Veel iPhone-gebruikers kiezen met name vanwege privacy voor Apple, maar ongeveer de helft van de gebruikers weet niet dat hun toestel een uniek advertentie-ID heeft. Dat stelt Mozilla op basis van onderzoek dat het door marktonderzoeksbureau Ipsos onder duizend Amerikanen liet uitvoeren.
Via het het advertentie-ID zijn gebruikers door adverteerders binnen apps te volgen. IOS biedt wel de optie om het ID uit te schakelen, maar veel gebruikers weten niet dat deze feature bestaat, laat staan dat ze hem uitschakelen. In april lanceerde Mozilla een online petitie waarin Apple werd opgeroepen om het advertentie-ID van de iPhone standaard elke maand te veranderen.
61 procent van de deelnemers aan het onderzoek van Mozilla en Ipsos zegt mede vanwege privacy voor een iPhone te hebben gekozen. De helft is echter onbekend met het unieke advertentie-ID. Van de iPhone-gebruikers die wel met het advertentie-ID bekend zijn, zegt 61 procent niet te weten hoe ze het moeten uitschakelen. Bij Android is het niet eens mogelijk om het unieke ID uit te schakelen, aldus Mozilla.
Volgens de opensource-ontwikkelaar zegt Apple zelf voor privacy te staan, maar gaat dat niet op in het geval van het advertentie-ID. "Het advertentie-ID is net als een verkoper die je tijdens het winkelen van winkel naar winkel volgt en alles opschrijft waar je naar kijkt", zegt Mozillas Ashley Boyd. "We roepen Apple dan ook op om hun reputatie als privacykampioen waar te maken."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.