Verschillende populaire datingsites zijn te vaag over welke gegevens ze verzamelen of wat ze ermee doen, zo stelt de Consumentenbond op basis van onderzoek naar de privacyverklaringen van tien datingsites. De Algemene verordening gegevensbescherming stelt verschillende eisen waar een privacyverklaring aan moet voldoen.
Het gaat onder andere om welke gegevens er worden verzameld, hoe lang die worden bewaard, waarvoor ze worden gebruikt en of ze met anderen worden gedeeld. Websites hoeven hierbij geen specifieke namen te geven, een categorie van bedrijven is ook toegestaan. "Badoo, Happn, Lexa en Tinder maken hier handig gebruik van", stelt Peter Kulche van de Consumentenbond.
Kulche merkt op dat deze werkwijze juridisch wel is toegestaan, maar dat datingsites bij een dergelijk 'gevoelig onderwerp' eigenlijk gewoon duidelijk zouden moeten zijn. "Je wilt vooraf weten met welke bedrijven de website informatie over je datingactiviteit deelt. Nu staat er bijvoorbeeld dat persoonsgegevens naar 'advertentiepartners, marktplatforms en dienstverleners op het gebied van gerichte reclame' gaan." Lexa laat daarentegen wel weten dat het gegevens met Heineken en Starbucks kan delen.
De privacyverklaringen van Badoo, Happn, Lexa, Paiq, Parship, Pepper, Relatieplanet, Tinder en 50plusmatch vindt de Consumentenbond op bepaalde punten onvolledig of (te) onduidelijk. Alleen e-Matching doet het volgens de consumentenorganisatie goed. "De andere negen vertellen bijvoorbeeld niet precies welke gegevens ze verzamelen, wat ze ermee doen en met welke derde partijen ze die delen", aldus Kulche. 50plusmatch, Happn, Paiq en Pepper hebben beterschap beloofd.
Naast het privacybeleid hekelt de Consumentenbond ook hoe sommige van de datingsites omgaan met het plaatsen van cookies. "Datingsites verwerken veel gevoelige informatie en het is dan ook zorgelijk dat ze niet extra zorgvuldig omgaan met de privacy van hun bezoekers. De AVG is al anderhalf jaar geleden ingevoerd, dus bedrijven hebben ruim de tijd gehad om hun beleid aan te passen", zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. Zowel de Autoriteit Persoonsgegevens als de Autoriteit Consument en Markt zijn over de onderzoeksresultaten geïnformeerd.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.