Twitter heeft telefoonnummers die gebruikers voor tweefactorauthenticatie hadden opgegeven voor advertentiedoeleinden gebruikt. Dat heeft de microbloggingdienst zelf bekendgemaakt. Naast nummers ging het ook om e-mailadressen die gebruikers voor veiligheidsdoeleinden hadden verstrekt.
Deze data heeft Twitter voor advertentiedoeleinden gebruikt en maakte het mogelijk voor adverteerders om gerichte advertenties te tonen. Twitter gebruikte de voor veiligheidsredenen opgegeven telefoonnummers en e-mailadressen om gebruikers te matchen die op de marketinglijsten van adverteerders stonden. Zodoende konden deze gebruikers gericht via advertenties worden benaderd.
Hoeveel mensen hiervan het slachtoffer zijn geworden kan Twitter niet zeggen. Wel maakt Twitter excuses en zegt maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat het niet nog een keer een dergelijke fout kan maken. Eerder werd ook al bekend dat Twitter zonder toestemming gebruikersdata met adverteerders deelde en locatiegegevens aan derde partijen verstrekte.
Vorig jaar bleek dat ook Facebook telefoonnummers die voor tweefactorauthenticatie waren verstrekt voor advertenties had gebruikt. De sociale netwerksite besloot deze privacyschending, alsmede andere overtredingen, voor 5 miljard dollar met de Amerikaanse toezichthouder FTC te schikken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.