Firefox gaat een universeel tracking-ID dat door de advertentie-industrie is bedacht blokkeren, zo laat Mozilla weten. Het plan van het Interactive Advertising Bureau (IAB), branchevereniging voor de advertentie-industrie, was om een universeel "pseudonymous user token" te ontwikkelen.
Dit token/tracking-ID zou in normale first-party cookies van een website worden opgeslagen en door meerdere partijen aan de browserkant zijn uit te lezen. Door het gebruik van een universeel tracking-ID zou het aantal third-party requests op websites moeten worden verminderd. Op dit moment maken advertentie- en trackingbedrijven allemaal gebruik van hun eigen op cookies-gebaseerd trackingtoken (ID).
"Om in real-time samen te werken moet elk bedrijf een uitgebreid systeem en processen bijhouden om de verschillende tokens van elk van hun partners te synchroniseren, voor elke consument, op elke browser op elk apparaat", aldus DigiTrust, de dienst die het 'universele tracking-ID' ontwikkelde en door IAB werd overgenomen.
Normaliter gebeurt dit synchroniseren van tokens via "pixel of cookie syncing". Doordat zoveel bedrijven dit doen kunnen er zo meer dan honderd third-party requests op een website worden uitgevoerd, wat de pagina traag maakt. Met een universeel ID in een first-party cookie zou dit niet meer nodig zijn. Begin deze maand vroeg Apple WebKit-engineer John Wilander waarom Firefox het digitru.st-domain dat voor het universele tracking-ID wordt gebruikt niet als tracker beschouwt.
Voor het blokkeren van trackers maakt Firefox gebruik van een lijst die door trackerblocker Disconnect wordt bijgehouden. Disconnect stelt dat DigiTrust in eerste instantie niet werd geblokkeerd omdat het gebruikers niet direct volgt. Aangezien het andere partijen in staat stelt om internetgebruikers te volgen is nu besloten om ook dit gedrag te blokkeren. Het resultaat is dat een toekomstige versie van Firefox het tracking-ID van DigiTrust zal blokkeren, zo laat een Mozilla-woordvoerder tegenover Digiday weten.
Voor IAB komt de beslissing niet als een verrassing. "We weten dat er bepaalde bedrijven zijn die vinden dat tracking geen waarde voor consumenten heeft, ook niet als het wordt gebruikt in het communiceren van privacykeuzes", zegt Jordan Mitchell van IAB.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.