Bij luchtvaartmaatschappijen Thai Lion Air en Malindo Air zijn de gegevens van ruim 30 miljoen passagiers gestolen, waaronder paspoortgegevens. Een ex-medewerker van een it-leverancier van de luchtvaartmaatschappijen wordt van de diefstal verdacht.
Thai Lion Air en Malindo Air zijn beiden onderdeel van de Air Lion Group. Twee weken geleden werd via Twitter bekend dat de gestolen gegevens op internet te koop waren aangeboden. Het ging om namen, adresgegevens, e-mailadressen, telefoonnummers, geboortedatum, paspoortnummers en paspoortverloopdatum die in de cloud waren opgeslagen. Vorige week bevestigden Malindo Air en Thai Lion Air het datalek, waar volgens antivirusbedrijf Kaspersky zo'n 30 miljoen reizigers het slachtoffer van zijn geworden, zo meldt persbureau Reuters.
Vandaag laat Malindo Air weten dat de data is gestolen door een voormalig medewerker van de e-commerce service provider waar het mee samenwerkt. Tevens stelt Malindo Air dat het incident niets te maken heeft met de beveiliging van de clouddiensten die het gebruikt. Wel zijn er experts ingeschakeld om de data-infrastructuur en processen van de luchtvaartmaatschappij onder de loep te nemen. Uit voorzorg is besloten om van alle passagiers het wachtwoord te resetten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.