image

Gemeente Gouda subsidieert aanschaf deurbelcamera's

donderdag 5 december 2019, 09:54 door Redactie, 23 reacties

De gemeente Gouda subsidieert de aanschaf van deurbelcamera's om zo inbraken tegen te gaan, zo laat het College van Burgemeester en Wethouders in een deze week gepubliceerde besluitenlijst weten (pdf). De vergoeding is onderdeel van de subsidieregeling inbraakwerende maatregelen.

De gemeente heeft besloten de regeling aan te passen, zodat die geschikter wordt gemaakt voor het aanschaffen van (deurbel)camera's. Voorheen kregen Gouwenaars alleen subsidie als een gecertificeerd bedrijf de camera installeerde. Die voorwaarde is nu geschrapt. In plaats daarvan moet de camera gekoppeld zijn aan een abonnement of over intern geheugen beschikken.

De subsidie voor inbraakwerende maatregelen vergoedt de kosten voor het aanschaffen en laten aanbrengen van inbraakwerende materialen, waaronder camera's, voor de helft, met een maximum van 250 euro per woning. De gemeente heeft in totaal 70.000 euro subsidie beschikbaar, aldus het AD, dat tevens meldt dat deelnemers hun camera moeten aanmelden bij het project Camera in Beeld van de politie.

Dit is een database die informatie over particuliere beveiligingscamera's in Nederland bevat. De database geeft politie een overzicht van welke camera’s waar hangen en waar zij opnames van maken. In het geval van een misdrijf kan politie de beelden opvragen. Volgens de politie is particulier cameratoezicht dit jaar bij de helft van alle aanhoudingen op verdenking van woninginbraak belangrijk geweest.

Eerder liet het ministerie van Justitie en Veiligheid weten dat straten met cameradeurbellen veiliger zijn dan straten waar de deurbellen niet aanwezig zijn. Dit werd gebaseerd op een proef die vorig jaar werd uitgevoerd. Voor de pilot "Digitale Deurbel" werden 96 digitale deurbellen in 45 straten in de Almeerse Stedenwijk geïnstalleerd. Deze pilotstraten werden vervolgens vergeleken met vergelijkbare straten zonder digitale deurbel.

Reacties (23)
05-12-2019, 09:57 door Anoniem
Ah, nu wordt je camera aanmelden bij de politie een dwingende maatregel, om voor dit soort subsidies in aanmerking te kunnen komen. Typerend.
05-12-2019, 09:59 door Anoniem
Waar we echt niet naartoe moeten is een samenleving waar je op iedere plek geregistreerd wordt.
Inbrekers zullen aankomen met bril en snor b..v. om herkenning te bemoeilijken.

Helaas gaat het wel steeds meer die kant op. Wat is de volgende stap? Camera's in je auto die de buitenkant filmen?
GPS chips in ieder mens zodat je weet waar iemand geweest is? Object nr. 85433 was bij die inbraak aanwezig..... Brrrrrrr.
05-12-2019, 10:46 door Anoniem
Door Anoniem: Waar we echt niet naartoe moeten is een samenleving waar je op iedere plek geregistreerd wordt.
Inbrekers zullen aankomen met bril en snor b..v. om herkenning te bemoeilijken.

Helaas gaat het wel steeds meer die kant op. Wat is de volgende stap? Camera's in je auto die de buitenkant filmen?
GPS chips in ieder mens zodat je weet waar iemand geweest is? Object nr. 85433 was bij die inbraak aanwezig..... Brrrrrrr.

Jij mag daar tegen zijn, maar ik vind het eerlijk gezegd een heel prettig idee dat als er ergens wordt ingebroken er meteen
kan worden vastgesteld welk "object" (jouw woorden) hiervoor verantwoordelijk is.
Camera in de auto die naar buiten filmt heb ik een tijd gehad, tot een dergelijk "object" mijn auto openbrak om deze te
stelen. Toen was ik ook wel blij geweest als dat vastgelegd was door iemand anders.

We komen van een samenleving waar we elkaar nog konden vertrouwen steeds meer in de richting van een samenleving
waarin vertrouwen keer op keer beschaamd wordt. Daar hoort een beweging bij naar meer controle en meer registratie.
Degenen die zich blijven vastklampen aan "maar dat deden we nooit", "dat hebben we zo niet afgesproken" en
"daar moeten we echt niet naar toe" die gaan die strijd verliezen. Tenzij ze weten te regelen dat het niet meer nodig is.
05-12-2019, 10:46 door Anoniem
Bij intern geheugen kan de inbreker gewoon het geheugenkaartje verwijderen. Dag opname.
Straks is het trouwens verplicht om geen encryptie te gebruiken voor het streamen van de opname naar de cloudprovider. 'Dan hoeven de beelden niet opgevraagd te worden en kunnen ze gewoon getapt worden' zegt Grapperhaus.

Peter
05-12-2019, 10:49 door Anoniem
Alsof iedere inbreker netjes de voordeur neemt, hahaha
05-12-2019, 10:56 door Briolet
meldt dat deelnemers hun camera moeten aanmelden bij het project Camera in Beeld van de politie.

Als ik het verhaal hierboven lees, is deze aanmeldactie zinloos omdat deurbelcameras doorgaans alleen beelden opslaan als er op de bel gedrukt wordt.

UIt het artikel in het AD blijkt echter dat de subsidie niet alleen voor deurbelcamera's is, maar ook voor wifi camera's. Die laatsten kunnen wel permanent opnemen.

Maar waarom alleen wifi camera's? Wat is er mis met bedrade camera's. Oh, wacht. Ook het AD verzint er dingen bij. In het officiële document van Gouda komt het woord Wifi niet eens voor. Daar vind ik alleen de term "(deurbel)camera".
05-12-2019, 11:35 door Anoniem
Het eerste wat gestolen wordt is de camera ;)
05-12-2019, 12:06 door Anoniem
Het probleem met cameraatjes overal is dat het op lange termijn niet werkt tegen dieven en criminelen.
Het eerste effect is er misschien wel maar uiteindelijk dieven blijven dieven en die vinden wel een oplossing.
Een hoody en een mutsje is snel gekocht/gestolen, die baard van 3 maandjes scheer je mooi af na de hold up.
Camera s zijn geen oplossing voor sociale problemen
05-12-2019, 12:15 door Anoniem
Gouda heeft natuurlijk ook even gekeken hoe Ring met al die video beelden omgaat.
Dus naast het verplicht melden van het hebben van zo'n camera, kan men ook zonder tussenkomst van de woningeigenaar bij de beelden.

Handig. Is dit geen idee van Opstelten of Grapperhaus geweest?

Nog 10 jaar. Dan is een video-deurbel-met-internetaansluiting verplicht in Gouda.
05-12-2019, 12:23 door Anoniem
Leuk ideetje. Zeker als je weet dat in de VS datzelfde idee vrij hard gepusht word en vervolgens krijgt de politie ongebreideld toegang tot al die mooie nieuwe deurbelcameras. Mag want staat in de kleine lettertjes. Ring doet enthousiast mee, compleet met "heat maps" voor de politie waar je met een beetje moeite ook wel precieze locatie en adres aan af kon zien. In een "app" natuurlijk.
05-12-2019, 12:47 door Anoniem
Minority Report in wording...
05-12-2019, 13:05 door Anoniem
Iedere pinautomaat heeft ook een camera. Het weerhoudt kwaadwillenden niet.

Camera's voor betere opsporing klinkt zo aannemelijk, maar werkt lang niet altijd. Alleen bij goede herkenning. Kwaadwillenden doen van alles om dat te voorkomen.Tegelijkertijd wordt iedereen zowat overal bekeken. Welkom in de surveillance maatschappij!
05-12-2019, 13:28 door Anoniem
Door Briolet:
meldt dat deelnemers hun camera moeten aanmelden bij het project Camera in Beeld van de politie.

Als ik het verhaal hierboven lees, is deze aanmeldactie zinloos omdat deurbelcameras doorgaans alleen beelden opslaan als er op de bel gedrukt wordt.

Als ik daarover op Internet kijk zie ik gebruikers toch echt wel melden dat de Ring bel actief wordt bij bewegingen, er zit nl ook bewegingdetectie in dus dan is dat duidelijk niet alleen bij aanbellen en dan is het toch wel een beetje een heel ander verhaal.

Ik las ergens een keer op Internet dat onze jongere generaties met verbazing terug zullen kijken op de vrijheden die wij ouwetjes nog hebben mogen ervaren.
05-12-2019, 13:37 door Anoniem
Door Briolet:
meldt dat deelnemers hun camera moeten aanmelden bij het project Camera in Beeld van de politie.

Als ik het verhaal hierboven lees, is deze aanmeldactie zinloos omdat deurbelcameras doorgaans alleen beelden opslaan als er op de bel gedrukt wordt.

Dat klopt niet. Ik zag laatst een video van een meteoor die gemaakt was door een deurbelcamera waar die toevallig
in beeld was.
05-12-2019, 13:39 door Anoniem
Zoals altijd vieren de reacties "maar het kan zijn dat het probleem niet wordt opgelost" en "het werkt niet in 100% van
de gevallen" weer hoogtij. Je kunt wel merken dat er alleen IT'ers "meedenken" die denken dat er een bug is die
moet worden opgelost of een programma wat gebouwd moet worden. Maar in de echte wereld werkt het zo niet.
05-12-2019, 15:12 door Anoniem
Al die plofkraken op de ABN in nederland,
je zou denken dat dit alleen met criminaliteit en drugs te maken heeft,
of het is opzet,want je heb ook argumenten nodig
om de burger te overtuigen dat met cash betalen uit de mode is,gaat uw maar over
op de betaal-app,en of betalen met je pinpas.

NL-NU2019
05-12-2019, 15:54 door Briolet
Door Anoniem: Dat klopt niet. Ik zag laatst een video van een meteoor die gemaakt was door een deurbelcamera waar die toevallig in beeld was.

Ik zou gek worden van zo'n camera die ook op beweging reageert vooral als de deurbel dicht bij de straat hangt. Maar blijkbaar zij er zulke deurbel camera's. Waarschijnlijk kun je wel instellen dat de deurbel zelf, alleen klink als er echt op de bel gedrukt wordt.
Camera beelden van goede kwaliteit vragen echter veel ruimte. Een inter kaartje is zo vol als hij teveel opneemt of te lang bewaard. En veel opslag bij een extern account is duur. Eigen opslag op een HDD is dan een stuk goedkoper, maar dat valt niet onder de subsidie regeling. Ik heb dat gemeentelijke besluit hierover nog eens goed gelezen en het staat daar net zo als bovenstaand artikel. (Interne kaart of een abonnement)
05-12-2019, 16:40 door Anoniem
Zoals altijd vieren de reacties "maar het kan zijn dat het probleem niet wordt opgelost" en "het werkt niet in 100% van
de gevallen" weer hoogtij. Je kunt wel merken dat er alleen IT'ers "meedenken" die denken dat er een bug is die
moet worden opgelost of een programma wat gebouwd moet worden. Maar in de echte wereld werkt het zo niet.

Alsof ik als IT-er niet in de echte wereld leef, denigrerend gedoe. Verder zal geen enkele maatregel in 100% van de gevallen effectief zijn.
05-12-2019, 16:42 door Anoniem
Als ik het verhaal hierboven lees, is deze aanmeldactie zinloos omdat deurbelcameras doorgaans alleen beelden opslaan als er op de bel gedrukt wordt.

Er belt een inbreker bij je aan, om te kijken of je thuis bent. Door het aanbellen, staat zijn gezicht op de camera. Wat werkt hier niet ? Wie zegt dat die camera non-stop op moet nemen ?
05-12-2019, 20:29 door Anoniem
Handig als iedereen zo'n deurbel heeft, dan kun je via deze deurbellen bij bijna iedere overbuur in de woonkamer meekijken.
05-12-2019, 22:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Waar we echt niet naartoe moeten is een samenleving waar je op iedere plek geregistreerd wordt.
Inbrekers zullen aankomen met bril en snor b..v. om herkenning te bemoeilijken.

Helaas gaat het wel steeds meer die kant op. Wat is de volgende stap? Camera's in je auto die de buitenkant filmen?
GPS chips in ieder mens zodat je weet waar iemand geweest is? Object nr. 85433 was bij die inbraak aanwezig..... Brrrrrrr.

Jij mag daar tegen zijn, maar ik vind het eerlijk gezegd een heel prettig idee dat als er ergens wordt ingebroken er meteen
kan worden vastgesteld welk "object" (jouw woorden) hiervoor verantwoordelijk is.
Camera in de auto die naar buiten filmt heb ik een tijd gehad, tot een dergelijk "object" mijn auto openbrak om deze te
stelen. Toen was ik ook wel blij geweest als dat vastgelegd was door iemand anders.

We komen van een samenleving waar we elkaar nog konden vertrouwen steeds meer in de richting van een samenleving
waarin vertrouwen keer op keer beschaamd wordt. Daar hoort een beweging bij naar meer controle en meer registratie.
Degenen die zich blijven vastklampen aan "maar dat deden we nooit", "dat hebben we zo niet afgesproken" en
"daar moeten we echt niet naar toe" die gaan die strijd verliezen. Tenzij ze weten te regelen dat het niet meer nodig is.

Ik ben het volledig met U eens.
Ik wil daar nog aan toe voegen om e.e.a. te nuanceren.
Vroeger toen maatschappijen kleiner en overzichtelijk waren had je een sterke sociale controle.
Deze zorgde voor mensen die niet mee konden komen maar greep ook eerder in als mensen "buiten de boot gingen"of over de schreef dreigden te gaan.
Wij vonden dit niet meer nodig,want "iedereen moet vrij zijn in wat hij/zij doen wilt"
Bovendien ging het ook wat moeilijker omdat we in grootschalige anonieme werelden leven waar je ook "lang onder de radar kan blijven en niet meer gecorrigeerd word.
Ouders hebben geen tijd/zin meer om zich heer mee bezig te houden.
Daar is de jeugdhulp en docent voor neemt men aan.
Laat ik nu vinden dat we juist allerlei digitale hulpmiddelen moeten inzetten om elkaar wat betere in de gaten te houden en eerder in te grijpen.
Dit was een goed initiatief.
Bovendien we zien steeds meer dat de politie door onderbezetting haar taken niet kan doen.
Dus waarom niet met zo veel mogelijk digitale hulpmiddelen hun handhaving verbeteren?

We kunnen elkaar niet meer in de gaten houden en begrenzen( want het gaat vooral om grenzen die we nodig hebben om weer wat in betere sporen te raken met een normaler gedrag naar elkaar toe)
Dus geen vermoeiende discussies over privacy,
Want die geven mensen al weg via dat enorm exibitionistisch gedrag via sociale media en allerlei tv. programma's,
Dus goed initiatief.
06-12-2019, 08:21 door Anoniem
Door Anoniem: Alsof iedere inbreker netjes de voordeur neemt, hahaha

Misschien dat het vaak zo is dat een vermeende inbreker eerst om het huis heenloopt of eerder overdag vaker is wezen kijken?
Singaleren van een verdacht persoon of situatie?
Dat heeft de politie misschien aanknopingspunten(veelpleger o.i.d.?)
Dus onzinnig is zo'n camara niet.
We hadden toch ook eerst jarenlang de discussie over camera"s in uitgaansgebieden?
Het blijkt toch een meerwaarde te hebben.
06-12-2019, 11:36 door Anoniem
Alsof iedere inbreker netjes de voordeur neemt, hahaha

Dat veel inbrekers aanbellen om te verifieren dat er niemand thuis is, heeft verder bar weinig van doen met de vraag of ze ook voor de voordeur binnen komen. Dat had je zelf ook door kunnen hebben, als je nadacht, in plaats van argumenten van anderen zonder enige onderbouwing weglacht.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.