Het Tor Project is vandaag weer de jaarlijkse donatiecampagne gestart en wederom zal Mozilla alle donaties die de komende weken worden gedaan verdubbelen. De campagne heeft als onderwerp "Take Back the Internet with Tor". Tijdens de campagne kunnen donateurs allerlei prijzen winnen, zoals exclusieve 'Tor swag'.
Dagelijks maken zo'n 2,5 miljoen mensen gebruik van het Tor-netwerk om hun privacy te beschermen. Het Tor Project dat de software voor het Tor-netwerk ontwikkelt is een non-profitorganisatie en daardoor afhankelijk van giften. Met de nieuwe campagne wil het Tor Project zich richten op wat het internet had moeten zijn, "een vrije en open plek om informatie te delen, waar je persoonlijke informatie geen handelswaar was", aldus de organisatie. Via de mensen en tools van het Tor Project kan het internet "één gebruiker per keer" worden teruggewonnen, aldus de uitleg van de campagne.
Om de donatiecampagne leuk en interessant te maken geeft het Tor Project ook allerlei prijzen weg, zoals exclusieve 'Tor Swag', waaronder Tor-kleding, een Tor-picknickdeken en boeken. Iedereen die in de eerste week doneert komt ongeacht de omvang van de donatie in aanmerking voor een prijs. Alle donaties worden daarnaast door Mozilla verdubbeld. Inmiddels zijn er op het moment van schrijven 170 donaties binnengekomen voor een bedrag van 4850 euro, wat met de verdubbeling van Mozilla een bedrag van 9700 dollar is geworden. Vorig jaar ontving het Tor Project 460.000 dollar aan donaties.
De organisatie wil minder afhankelijk worden van de donaties van de Amerikaanse overheid. In 2017 ontving het Tor Project 4,1 miljoen dollar. Daarvan was 2,1 miljoen dollar afkomstig van Amerikaanse overheidsinstellingen, zoals de National Science Foundation, het Stanford Research Institute en een afdeling van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. In 2015 waren donaties van de Amerikaanse overheid nog goed voor 85 procent van de inkomsten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.