image

Consumentenbond stelt Autoriteit Persoonsgegevens in gebreke

woensdag 27 november 2019, 09:45 door Redactie, 13 reacties

De Consumentenbond heeft de Autoriteit Persoonsgegevens formeel in gebreke gesteld omdat de toezichthouder de klacht van de bond over Google nog niet heeft afgehandeld. Ook heeft de Consumentenbond samen met zeven andere Europese consumentenorganisaties een brief aan de Ierse toezichthouder gestuurd om vaart in de Google-zaak te maken.

De consumentenorganisaties klaagden bij hun nationale privacytoezichthouders over hoe Google probeert om gebruikers van nieuwe Androidtelefoons de locatiegeschiedenis in te laten schakelen. Daarnaast klaagden de organisaties over het standaard ingeschakeld staan van de functie 'Web & App Activiteit'. Via deze optie verzamelt Google ook locatiegegevens.

Volgens de consumentenorganisaties verbergt Google cruciale informatie en maakt het gebruik van sturende knoppen. Gebruikers geven daardoor geen vrije, specifieke, geïnformeerde en ondubbelzinnige toestemming voor het verzamelen en gebruiken van locatiegegevens. Daarmee zou Google de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) overtreden. De klachten werden vorig jaar november ingediend, maar er is nog altijd geen resultaat.

"Consumenten wachten al een jaar op een besluit van de toezichthouders. Zonder dat besluit kan Google iedere dag de wet blijven overtreden. Dat moet stoppen. Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat toezichthouders snel en adequaat optreden. Gedegen onderzoek is daarbij van groot belang, maar dat zou geen jaren in beslag moeten nemen. Zeker niet in de digitale wereld, waarin de technologische ontwikkelingen elkaar in sneltreinvaart opvolgen", zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond.

In gebreke gesteld

Naast het versturen van de brief aan de Ierse toezichthouder om haast te maken heeft de Consumentenbond de Autoriteit Persoonsgegevens formeel in gebreke gesteld. "Dat hebben we gedaan omdat de AP binnen een redelijke termijn een besluit had moeten nemen naar aanleiding van het door ons ingediende handhavingsverzoek. Van een redelijke termijn is allang geen sprake meer", merkt Molenaar op.

De directeur vindt dat de privacytoezichthouder op zijn minst meer had moeten zeggen over het procesverloop en had moeten aangeven binnen welke termijn het gevraagde besluit alsnog te verwachten valt. "Maar wat we ook proberen, we krijgen maar geen antwoord op onze vragen. De AP zegt in feite: "Wacht maar rustig af, we komen vanzelf bij u." Zo werkt het natuurlijk niet. Consumenten hebben het recht te weten waar ze aan toe zijn. Vandaag trakteren we de medewerkers van de AP op taart om de verjaardag van de Google-zaak te "vieren", maar het is een taart met een bittere nasmaak", besluit Molenaar.

Reacties (13)
27-11-2019, 10:31 door Anoniem
Grootste probleem is volgens mij dat er geen geld is om mensen aan te nemen waardoor klachten op een hoop blijven liggen. Wellicht dat als deze stapel klachten ook nog eens geld gaat kosten (door in gebreke stellingen) ergens iemand gaat bedenken dat het een beter idee is om toch meer geld vrij te maken voor echte handhaving.
27-11-2019, 12:21 door Anoniem
Door Anoniem: Grootste probleem is volgens mij dat er geen geld is om mensen aan te nemen waardoor klachten op een hoop blijven liggen. Wellicht dat als deze stapel klachten ook nog eens geld gaat kosten (door in gebreke stellingen) ergens iemand gaat bedenken dat het een beter idee is om toch meer geld vrij te maken voor echte handhaving.
Ik denk dat er nog iets speelt.

Google, Facebook en andere Amerikaanse tech-bedrijven hebben hun Europese hoofdkantoor in Ierland gevestigd. Ierland is eeuwenlang een Britse kolonie geweest, en de Britten hebben er in de 19e eeuw doelbewust de industriële revolutie geblokkerd. Dat liet Ierland, toen het een eeuw geleden onafhankelijk werd, achter zonder een industriële basis waarop een sterke economie gebouwd kon worden. Omdat ze op dat vlak dus slechte ervaringen met hun buren in het oosten hadden zijn ze zich voor het inlopen van de achterstand gaan richten op hun buren verderop in het westen, de VS, door zich als aantrekkelijke Europese vestigingsplaats voor Amerikaanse bedrijven te positioneren, compleet met belastingvrije zones en dat soort maatregelen. Die aanpak heeft Ierland geen windeieren gelegd, het is een enorme oppepper voor hun economie gebleken.

Onder de AVG is de toezichthouder in het land waarin een bedrijf zijn Europese hoofdvestiging heeft degene die onderzoeken naar een bedrijf coördineert. De Ierse toezichthouder speelt bij Google, Facebook en dergelijke dus een hoofdrol, maar Ierland als land zal er vermoedelijk helemaal niet zo happig op zijn om Amerikaanse bedrijven dwars te gaan zitten, daar hebben ze hun economische voorspoed aan te danken.

Een aantal jaar geleden stelde die toezichthouder niet veel voor, ze zaten ergens in een kantoor boven de buurtsuper van een dorp dat nergens dicht bij in de buurt was en dat was het zo'n beetje. Dat is inmiddels verbeterd, ze zijn althans fors uitgebreid en naar een betere locatie verhuisd. Het is mij echter nog niet duidelijk of het Ierland nu menens is met het handhaven van de AVG, en als ze nu serieus zijn geworden kan ik me voorstellen dat de toezichthouder daar ten opzichte van andere Europese toezichthouders jaren achterloopt in het opbouwen van kennis en ervaring in dat werk.

Dat levert geen goede basis op voor het aanpakken van gehaaide Amerikaanse tech-reuzen, en ik kan me goed voorstellen dat het daarom langzaam gaat.
27-11-2019, 13:22 door Anoniem
Door Anoniem: Onder de AVG is de toezichthouder in het land waarin een bedrijf zijn Europese hoofdvestiging heeft degene die onderzoeken naar een bedrijf coördineert. De Ierse toezichthouder speelt bij Google, Facebook en dergelijke dus een hoofdrol, maar Ierland als land zal er vermoedelijk helemaal niet zo happig op zijn om Amerikaanse bedrijven dwars te gaan zitten, daar hebben ze hun economische voorspoed aan te danken.
Dat was al zo ruim voor de AVG, en is een cadeautje van toenmalig commissar digitaal (en notoir met-de-muziek-meeloper) Neelie Smit-Kroes aan "internetbedrijven" geweest. Kies de plaats van je hoofdkantoor en de privacywetten van dat land gelden voor jou voor heel Europa. De AVG heeft de wetten een beetje gelijkgetrokken maar heeft dus wel dat kies-je-land-principe vastgehouden. Mooi toch, dat je als internationaal bedrijf gewoon je eigen wetten kan kiezen.
27-11-2019, 14:27 door Anoniem
Door Anoniem: De AVG heeft de wetten een beetje gelijkgetrokken...
Meer dan een beetje, dezelfde AVG geldt in alle EU-landen.
... maar heeft dus wel dat kies-je-land-principe vastgehouden. Mooi toch, dat je als internationaal bedrijf gewoon je eigen wetten kan kiezen.
Ze kiezen in dit geval niet de wet maar de toezichthouder.
27-11-2019, 17:44 door karma4 - Bijgewerkt: 27-11-2019, 17:44
..
27-11-2019, 17:44 door karma4
Door Anoniem: Grootste probleem is volgens mij dat er geen geld is om mensen aan te nemen waardoor klachten op een hoop blijven liggen. Wellicht dat als deze stapel klachten ook nog eens geld gaat kosten (door in gebreke stellingen) ergens iemand gaat bedenken dat het een beter idee is om toch meer geld vrij te maken voor echte handhaving.
Geld is enkel kwantiteit. Degene die daarvan het meeste profiteren is de top.
Kwaliteit moet vanuit de mensen komen die daarvoor de steun van die top nodig hebben en er niet door worden tegengewerkt. Onkunde verhelp je niet met geld.
27-11-2019, 20:01 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: Grootste probleem is volgens mij dat er geen geld is om mensen aan te nemen waardoor klachten op een hoop blijven liggen. Wellicht dat als deze stapel klachten ook nog eens geld gaat kosten (door in gebreke stellingen) ergens iemand gaat bedenken dat het een beter idee is om toch meer geld vrij te maken voor echte handhaving.
Geld is enkel kwantiteit. Degene die daarvan het meeste profiteren is de top.
Kwaliteit moet vanuit de mensen komen die daarvoor de steun van die top nodig hebben en er niet door worden tegengewerkt. Onkunde verhelp je niet met geld.

Als AP's de Googles de hand boven het hoofd gaan houden omdat die niet genoeg geld zouden hebben om hun werk ongestoord te kunnen blijven voortzetten om de innovatie verder dwars te zitten, dan moet de AP dat maar slikken. Die kunnen niet failliet. Het is de vrije markt en de innovatie zelf die lijdt onder de Googles. Het enig risico dat ambtenaren lopen is overplaatsing.
28-11-2019, 09:04 door Anoniem
"Maar wat we ook proberen, we krijgen maar geen antwoord op onze vragen."

Dit klopt heel erg met mijn ervaring. Eerst ruim een jaar wachten op antwoord -- op geen enkele manier een 'redelijke termijn'. En wordt je brief beantwoord? Dan krijg je nog steeds geen antwoord op je vragen. Aan de AP heb je helemaal niks. Stuur je dan een klacht (daar is een officiele procedure voor) dan komt daar ook geen antwoord op. De AP doet niks, wil niks doen. Er moet zeker niet meer geld naar deze club zoals in een eerder artikel hier op security.nl stond.

Mooi gedaan Consumentenbond!
28-11-2019, 14:09 door Anoniem
Chapeau consumentenbond; wel triest dat dit zo moet anno 2020
28-11-2019, 20:36 door karma4
Door Anoniem: Als AP's de Googles de hand boven het hoofd gaan houden omdat die niet genoeg geld zouden hebben om hun werk ongestoord te kunnen blijven voortzetten om de innovatie verder dwars te zitten, dan moet de AP dat maar slikken. Die kunnen niet failliet. Het is de vrije markt en de innovatie zelf die lijdt onder de Googles. Het enig risico dat ambtenaren lopen is overplaatsing.
Het AP wil met zo veel mogelijk geld en mensen zo min mogelijk doen.
De belangen om Google in het rechte te pad te houden leeft niet bij het AP. Is het zo duidelijker?

Door Anoniem: Chapeau consumentenbond; wel triest dat dit zo moet anno 2020
Ook duidelijk
29-11-2019, 06:01 door Anoniem
Het paspoort van mijn vrouw verdween spoorloos nadat de politie het ten onrechte had afgepakt. Een duidelijk geval waar de AP kon scoren omdat de politie niet juist met persoongegevens omgaat. Gemeld bij AP, inclusief uit de duim gezogen verklaring van politie, verklaring van gemeente, enzovoort. Helemaal niks mee gedaan door AP. Geef ze gesneden koek, of taart, actie ondernemen ze nergens op. Of zoals de Consumentebond zegt: "Wacht maar rustig af, we komen vanzelf bij u." Inderdaad, na een jaar, met bericht dat ze het niet in behandeling nemen.
29-11-2019, 16:46 door Anoniem
Door Anoniem: Het paspoort van mijn vrouw verdween spoorloos nadat de politie het ten onrechte had afgepakt. Een duidelijk geval waar de AP kon scoren omdat de politie niet juist met persoongegevens omgaat. Gemeld bij AP, inclusief uit de duim gezogen verklaring van politie, verklaring van gemeente, enzovoort. Helemaal niks mee gedaan door AP. Geef ze gesneden koek, of taart, actie ondernemen ze nergens op. Of zoals de Consumentebond zegt: "Wacht maar rustig af, we komen vanzelf bij u." Inderdaad, na een jaar, met bericht dat ze het niet in behandeling nemen.

Politiegegevens vallen niet onder de AVG en daarmee kan mij voorstellen dat ze een dergelijke klacht niet in behandeling zouden nemen.
30-11-2019, 03:40 door Anoniem
Door Anoniem: Politiegegevens vallen niet onder de AVG en daarmee kan mij voorstellen dat ze een dergelijke klacht niet in behandeling zouden nemen.

Je kan bij de AP terechtkomen na verzoek aan de privacyfunctionaris om correcte politiegegevens. Bijvoorbeeld: politiegegevens onjuist (gebeurt steeds vaker) > verzoek correctie > politie corrigeert zelden > doorverwijzing naar AP. AP kan dan bemiddelen of handhaven. Doen ze waarschijnlijk alle twee niet valt op te maken uit bovenstaande teksten. Zelfs echt advies krijg je niet (anders dan verwijzen naar een algemene link op hun website waar je niets mee opschiet).
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.