In de eerste negen maanden van dit jaar is er bij de Fraudehelpdesk meer schade door phishing gemeld dan in heel 2018, zo laat het ministerie van Justitie en Veiligheid in een persbericht weten. Vorig jaar rapporteerden phishingslachtoffers een schadebedrag van in totaal 862.000 euro.
Dit jaar staat de teller al op 1,1 miljoen euro. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat het alleen om meldingen gaat die de Fraudehelpdesk ontving. De Nederlandse banken rapporteerden eerder dit jaar nog dat criminelen vorig jaar via phishing 3,8 miljoen euro hadden buitgemaakt. Veel hoger dan het fraudebedrag dat bij de Fraudehelpdesk werd gerapporteerd.
Verder rapporteerden 14.600 mensen dit jaar aan de Fraudehelpdesk dat ze via sms door cybercriminelen waren benaderd. Ook hier blijkt dat banken veel meer meldingen ontvangen. Betaalvereniging Nederland meldde eind september dat banken begin dit jaar 7.000 meldingen per maand over sms-phishing hadden ontvangen, maar dat dit in de eerste drie weken van september al naar 15.000 meldingen was gestegen.
Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid roept internetgebruikers op om alert te blijven."Wees voorzichtig wanneer u op een link, bijlage of betaalverzoek wilt klikken in een mail, appje of sms’je. Voordat u het weet, geeft u internetcriminelen toegang tot uw digitale leven. Let vooral op als u een bericht krijgt waarbij u via een link moet inloggen, u snel moet reageren of het om geld gaat. Die alertheid moet een gewoonte worden bij e-mails, maar ook bij appjes en sms'jes. Dus: eerst checken, dan klikken."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.