De Belgische overheid is een nieuwe bewustzijnscampagne op tv, radio en internet gestart om burgers voor phishing te waarschuwen. Met de slogan "Relax en denk twee keer na voor je op een link klikt" wil de campagne mensen duidelijk maken dat ze niet te stil op links in berichten moeten klikken.
"Phishing raakt stilaan bekend bij het grote publiek, maar nog steeds zijn er velen die op links in valse berichten klikken. Resultaat: hun systeem wordt besmet met een virus. Te snel klikken is de oorzaak", zo stelt de Belgische Federale Politie. In de eerste helft van dit jaar werden drieduizend Belgen slachtoffer van phishing. Dertien procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, toen het nog om zo'n 2600 mensen ging.
Begin deze maand stelde het Centrum voor Cybersecurity (CCB) van de Belgische overheid dat phishing het grootste 'cyberveiligheidsprobleem' is waar Belgische internetgebruikers mee te maken hebben. Dit jaar stuurden Belgische internetgebruikers al meer dan 1 miljoen verdachte e-mails door naar het CCB. Over heel 2018 genomen ging het nog om 648.000 berichten, die het CCB gebruikt om phishingsites te laten blokkeren.
Volgens commissaris Olivier Bogaert van de Centrale directie voor de bestrijding van zware en georganiseerde criminaliteit (DJSOC) spelen cybercriminelen in op de impulsiviteit, ongerustheid en nieuwsgierigheid van mensen. "Ik raad de mensen altijd aan om hun tijd te nemen. Als je bijvoorbeeld een bericht ontvangt van een vriend die geld vraagt omdat hij door een ziekte is getroffen, neem dan je telefoon en bel hem op om de informatie na te trekken."
Als onderdeel van de campagne heeft de Belgische overheid de "Digitale Gezondheidsindex" ontwikkeld die op basis van verschillende onderwerpen bepaalt hoe goed gebruikers met wachtwoorden, back-ups, updates en virusscanners omgaan.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.