image

Amerikaanse ziekenhuizen betalen losgeld ransomware

maandag 7 oktober 2019, 10:56 door Redactie, 17 reacties

Drie Amerikaanse ziekenhuizen die vorige week door ransomware werden getroffen hebben besloten om het gevraagde losgeld te betalen om zo versleutelde bestanden te ontsleutelen. Het gaat om het DCH Regional Medical Center, Northport Medical Center en Fayette Medical Center in de staat Alabama.

De infectie door de Ryuk-ransomware deed zich vorige week dinsdag voor. De ransomware versleutelde bestanden op allerlei belangrijke systemen. De ziekenhuizen zagen zich hierdoor genoodzaakt om geen nieuwe patiënten meer aan te nemen. Patiënten die afspraken voor een operatie hadden werd geadviseerd om eerst te bellen. Tevens kregen ambulances de instructie om wanneer mogelijk patiënten naar andere ziekenhuizen te brengen.

De ziekenhuizen melden nu dat ze een decryptiesleutel van de aanvaller hebben ontvangen en verschillende servers succesvol zijn ontsleuteld. Er wordt nu aan een plan gewerkt om alle systemen één voor één online te brengen. Dit zal een tijdrovend proces zijn, aangezien de ziekenhuizen duizenden systemen hebben. Het is dan ook nog onduidelijk wanneer de hersteloperatie zal zijn afgerond. Hoeveel de ziekenhuizen voor de decryptiesleutels hebben betaald is niet bekendgemaakt.

Reacties (17)
07-10-2019, 11:06 door Anoniem
"Aangezien de ziekenhuizen duizenden systemen hebben"

En daar schuilt ook het gevaar. Een systeem uit het oog verloren oid, een legacy systeem dat niet meer geupdate kan worden. In het ziekenhuis waar ik gewerkt heb hadden ze ook ruim 600 verschillende servers met 2500+ werkplekken. Ondanks het grote team kwam het weleens voor dat men opeens iets tegen kwam van "oh die hebben we ook nog".
07-10-2019, 11:42 door Anoniem
Al die systemen kosten geld, onderhoud, afschrijving,. en brengen een security risico met zich mee - zo blijkt.

En zo zijn en blijven ziekenhuizen een geliefd doelwit voor ransomware.
07-10-2019, 12:08 door botbot
Naja het balletje rolt nu al te ver om het nog tegen te houden. Door het consequent uit te betalen van afpersers op scholen, ziekenhuizen etc zijn ze vaker en vaker doelwit geworden en zullen dat blijven. Enige oplossing zou nog een technische kunnen zijn. Ik weet niet welke, maar misschien de hoop vestigen op quantum computing. Ik hoorde dat ze bij IBM het shortest path problem waar een grote supercomputer 10.000 jaar voor nodig zou hebben in drie minuten op konden lossen. Misschien moeten ze die bedrijven die supercomputers financieel gaan stimuleren om die encrypte technologie te kraken binnen een uur en dan 50% - 100% van het gevraagde losgeld aan hen betalen. Zoiets. Dat lijkt me enige oplossing om het tij nu nog te kunnen keren.
07-10-2019, 12:46 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Al die systemen kosten geld, onderhoud, afschrijving,. en brengen een security risico met zich mee - zo blijkt.

En zo zijn en blijven ziekenhuizen een geliefd doelwit voor ransomware.

Dat klopt. Het is een kwestie van betalen van de afperser of betalen van beveiligen. En zolang het interessanter is om de afperser te betalen, zolang wordt er zeer weinig ondernomen om de zooi nou eens helemaal onder de schop te nemen. Maar gelukkig hebben we het hier over Amerikaanse ziekenhuizen, niet over Nederlandse.
07-10-2019, 12:56 door Ron625
Door donderslag:zolang het interessanter is om de afperser te betalen, zolang wordt er zeer weinig ondernomen om de zooi nou eens helemaal onder de schop te nemen.
Maar dat is dan wel meewerken met de afpersers, zou dat niet strafbaar moeten zijn?
07-10-2019, 12:58 door [Account Verwijderd]
Door botbot: Naja het balletje rolt nu al te ver om het nog tegen te houden. Door het consequent uit te betalen van afpersers op scholen, ziekenhuizen etc zijn ze vaker en vaker doelwit geworden en zullen dat blijven. Enige oplossing zou nog een technische kunnen zijn. Ik weet niet welke, maar misschien de hoop vestigen op quantum computing. Ik hoorde dat ze bij IBM het shortest path problem waar een grote supercomputer 10.000 jaar voor nodig zou hebben in drie minuten op konden lossen. Misschien moeten ze die bedrijven die supercomputers financieel gaan stimuleren om die encrypte technologie te kraken binnen een uur en dan 50% - 100% van het gevraagde losgeld aan hen betalen. Zoiets. Dat lijkt me enige oplossing om het tij nu nog te kunnen keren.

Ik ben het niet eens met wat je zegt. Als je het hebt over quantum computing, op de TUe is een Europees gefinancierd project bezig, onder leiding van prof Tanja Lange en waarbij ook prof Daniel Bernstein aan de slag is met quantum computing resistent software. Dus daar gaat jouw mooie IBM project. Maar over het algemeen is de stelregel dat als je jouw key lengte verdubbelt dat het al redelijk resistent zou moeten zijn.

Enige oplossing zou nog een technische kunnen zijn.

Er zijn altijd mogelijkheden. Ze kosten alleen maar geld. En tijd om te implementeren natuurlijk. Ik kan zo in mijn hoofd een tiental dingen opnoemen die het attackers nagenoeg onmogelijk maken. Maar daar gaat het helemaal niet om. Zolang het voor een attacker interessant is om een ziekenhuis plat te leggen en dat ook veilig te kunnen doen, zolang zal dat door blijven gaan. Simpel.
07-10-2019, 12:59 door [Account Verwijderd]
Door Ron625:
Door donderslag:zolang het interessanter is om de afperser te betalen, zolang wordt er zeer weinig ondernomen om de zooi nou eens helemaal onder de schop te nemen.
Maar dat is dan wel meewerken met de afpersers, zou dat niet strafbaar moeten zijn?

Dat is alleen maar strafbaar in de film.
07-10-2019, 13:08 door Anoniem
Door donderslag:
Door botbot: Naja het balletje rolt nu al te ver om het nog tegen te houden. Door het consequent uit te betalen van afpersers op scholen, ziekenhuizen etc zijn ze vaker en vaker doelwit geworden en zullen dat blijven. Enige oplossing zou nog een technische kunnen zijn. Ik weet niet welke, maar misschien de hoop vestigen op quantum computing. Ik hoorde dat ze bij IBM het shortest path problem waar een grote supercomputer 10.000 jaar voor nodig zou hebben in drie minuten op konden lossen. Misschien moeten ze die bedrijven die supercomputers financieel gaan stimuleren om die encrypte technologie te kraken binnen een uur en dan 50% - 100% van het gevraagde losgeld aan hen betalen. Zoiets. Dat lijkt me enige oplossing om het tij nu nog te kunnen keren.

Ik ben het niet eens met wat je zegt. Als je het hebt over quantum computing, op de TUe is een Europees gefinancierd project bezig, onder leiding van prof Tanja Lange en waarbij ook prof Daniel Bernstein aan de slag is met quantum computing resistent software. Dus daar gaat jouw mooie IBM project. Maar over het algemeen is de stelregel dat als je jouw key lengte verdubbelt dat het al redelijk resistent zou moeten zijn.

Enige oplossing zou nog een technische kunnen zijn.

Er zijn altijd mogelijkheden. Ze kosten alleen maar geld. En tijd om te implementeren natuurlijk. Ik kan zo in mijn hoofd een tiental dingen opnoemen die het attackers nagenoeg onmogelijk maken. Maar daar gaat het helemaal niet om. Zolang het voor een attacker interessant is om een ziekenhuis plat te leggen en dat ook veilig te kunnen doen, zolang zal dat door blijven gaan. Simpel.
Kan je zo'n lijstje op github zetten?
07-10-2019, 13:41 door Anoniem
En zolang je je ICT niet upgrade, ben je volgende maand gewoon net zo makkelijk WEER het balletje.
Dus,. kan je weer betalen.
Sukkels zijn het.
07-10-2019, 13:51 door Briolet
Door Ron625:
Door donderslag:zolang het interessanter is om de afperser te betalen, …
Maar dat is dan wel meewerken met de afpersers, zou dat niet strafbaar moeten zijn?

Ja. Het vreemde is dat het ingaan op afpersen met mensenlevens wel al heel lang strafbaar is in de VS. Hoewel er onder Obama wel uitzonderingen toegelaten zijn bij kidnapping in het buitenland.

In elk geval is wetgeving een extra drempel om te zorgen dat criminelen niet betaald worden. Natuurlijk kost dat wat. Maar dat is ook zo bij bij kleine gevangenisstraffen in Nederland. Als je de proceskosten tot aan de straf en de huisvestingskosten goed doorrekent, is dat vaak ook meer dan de schade die de misdadiger heeft aangericht. Maar moet je zo iemand dan niet gaan vervolgen omdat dat goedkoper is?
07-10-2019, 14:16 door Anoniem
Ja. Het vreemde is dat het ingaan op afpersen met mensenlevens wel al heel lang strafbaar is in de VS. Hoewel er onder Obama wel uitzonderingen toegelaten zijn bij kidnapping in het buitenland.

Moet je eens kijken hoeveel mensenlevens in gevaar komen indien het ziekenhuis de patienten dossiers *NIET* terug krijgt.
Denken mensen hier wel eens aan gezondheidsrisico's en dergelijke, naast IT risico's ?
07-10-2019, 15:10 door Anoniem
Heel slecht is dit, maar wat moeten ze anders. Iemand dood laten gaan op zo'n moment? Nu is dit een extreem overdreven voorbeeld natuurlijk want er zal waarschijnlijk niemand dood gaan door zo'n aanval maar dan nog het idee is heel erg eng.

Dat ze de crimineel betalen duid erop dat ze dus totaal geen back-up systeem hadden (lijkt mij). Anders ging er gewoon een back-up terug en tsja misschien was je één dag of een paar uur aan data kwijt.. Shit happens. Maar de crimineel betalen, echt slecht blijkbaar hadden ze de hele IT zaakjes dus niet in orde.
07-10-2019, 16:02 door Anoniem
Door donderslag:
Er zijn altijd mogelijkheden. Ze kosten alleen maar geld. En tijd om te implementeren natuurlijk. Ik kan zo in mijn hoofd een tiental dingen opnoemen die het attackers nagenoeg onmogelijk maken. Maar daar gaat het helemaal niet om. Zolang het voor een attacker interessant is om een ziekenhuis plat te leggen en dat ook veilig te kunnen doen, zolang zal dat door blijven gaan. Simpel.
OF zijn wegen technische limitaties niet te implementeren.
Gebruikers onvriendelijk.
Of zijn grote risico's om te implementeren.

En ziekenhuis (of bedrijf) moet wel kunnen werken.
07-10-2019, 16:50 door karma4
Door Anoniem: "Aangezien de ziekenhuizen duizenden systemen hebben"

En daar schuilt ook het gevaar. Een systeem uit het oog verloren oid, een legacy systeem dat niet meer geupdate kan worden. In het ziekenhuis waar ik gewerkt heb hadden ze ook ruim 600 verschillende servers met 2500+ werkplekken. Ondanks het grote team kwam het weleens voor dat men opeens iets tegen kwam van "oh die hebben we ook nog".
Per 4 werkplekken /personen een server. Geen wonder dat je een beheersprobleem hebt. De kosten rijzen de pan uit als je jet goed wilt doe. Ja neerzetten is te overzien onderhoud en beheer lijkt vergeten te zijn.
Mainframes dan dacht je aan duizenden werkplekken per server. De vraag was het zelfde, de beheerskosten zij zo hoog kan het niet goedkoper.
07-10-2019, 22:04 door Anoniem
Is het iemand al opgevallen dat het zo vaak om Amerikaanse ziekenhuizen gaat? Of gemeentes.
08-10-2019, 08:54 door Anoniem
Door Anoniem: Is het iemand al opgevallen dat het zo vaak om Amerikaanse ziekenhuizen gaat? Of gemeentes.

Grotere doelgroep.
Meer geld te halen.

In nederland is de ziekenhuis ICT echt niet beter hoor.
08-10-2019, 10:11 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 08-10-2019, 10:12
Door Anoniem:

Kan je zo'n lijstje op github zetten?

Natuurlijk kan ik dat, maar wie denk je dat ik ben?

Okee, uit mijn hoofd. Het zal wel niet populair zijn, maar goed: Overal OpenBSD gebruiken en alle proprietary software eruit. Verder alle USB sloten verwijderen en wat er verder kan gebeuren met de systemen dichtkitten. Ook alle camera's en mircofoons uit de systemen halen. En het ziekenhuis ook vrij maken van toegang tot smartphones. En natuurlijk alles web based, maar dan zonder JS maar met TS. Dat was het zo ongeveer. Voor de andere toeppassingen dient natuurlijk goed naar gekeken worden.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.