Door Anoniem: Door Anoniem:Digid is er nu +- 10 jaar. Je hebt ruimschoots de tijd gehad om digid te configuren ook zonder app
Je begrijpt me verkeerd. Ik heb DigiD. Naam, 16 karakter wachtwoord. Kan er mee inloggen op de site van mijn zorgboer, gemeente, pensioenfonds, waterschap, belastingdienst, mijnoverheid.nl, politie, eigenlijk overal. Behalve het UWV.
Het UWV heeft als inlog opties:
1. Inloggen met de DigiD app.
2. Inloggen met naam en wachtwoord met SMS code.
Maar deze beiden moeten apart geregistreerd worden met een persoonlijke brief met code in je thuis brievenbus (alsof die niet onderschept kan worden of op een andere wijze via de post kwijt kan raken).
Alleen de UWV verplicht je hiertoe.
3. European login. Voor als je EU onderdaan bent en geen DigiD hebt, maar wel een andere eID.
...DigiD is niet verplicht en u kunt uw zaken ook niet digitaal regelen...
Dat is hier dus geen optie. Kijk maar eens via
https://www.uwv.nl/particulieren/veelgestelde-vragen/index.aspx. Het is of inloggen op UWV.nl, of inloggen op werk.nl en voor beiden heb je DigiD nodig.
En ook
https://www.uwv.nl/particulieren/actueel/nieuwe-manieren-om-in-te-loggen-op-mijn-uwv.aspx en
https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/eidas/index.aspx het is een DigiD of een ander lands eID.
En als ik het nou deed voor een uitkering ofzo, maar nee. Tis alleen maar voor hulp van een jobcoach.
De DigiD app komt bij mij gewoon niet op mijn telefoon voor persoonlijke redenen. Ik heb wel meer dingen die ik er niet op wil hebben. De op-de-man spelers mogen zelf in de spiegel kijken als ze dat zo verschrikkelijk vinden, terwijl ze zelf toch ook vast bedenkingen hebben bij apps die er rondslingeren in deze wereld.
Door Briolet: Niet via e-mail sturen helpt, maar beter was het als je die via je paspoort/ID bewijs moest verifiëren. b.v. door dit op het gemeentehuis te doen, of via een speciale koerier die bij jou thuis de identiteit controleert. Bij de zakelijke versie van DidiD (eHerkenning) is de controle van persoonsgegevens nml. wel beter geregeld. (En duurt daardoor nog veel langer)
Nogmaals, mijn DigiD is allang geregistreerd, geverifieerd, geconfigureerd. Alles werkt. Ik kan er overal mee inloggen. Ik heb twee keer mijn wachtwoord veranderd - en in die tijd kreeg je dan nog elke keer ook apart daar een brief voor, weet niet of dat nog zo is.
Alleen het UWV, waar al jaren een inschrijving van mij op de computers staat, die geeft een overtreffende trap door mij niet in te laten loggen met mijn eigen inlognaam en wachtwoord, zelfs niet met apart hun eigen 2FA gegenereerde SMS code, maar door mij te laten wachten tot er een brief van het UWV, met hun logo erop komt, waarin een aparte code zit, waarmee ik dan uiteindelijk in mag loggen.
Heldere toelichting met toespitsing op de specifieke UWV situatie zeg ik even als meelezer.
Wel valt me iets op en dat is de term eID.
De introductie ervan stond aan de basis voor een uitdijend stelsel en inzet van digitale authenticatie.
En zelfs een gedrochtelijke brei.
De initiële ontwikkelaars hebben daarover ook alarm geslagen.
Dat deden ze toen de Nederlandse eID functionaliteit door overheden op meerdere wijzen gingen worden ingezet, anders dan enkel belastingdienst functie door de belastingdienst van het Ministerie van Financiën.
eID is überhaupt bewust, maar niet doelbewust, niet ontwikkeld met de scope om ook te kunnen dienen voor minder belangrijke overheidfuncties dan belastinginning van inkomstenbelasting.
Noch voor andere organisaties dan de belastingdienst van minFin en andere belasting vormen.
Dat eID desondanks toch ook door gemeenten en waterschappen voor belasting inning werd ingezet is het gebrek aan regie en zelfregulerend vermogen van bepaalde mensen die worden aangetrokken om te werken op vlak van innovatie-, transformatie-, reorganisatie- en/of data-management.
Het zou ook schelen als bestuurders die met een politieke component in hun organisatie werken zich toch nog wat nuchterder opstellen ten opzichte van de verkondigde van de zogenaamde en impliciet onbegrensde heil van automatisering.
Bijvoorbeeld zoals ze bij het UWV veel meer vanuit ingangen op dynamische data systemen met CRM achtige functionaliteiten willen kunnen terugvallen.
Dan maak je je het jezelf erg lastig.
De data die erin wordt opgeslagen wordt door die keuze voor die systemen dusdanig platgeslagen dat je er überhaupt veel minder nuttigs uit kan halen dan bij tailored niet uniforme systemen.
Best wel zonde van de investering dat de data dan wel beter organisatie breed beschikbaar kan hebben minder nuttig is.
Verder komt een deel van uw opmerkingen over wat de UWV wil vastleggen / opeist vrees ik vooral door functionarissen die niet de juiste feeling hadden met de haalbare ontwikkelingen van een toendertijd heftig reorganiserende organisatie waren aangesloten.
Dat die nog niet is rechtgezet is ook veelzeggend.
Voor de time being lijkt me die voor u minstens "niet proportioneel" en dus ontoelaatbaar onzorgvuldig.