De virtuele agent Wout heeft in een maand tijd tachtig meldingen over cybercrime ontvangen. Wout is een chatbot die al eerder werd ingezet om vuurwerk- en geluidsoverlast te melden. Vorige maand startte de politie een nieuw experiment met de chatbot waarbij ook slachtoffers van ransomware en helpdeskfraude melding kunnen doen.
"Een mooi begin, steeds meer mensen weten Wout te vinden", zegt operationeel expert cybercrime Martin Steffens, die meehielp met het ontwikkelen van de virtuele agent. De politie stelt dat mensen graag op een andere manier in contact willen komen met de politie dan alleen via de telefoon of op een politiebureau. "Zeker bij incidenten op het gebied van cybercrime blijkt dat mensen schroom ervaren om hier melding van te doen. Juist bij dit soort zaken zijn meldingen van belang om zo een goed beeld te krijgen van de problematiek", aldus de politie.
Naast de meldingen van helpdeskfraude en ransomware ontving Wout in korte tijd ook elf meldingen van sms-phishing, waarbij criminelen via een sms-bericht persoonlijke informatie proberen te ontfutselen. Op dit moment is het nog niet mogelijk om sms-phishing bijt Wout te melden. De politie besloot vanwege het aantal meldingen op Twitter een waarschuwing over sms-phishing te geven.
Tegelijkertijd met de proef om cybercrime te melden draait er momenteel ook een proef voor het melden van geluidsoverlast in Zwolle en Rotterdam IJsselmonde. De afgelopen weken zijn Den Haag, Hengelo en Maastricht daar aan toegevoegd. De pilot met Wout loopt nog tot 1 december, daarna wordt gekeken naar een vervolg. Als de proef een succes blijkt te zijn zal politie dit communicatiekanaal in de toekomst naast andere kanalen inzetten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.