image

Criminelen heractiveren opgezegde Netflix-abonnementen

vrijdag 29 november 2019, 13:22 door Redactie, 7 reacties
Laatst bijgewerkt: 29-11-2019, 13:58

De populaire streamingdienst Netflix blijkt opgezegde abonnementen niet meteen te verwijderen, waardoor die door criminelen zijn te heractiveren. Verschillende mensen zijn hiervan de dupe geworden, zo meldt de BBC. Criminelen weten toegang tot de opgezegde accounts te krijgen en kunnen die vervolgens weer activeren.

De abonnementskosten worden bij de oorspronkelijke accounthouder in rekening gebracht. "De criminelen hadden mijn inloggegevens gewijzigd en me voor het duurste abonnement aangemeld", zo stelt één van de slachtoffers. Netflix laat weten dat accountgegevens tien maanden lang worden bewaard. Dit moet het eenvoudiger voor gebruikers maken om zich weer aan te melden. De streamingdienst adviseert gebruikers om in het geval van verdachte activiteiten met hun account dit meteen te melden.

Reacties (7)
29-11-2019, 13:40 door Anoniem
De abonnementskosten worden bij de oorspronkelijke accounthouder in kaart gebracht.
Maak daar maar even "in rekening gebracht" van, Redactie.

Netflix laat weten dat accountgegevens tien maanden lang worden bewaard.
Ik vraag me af of de GDPR dat toestaat. De overeenkomst is opgezegd. Betaalgegevens zullen ze zeven jaar (voor de belastingdienst, en dat mag best ook op de schop) moeten bewaren, maar de rest niet.

Dit moet het eenvoudiger voor gebruikers maken om zich weer aan te melden.
Dit is in ieder geval geen geldige reden. Opgezegd is opgezegd, dus weg ermee.

De streamingdienst adviseert gebruikers om in het geval van verdachte activiteiten met hun account dit meteen te melden.
En dat weet je als... wanneer precies? Je zegt op om er vanaf te zijn, niet om tien maanden lang nog naar je bankrekening te moeten koekeloeren om te zien of mischien iemand misbruik maakt van je opgezegde netflix-account.
29-11-2019, 13:47 door Briolet
De streamingdienst adviseert gebruikers om in het geval van verdachte activiteiten met hun account dit meteen te melden.

Hoezo hun account. Het account was toch opgezegd? Dat lijkt me dan de verantwoordelijkheid van Netflix.
29-11-2019, 14:06 door Anoniem
Door Briolet:
De streamingdienst adviseert gebruikers om in het geval van verdachte activiteiten met hun account dit meteen te melden.

Hoezo hun account. Het account was toch opgezegd? Dat lijkt me dan de verantwoordelijkheid van Netflix.

Dat is het ook. Daarom moet je dit soort diensten altijd per creditcard betalen. Als er dan een afschrijving komt dan
kun je die simpel terug draaien met "ligt geen contract aan ten grondslag" en dan is het verder het probleem van Netflix.

Sterker nog, als dit en-masse gebeurt krijgt Netflix ook een probleem met de creditcard aanbieder, dat willen ze niet,
en dus springen ze dan meteen in het gelid. Iets wat ze niet doen als een klant zich direct bij hen zou gaan beklagen.
29-11-2019, 14:38 door Anoniem
We moeten eens van dat automatisch afschrijven af. Kleine moeite om elke maand als rekeninghouder even de afboeking te accorderen. Zeker met de techniek van nu.

Dan heb je ook zelf gelijk door als iets niet klopt. En beter zicht op je uitgaven ook.

Waar contracten en automatisch afboeken nog nodig is (om je router af te betalen, of je iPhone), daar is inmiddels al van vastgesteld dat dat verkapte leningen zijn. Met vette rente terwijl de Europese rente al jaren op nul staat.

Het buiten je zicht van je rekening rauzen moet verboden worden.

Als je dat doet met iemand zijn cash geld in de knip dan ga je gelijk voor diefstal. Zelfs als het slachtoffer nog een schuld bij je zou hebben. Maar via de bank mag dat ineens wel??????

Ik wil gewoon weten wie er in mijn zakken zit, en zelf beslissen "ah ok pak maar".

Dat vind ik, ook juridisch, behoorlijk normaal eigenlijk.

Als je bij me thuis komt, en ik heb een pot met koekjes, dan vind ik het ook normaal dat je even vraagt of je er eentje mag. Dat doe ik bij jou thuis ook.
29-11-2019, 15:26 door Briolet
Door Anoniem:Dat is het ook. Daarom moet je dit soort diensten altijd per creditcard betalen. Als er dan een afschrijving komt dan kun je die simpel terug draaien met "ligt geen contract aan ten grondslag" en dan is het verder het probleem van Netflix.

Bij mijn weten kan dat ook gewoon bij een bankrekening. Als het saldo van de incassant het toelaat, dan wordt het geld terug gestort. Er zit wel een termijn op. Ik dacht 1 of twee week. De kosten zijn voor de incassant.

Bij de ABN staat deze actie zelfs op hun tarievenlijst voor 2020: Terugboeking SEPA incasso op initiatief debiteur: € 0,40

Dat kost fors meer dan de incasso zelf, die 0,11 kost. (tarief 2020)
29-11-2019, 15:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Briolet:
De streamingdienst adviseert gebruikers om in het geval van verdachte activiteiten met hun account dit meteen te melden.

Hoezo hun account. Het account was toch opgezegd? Dat lijkt me dan de verantwoordelijkheid van Netflix.

Dat is het ook. Daarom moet je dit soort diensten altijd per creditcard betalen. Als er dan een afschrijving komt dan
kun je die simpel terug draaien met "ligt geen contract aan ten grondslag" en dan is het verder het probleem van Netflix.

Credit cards hanteren in het geval van veel afschrijvingen vaak een eigen risico van 50 euro.
30-11-2019, 12:10 door Anoniem
Door Anoniem: We moeten eens van dat automatisch afschrijven af. Kleine moeite om elke maand als rekeninghouder even de afboeking te accorderen. Zeker met de techniek van nu.
Alstublieft niet. De meeste zitten hier helemaal niet op te wachten. Zonde van mijn tijd. Liefst alles automatisch.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.