Door Anoniem: Waarom moet je een bedrijf blind vertrouwen?
Bij antivirusmakers kun je nog kiezen uit verschillende leveranciers, en als je
nu een antivirusleverancier zou moeten of willen kiezen, zou je in die keuze mee kunnen wegen dat Trend Micro onbetrouwbare mensen in dienst had, en dus wellicht nog heeft en nog aan zal nemen.
Bij veel organisaties heb je geen (of nauwelijks, je kunt mogelijk emigreren) keuze, zoals de Belastingdienst, UWV en BKR. In een aantal situaties (huurhuis met lage huur en laag inkomen, onverkoopbaar huis in aardbevingsgebied) is verhuizen geen optie en zit je vast aan allerlei regionale diensten. De meeste mensen die ik ken beseffen dat ze voor Office software vastzitten aan Microsoft omdat nou eenmaal bijna iedereen dat gebruikt en vooral omdat overstappen op Office software van een andere leverancier vermoedelijk meer nadelen dan voordelen oplevert (ondanks dat Microsoft enorme hoeveelheden telemetrie-data verzamelt, waar sommigen zich serieus zorgen over maken, zijn mij geen voorvallen bekend waarmee veel van dat soort data is gelekt en/of misbruikt - dus hopen we maar dat alle medewerkers die hier bij kunnen, zowel van Microsoft zelf, partners als van evt. externe onderzoekersorganisaties, betrouwbaar zijn - tot het tegendeel bewezen wordt).
Door Anoniem: Maar je moet je ook beseffen dat er altijd rotte appels bij bedrijven zitten. Maar ook vaak bij je eigen bedrijf. Daar zitten er vast ook rotte appels tussen.
Eens. Echter, zie hieronder.
Door Anoniem: Daar doet techniek of een procedure helemaal niets aan.
Onzin. Je kunt risico's nooit tot 0 terugbrengen, maar je kunt ze
altijd verlagen. Of eventuele imagoschade (met dalende verkoopcijfers als gevolg), en/of schadeclaims, en/of boetes, eventuele risico-mitigerende maatregelen rechtvaardigen, is in de basis een kille berekening, waar je desgewenst ethische overwegingen in mee kunt nemen.
Een voorbeeld van een simpele oplossing is het meegeven van een redelijke zak geld (meer dan de wettelijk verplichte minimale ontslagvergoeding) aan werknemers die je, om welke reden dan ook, ontslaat. Simpelweg om het gevoel dat veel ontslagen mensen hebben, nl. dat hen onrecht is aangedaan (al dan niet terecht; veel mensen stappen niet naar de rechter, mede doordat minder van hen lid zijn van een vakbond - die je vaak bijstaat in dit soort situaties), zo te compenseren dat de kans dat ze vervolgens domme dingen doen, verwaarloosbaar wordt. Een optie is om die vergoeding over een periode (van bijv. enkele jaren) uit te smeren - natuurlijk onder de voorwaarde dat de ex-werknemer in die periode geen rottigheid uithaalt.