van de aardbodem verdwijnt,
en dat kan alleen door er geen gebruik van te maken, maar helaas gaat dat niet gebeuren.
22-09-2019, 10:37 door Anoniem
Door Anoniem: Je bent niet wrong maar wel totaal gedisconnect met de realiteit.
Sinds ik een smart TV heb kijk ik vrijwel alleen nog via de apps van het ding en nauwelijks meer via de kabel.
Die kan binnenkort wel weg, eigenlijk.
Als je dat vindt van iemand alleen omdat die andere afwegingen en keuzes maakt dan jij dan ben je zelf in mijn ogen een beetje "totaal gedisconnect met de realiteit".
23-09-2019, 14:50 door Anoniem
Door Anoniem: Blokkeren via pihole?

Ja, dat kan. Advertenties kunnen met Pi-Hole® ook uit smart-tv's worden geweerd, dus vast ook wel de onuitgenodigde meegluurders in gecompromitteerde IoT-deurbellen.

Network-level blocking allows you to block ads in non-traditional places such as mobile apps and smart TVs, regardless of hardware or OS.

https://pi-hole.net/
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.