Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

Overschakelen van 5GHZ naar 2,4 of 2,4 naar 5

06-10-2019, 06:43 door Anoniem, 12 reacties
Je laptop schakelt vaak automatisch over van 5GHZ naar 2,4 GHZ.
Maar ook andersom soms.

Mijn vraag is zijn daar risico's aan verbonden?
Reacties (12)
06-10-2019, 10:50 door Briolet
Ja, maar dat zal per geval verschillen. In elk geval is je verbinding daardoor even weg.

Als je dan net op een veilingsite zit waar je heel getimed moet bieden, loop je het risico dat net iemand anders je voor is. En zo zijn er meer voorbeelden je vinden waar een korte onderbreking in je verbinding een risico geeft.
06-10-2019, 10:58 door Anoniem
Door Anoniem: Je laptop schakelt vaak automatisch over van 5GHZ naar 2,4 GHZ.
Maar ook andersom soms.

Mijn vraag is zijn daar risico's aan verbonden?
Je kan meestal in de router een frequentie uitschakelen, ben je van dat probleem af.
06-10-2019, 11:58 door Tha Cleaner
Door Anoniem: Je laptop schakelt vaak automatisch over van 5GHZ naar 2,4 GHZ.
Maar ook andersom soms.

Mijn vraag is zijn daar risico's aan verbonden?

Wat is je definitie van risico? Als je een kopieer opdracht aan het uitvoeren bent, dan is de kans aanwezig van de kopieer opdracht mislukt of mogelijk corrupt is.
06-10-2019, 12:45 door Anoniem
2.4 is makkelijker te bereiken voor een buitenstander van een verdere afstand. Je verbinding is niet weg wat sommige beweren (dual-band).
06-10-2019, 15:19 door Anoniem
Waarom pretendeert 2.4 ghz zoveel kanalen terwijl het er nog maar 3 zijn?

Waarom zo veel kanalen bij het nieuwere 5ghz protocol, de oude fout herhalen?

Overschakelen gebeurt seamless dus je lijn valt niet weg. Als je verbinding verbreekt en naar de -5g SSID conntact dan heb je een ander probleem.
06-10-2019, 19:05 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom pretendeert 2.4 ghz zoveel kanalen terwijl het er nog maar 3 zijn?
Historie. men is begonnen met 11 Mbit/s op 5 MHz brede kanalen. Toen had je 11 aparte kanalen.
Maar toen moest het sneller. 54 Mbit/s kon niet meer in 5 MHz op dat moment en men ging 4 kanalen bij elkaar
pakken om 20 MHz brede kanalen te maken. Dan had je nog maar 3 kanalen maar wel meer snelheid.
Binnen die 20 MHz is de snelheid steeds hoger geworden maar de allersnelste modes hebben nog meer ruimte
nodig en die pakken dus de hele band (11 kanalen) in 1 keer. Dan kun je alleen kanaal 6 kiezen.

Waarom zo veel kanalen bij het nieuwere 5ghz protocol, de oude fout herhalen?
Omdat 5 GHz niet "de opvolger van 2.4 GHz is". Het was er in feite zelfs eerder: 5 GHz was 802.11a en 2.4 GHz
was 802.11b in het begin. Dus gewoon dezelfde situatie: oorspronkelijk 5 MHz brede kanalen die later bij elkaar gepakt zijn.

Overschakelen gebeurt seamless dus je lijn valt niet weg. Als je verbinding verbreekt en naar de -5g SSID conntact dan heb je een ander probleem.
Dat soort algemene beweringen zijn meestal niet geldig en ook hier niet. Of het seamless gebeurt of dat er een down/up van de interface voor gebeurt, en wat dan het effect daar van is, dat wisselt per situatie en per operating system.
06-10-2019, 22:53 door Anoniem
Backward compability. Sommige mensen willen voor bereik terugschakelen naar 1mbps.

Vorige poster: Heldere uitleg.
07-10-2019, 16:12 door Briolet - Bijgewerkt: 07-10-2019, 16:14
Door Anoniem: Waarom pretendeert 2.4 ghz zoveel kanalen terwijl het er nog maar 3 zijn?

Dat van die 3 heb ik nog nooit gesnapt. In de VS klopt dat, maar hier in Europa zijn kanalen 12 en 13 ook toegelaten. Door die te gebruiken kun je 4 niet overlappende kanalen gebruiken. In de meeste routers is echter ingesteld de Amerikaanse 3 te gebruiken als hij automatisch selecteert.

Van 3 naar 4 lijkt een klein verschil, maar leidt ertoe dat er plots veel meer zenders in een oppervlak passen.

----
Op mijn accesspoints heb ik de 2.4 en 5.0 zenders een verschillende ssid gegeven. Met als enig doel om op mijn laptop de 5.0 zender als voorkeurszender te kunnen opgeven. Dat voorkwam bij mijn laptop het steeds hoppen tussen beide frequenties.
07-10-2019, 22:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Waarom pretendeert 2.4 ghz zoveel kanalen terwijl het er nog maar 3 zijn?
Historie. men is begonnen met 11 Mbit/s op 5 MHz brede kanalen. Toen had je 11 aparte kanalen.
Maar toen moest het sneller. 54 Mbit/s kon niet meer in 5 MHz op dat moment en men ging 4 kanalen bij elkaar
pakken om 20 MHz brede kanalen te maken. Dan had je nog maar 3 kanalen maar wel meer snelheid.
Binnen die 20 MHz is de snelheid steeds hoger geworden maar de allersnelste modes hebben nog meer ruimte
nodig en die pakken dus de hele band (11 kanalen) in 1 keer. Dan kun je alleen kanaal 6 kiezen.

Linkje hiervoor? Kan nergens vinden dat kanalen kleiner dan 20mhz geweest zijn. Je kunt bundelen maar dat is 40, 80 of nu zelfs 160mz, maar dat is de andere kant op.
08-10-2019, 21:28 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: Waarom pretendeert 2.4 ghz zoveel kanalen terwijl het er nog maar 3 zijn?

Dat van die 3 heb ik nog nooit gesnapt. In de VS klopt dat, maar hier in Europa zijn kanalen 12 en 13 ook toegelaten. Door die te gebruiken kun je 4 niet overlappende kanalen gebruiken. In de meeste routers is echter ingesteld de Amerikaanse 3 te gebruiken als hij automatisch selecteert.

Van 3 naar 4 lijkt een klein verschil, maar leidt ertoe dat er plots veel meer zenders in een oppervlak passen.

----
Op mijn accesspoints heb ik de 2.4 en 5.0 zenders een verschillende ssid gegeven. Met als enig doel om op mijn laptop de 5.0 zender als voorkeurszender te kunnen opgeven. Dat voorkwam bij mijn laptop het steeds hoppen tussen beide frequenties.

Met 54mbps Wifi heb je dus geen kanaalkeuze want die gebruikt de volledige bandbreedte. Hmm


Dan kun je afspraken maken met buren wel vergeten want iedereen wil de 54mbps.
09-10-2019, 11:45 door Anoniem
Nee, er zijn geen risico's bij het wisselen tussen wifi frequenties.
09-10-2019, 13:25 door Anoniem
Door Anoniem: ......

Met 54mbps Wifi heb je dus geen kanaalkeuze want die gebruikt de volledige bandbreedte. Hmm


Dan kun je afspraken maken met buren wel vergeten want iedereen wil de 54mbps.

Je haalt Mbps en Mhz door elkaar. In principe wordt tegenwoordig 20Mhz bandbreedte op de zendfrequentie gebruikt. Met 802.11g kan je daar maximaal 54 Mbps uit halen. Maar met 802.11n wel 150.
Wat mensen vaak doen is dan ipv. 20 Mhz 40 Mhz in te stellen, want dan kan je met 802.11n wel 300Mbps halen. Alleen is het effect vaak dat je minder snel bent, omdat je veel meer verstoring van buren hebt.

20Mhz: ==> gebruik bij voorkeur kanaal 1 of 6 of 11. Dat is in een rijtjeshuis goed af te spreken met de buren: eerste in het blok gebruikt kanaal 1, tweede 6, derde 11, vierde 1, vijfde 6 enz. In flats is dit lastiger: lals jij 6 hebt de buren direct links en rechts van je naar kanaal 1, de buren direct boven en onder van je 11, enz.

40Mhz: ==> Bij kanaal 1 gebruik je netto 1 en 6, en blijft alleen 11 over. Bij kanaal 6 gebruik je netto kanaal 6 en 11, blijft alleen 1 over. Beste is dan kanaal 11 te gebruiken, die loopt dan tot kanaal 14 (officieel niet toegestaan in Europa), dan blijven 1 en 6 over.
Maar zoals gezegd, als er allemaal mensen de hoge snelheid willen op de 2.4 Mhz band dan verstoren ze elkaar steeds en blijft er netto weinig over.

Een ander advies: zet nooit je vermogen van je access point hoger: ook dit levert vaak slechtere ontvangst op (en stoort de buren nog meer). WiFi is namelijk een tweeweg systeem: niet alleen je router, maar ook je laptop of telefoon zendt uit. Vergelijk het maar met twee man (A en B) op een groot veld, waarbij A een megafoon heeft. Die stelt een vraag aan B. Omdat B de vraag hoort (megafoon van A) geeft hij antwoord. A kan hem alleen niet horen dus stelt de vraag op nieuw. B geeft weer hetzelfde antwoord, maar A verstaat hem nog steeds niet. Dat gebeurt ook vaak met routers met hoog vermogen: de router zend uit, op je laptop lijkt het signaal goed, maar de router ontvangt het antwoord van de laptop niet.
Als je toch je bereik wilt verbeteren, kan je beter investeren in een betere antenne: dan wordt het signaal sterker uitgezonden, maar wordt ook het zwakke signaal van de andere kant meer versterkt

Q
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.