De Consumentenbond heeft de Autoriteit Persoonsgegevens formeel in gebreke gesteld omdat de toezichthouder de klacht van de bond over Google nog niet heeft afgehandeld. Ook heeft de Consumentenbond samen met zeven andere Europese consumentenorganisaties een brief aan de Ierse toezichthouder gestuurd om vaart in de Google-zaak te maken.
De consumentenorganisaties klaagden bij hun nationale privacytoezichthouders over hoe Google probeert om gebruikers van nieuwe Androidtelefoons de locatiegeschiedenis in te laten schakelen. Daarnaast klaagden de organisaties over het standaard ingeschakeld staan van de functie 'Web & App Activiteit'. Via deze optie verzamelt Google ook locatiegegevens.
Volgens de consumentenorganisaties verbergt Google cruciale informatie en maakt het gebruik van sturende knoppen. Gebruikers geven daardoor geen vrije, specifieke, geïnformeerde en ondubbelzinnige toestemming voor het verzamelen en gebruiken van locatiegegevens. Daarmee zou Google de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) overtreden. De klachten werden vorig jaar november ingediend, maar er is nog altijd geen resultaat.
"Consumenten wachten al een jaar op een besluit van de toezichthouders. Zonder dat besluit kan Google iedere dag de wet blijven overtreden. Dat moet stoppen. Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat toezichthouders snel en adequaat optreden. Gedegen onderzoek is daarbij van groot belang, maar dat zou geen jaren in beslag moeten nemen. Zeker niet in de digitale wereld, waarin de technologische ontwikkelingen elkaar in sneltreinvaart opvolgen", zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond.
Naast het versturen van de brief aan de Ierse toezichthouder om haast te maken heeft de Consumentenbond de Autoriteit Persoonsgegevens formeel in gebreke gesteld. "Dat hebben we gedaan omdat de AP binnen een redelijke termijn een besluit had moeten nemen naar aanleiding van het door ons ingediende handhavingsverzoek. Van een redelijke termijn is allang geen sprake meer", merkt Molenaar op.
De directeur vindt dat de privacytoezichthouder op zijn minst meer had moeten zeggen over het procesverloop en had moeten aangeven binnen welke termijn het gevraagde besluit alsnog te verwachten valt. "Maar wat we ook proberen, we krijgen maar geen antwoord op onze vragen. De AP zegt in feite: "Wacht maar rustig af, we komen vanzelf bij u." Zo werkt het natuurlijk niet. Consumenten hebben het recht te weten waar ze aan toe zijn. Vandaag trakteren we de medewerkers van de AP op taart om de verjaardag van de Google-zaak te "vieren", maar het is een taart met een bittere nasmaak", besluit Molenaar.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.