image

Kabinet wil verplichte updates voor smartphones en andere apparaten

maandag 23 december 2019, 10:10 door Redactie, 49 reacties

Het kabinet wil dat fabrikanten van smartphones en andere apparaten hun producten gedurende enige tijd van beveiligingsupdates blijven voorzien, zo blijkt uit een wetsvoorstel van minister Dekker voor Rechtsbescherming. Via Internetconsultatie.nl kunnen burgers, bedrijven en andere partijen feedback op het voorstel geven.

Met het wetsvoorstel worden twee Europese consumentenrechten richtlijnen geïmplementeerd. De richtlijnen regelen onder andere dat particulieren zowel voor digitale inhoud, bijvoorbeeld games en applicaties, digitale diensten, bijvoorbeeld streamingdiensten, als voor goederen met een digitaal element, bijvoorbeeld een smart-tv, recht krijgen op veiligheidsupdates zolang zij die redelijkerwijs mogen verwachten.

"De grootste wijziging voor de praktijk is een verplichting voor handelaren om updates te verstrekken. Deze verplichting volgt uit beide richtlijnen en geldt zowel voor goederen met digitale elementen als voor digitale inhoud en digitale diensten. Wanneer een handelaar niet voorziet in bepaalde updates, of gebrekkige of onvolledige updates verstrekt, dan wordt dit beschouwd als wanprestatie", zo staat in een Memorie van toelichting op het wetsvoorstel.

De Europese richtlijnen kennen geen specifieke termijn voor het leveren van updates, maar stellen dat updates geleverd moeten worden "gedurende de periode die de consument redelijkerwijs kan verwachten". Het kabinet merkt op dat het hier om een open EU-norm gaat die het Nederlandse stelsel in tact laat. Uiteindelijk zal het Europese Hof van Justitie de periode moeten bepalen dat fabrikanten updates moeten uitbrengen, zo laat de toelichting verder weten.

Wanneer de fabrikant of leverancier van te voren aangeeft dat het product geen updates zal ontvangen, kunnen kopers deze partijen later niet aansprakelijk stellen. "Er is op grond van de richtlijnen geen sprake van een conformiteitsgebrek wanneer de consument bij het sluiten van de overeenkomst er uitdrukkelijk van in kennis is gesteld dat de handelaar de updates niet garandeert en de consument dit uitdrukkelijk en afzonderlijk heeft aanvaard", aldus de toelichting.

Via Internetconsultatie.nl kan iedereen tot 31 januari 2020 zijn mening geven. Reacties waarvan de inzender heeft aangegeven dat ze openbaar mogen worden zullen vervolgens bij de consultatie worden gepubliceerd.

Reacties (49)
23-12-2019, 10:15 door Anoniem
Wanneer de fabrikant of leverancier van te voren aangeeft dat het product geen updates zal ontvangen, kunnen kopers deze partijen later niet aansprakelijk stellen. "Er is op grond van de richtlijnen geen sprake van een conformiteitsgebrek wanneer de consument bij het sluiten van de overeenkomst er uitdrukkelijk van in kennis is gesteld dat de handelaar de updates niet garandeert en de consument dit uitdrukkelijk en afzonderlijk heeft aanvaard", aldus de toelichting.

Ok maar hoe voorkomen we dan dat er straks op iedere productverpakking en op iedere website een standaard sticker
komt met "de fabrikant of leverancier garandeert niet dat er updates worden verstrekt", net zoals je tegenwoordig overal
een melding krijgt dat je akkoord moet gaan met cookies?
23-12-2019, 10:21 door Ron625
Het lijkt mij, dat er minimaal gedurende de garantie periode veiligheidsupdates geleverd moeten worden.
Dit is dus minimaal 2 jaar.
23-12-2019, 10:22 door Anoniem
10 jaar te laat.
23-12-2019, 10:41 door Anoniem
Typisch de reactie van een wergwerp maatschappij.
2 jaar.... hoe kom je erbij.

Ik gebruik een samsung S5, en dat ding doet het prima, maar krijgt al 2 jaar geen updates meer.
Belachelijk standpunt dus. Moet ik een goed werkend apparaat dan maar weg doen, omdat de fabrikant Samsung te belazerd is om langer updates te geven?
23-12-2019, 10:41 door Anoniem
Ok maar hoe voorkomen we dan dat er straks op iedere productverpakking en op iedere website een standaard sticker
komt met "de fabrikant of leverancier garandeert niet dat er updates worden verstrekt", net zoals je tegenwoordig overal
een melding krijgt dat je akkoord moet gaan met cookies?
Of in de voorwaarde dat je er mee eens bent dat je apparaat maar 2 jaar updates krijgt, zowat niemand leest deze.
23-12-2019, 10:43 door Anoniem
Door Ron625: Het lijkt mij, dat er minimaal gedurende de garantie periode veiligheidsupdates geleverd moeten worden.
Dit is dus minimaal 2 jaar.
Is dat op basis van de verkoopdatum of wanneer het product op de markt is gekomen?

Want dit maakt nog wel wat uit. Ik kan nu ook een telefoon kopen die eigenlijk al geen updates meer krijgt.
23-12-2019, 10:44 door Anoniem
Door Ron625: Het lijkt mij, dat er minimaal gedurende de garantie periode veiligheidsupdates geleverd moeten worden.
Dit is dus minimaal 2 jaar.
Lekker iedere twee jaar een nieuwe smart-tv kopen?
23-12-2019, 10:49 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: 10 jaar te laat.

Te laat, te laat. Wat is te laat als het gehele concept van de smartphone niet goed is. Alle smartphones zijn closed source of hebben blobs. Als ze daar nou eens wat aan zouden doen, dan pas heb je echt een voorbeeldig voorstel.
23-12-2019, 10:51 door Bitje-scheef
Door Anoniem: 10 jaar te laat.

Ja ben ik zeker met je eens.
Tenminste 3-4 jaar updates, lijkt mij een realitische periode.
.
23-12-2019, 10:53 door Briolet
Door Anoniem:Ok maar hoe voorkomen we dan dat er straks op iedere productverpakking en op iedere website een standaard sticker komt met "de fabrikant of leverancier garandeert niet dat er updates worden verstrekt",…?

Dat maakt niets uit. De consument heeft niets met de fabrikant of de leverancier te maken.

De consument heeft alleen met de verkoper te maken. Zolang die zelf niet aangeeft dat er geen updates komen en de klant daar voor tekent, heeft de klant het recht op een schadevergoeding.

en de consument dit uitdrukkelijk en afzonderlijk heeft aanvaard

Deze zin maakt het volgens mij noodzakelijk dat de verkoper dus achteraf moet kunnen bewijzen dat de klant dit heeft aanvaard, waardoor de klant er expliciet voor zal moeten tekenen. Door het afzonderlijk aanvaarden, kan het geen regel in de algemene voorwaarden zijn.

Dit soort regels dwingt de verkopers na te gaan wat ze zelf verkopen en niet gewoon alles te verkopen wat geproduceerd wordt.

Mijn vader komt uit de uurwerkbranche. In de jaren 50-70 van de vorige eeuw, waren horlogemakers ook nog vaklui. Als je daar als fabrikant een nieuw horloge wilde verkopen, openden ze hem eerst om te kijken wat voor soort uurwerk er in zat en of hij hem kon repareren. Bij de inkoop werd er dus al gekeken of het product te onderhouden was.
Toen was horlogemaker nog gewoon een vak met bijbehorende diploma's. Tegenwoordig kan elke juwelier (of warenhuis) horloges verkopen, zonder zelf enige vakkennis te bezitten. Op zich een schande dat de eis van vakdiploma's bij winkels afgeschaft is.
23-12-2019, 10:59 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem:Ok maar hoe voorkomen we dan dat er straks op iedere productverpakking en op iedere website een standaard sticker komt met "de fabrikant of leverancier garandeert niet dat er updates worden verstrekt",…?

Dat maakt niets uit. De consument heeft niets met de fabrikant of de leverancier te maken.

De consument heeft alleen met de verkoper te maken. Zolang die zelf niet aangeeft dat er geen updates komen en de klant daar voor tekent, heeft de klant het recht op een schadevergoeding.

Wat probeer je hier nou te zeggen? Dat je een betere woordgoochelaar bent?
Heb je echt niet begrepen wat er bedoeld wordt?
23-12-2019, 11:10 door Anoniem
Door Ron625: Het lijkt mij, dat er minimaal gedurende de garantie periode veiligheidsupdates geleverd moeten worden.
Dit is dus minimaal 2 jaar.

Garantie periode is lastig.
Dit aangezien iemand een telefoon direct kan kopen nadat het model is uitgebracht.
Maar tevens ergens in de aanbieding kan kopen 3 a 4 jaar later omdat een winkel zijn voorraden opruimd...
Ondanks 3 a 4 jaar later gekocht, heb je toch nog een garantie van 1 of 2 jaar.
23-12-2019, 11:19 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem:Ok maar hoe voorkomen we dan dat er straks op iedere productverpakking en op iedere website een standaard sticker komt met "de fabrikant of leverancier garandeert niet dat er updates worden verstrekt",…?

Dat maakt niets uit. De consument heeft niets met de fabrikant of de leverancier te maken.

De consument heeft alleen met de verkoper te maken. Zolang die zelf niet aangeeft dat er geen updates komen en de klant daar voor tekent, heeft de klant het recht op een schadevergoeding.
En daar zit het probleem. Wordt Mediamarkt dus verantwoordelijk voor de updates van alle elektronische apparaten? Dat kan echt niet. Ik zie dit al terug roep acties van auto's. Dus importeurs en leveranciers worden verantwoordelijk. En bij niet deugdelijk, niet mogen importeren. Je kunt niet van alle witgoedzaken verwachten dat zij overal updates van kunnen leveren.

En een sticker dat het geen updates krijgt, zal de koper NIET afschrikken. Hebbedingetjes voor weinig geld winnen altijd van kwaliteit. Het feit dat het gewoon nog verkocht mag worden zonder updates, dan heb je toch niets aan deze wet. Ik denk dat dit niet veel gaat uithalen. Zie opkoop winkels als Action....

En je pa was duidelijk een vakman. Helaas lijken die tijden te vervliegen........ jammer.

TheYOSH
23-12-2019, 12:00 door Anoniem
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem: 10 jaar te laat.

Ja ben ik zeker met je eens.
Tenminste 3-4 jaar updates, lijkt mij een realitische periode.
.

Kom op zeg, 3-4 jaar. Stel je hebt een smart-TV gekocht van 1500-2000,- euro dan wil je wel dat dat ding na 3-4 jaar fatsoenlijk blijft werken, incl. alle mee verkochte diensten.
23-12-2019, 12:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Briolet:
Door Anoniem:Ok maar hoe voorkomen we dan dat er straks op iedere productverpakking en op iedere website een standaard sticker komt met "de fabrikant of leverancier garandeert niet dat er updates worden verstrekt",…?

Dat maakt niets uit. De consument heeft niets met de fabrikant of de leverancier te maken.

De consument heeft alleen met de verkoper te maken. Zolang die zelf niet aangeeft dat er geen updates komen en de klant daar voor tekent, heeft de klant het recht op een schadevergoeding.
Je kunt niet van alle witgoedzaken verwachten dat zij overal updates van kunnen leveren.

Zeker wel, witgoed inkopers moeten dat weer bij hun leverancier (groothandel/importeur) neeleggen en zo moet het de keten omhoog tot aan de fabrikant.
23-12-2019, 12:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem: 10 jaar te laat.

Ja ben ik zeker met je eens.
Tenminste 3-4 jaar updates, lijkt mij een realitische periode.
.

Kom op zeg, 3-4 jaar. Stel je hebt een smart-TV gekocht van 1500-2000,- euro dan wil je wel dat dat ding na 3-4 jaar fatsoenlijk blijft werken, incl. alle mee verkochte diensten.

Telefoons gaan minder lang mee dan smartphones. 3-4 jaar voor een telefoon is wel realistisch, al lijkt die termijn steeds langer te worden. Al schrijf je tegenwoordig effectief een telefoon af vanwege een gebrek aan support en steeds minder omdat de hardware outdated is, dus wellicht dat men een langere termijn wil hanteren om dit probleem te ondervangen. 5 jaar zou op die manier niet eens heel onredelijk zijn.
23-12-2019, 12:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Wanneer de fabrikant of leverancier van te voren aangeeft dat het product geen updates zal ontvangen, kunnen kopers deze partijen later niet aansprakelijk stellen. "Er is op grond van de richtlijnen geen sprake van een conformiteitsgebrek wanneer de consument bij het sluiten van de overeenkomst er uitdrukkelijk van in kennis is gesteld dat de handelaar de updates niet garandeert en de consument dit uitdrukkelijk en afzonderlijk heeft aanvaard", aldus de toelichting.

Ok maar hoe voorkomen we dan dat er straks op iedere productverpakking en op iedere website een standaard sticker
komt met "de fabrikant of leverancier garandeert niet dat er updates worden verstrekt", net zoals je tegenwoordig overal
een melding krijgt dat je akkoord moet gaan met cookies?

Die stickers mogen ze wel plakken, maar zijn niet rechtsgeldig. Net zoals je mag rekenen op garantie, wat de verkoper ook zegt. Ze zullen dus in zee moeten gaan met fabrikanten die garanties kunnen geven. Als Nederland alleen zet dat geen zoden aan de dijk, maar met heel Europa ontkomen fabrikanten er niet echt meer aan.
23-12-2019, 13:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Kom op zeg, 3-4 jaar. Stel je hebt een smart-TV gekocht van 1500-2000,- euro dan wil je wel dat dat ding na 3-4 jaar fatsoenlijk blijft werken, incl. alle mee verkochte diensten.
Daarom een 'domme-TV' kopen met een AppleTV. Uit ervaring blijkt dat je dan een duurzamere oplossing hebt.
23-12-2019, 14:20 door Bitje-scheef
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Kom op zeg, 3-4 jaar. Stel je hebt een smart-TV gekocht van 1500-2000,- euro dan wil je wel dat dat ding na 3-4 jaar fatsoenlijk blijft werken, incl. alle mee verkochte diensten.
Daarom een 'domme-TV' kopen met een AppleTV. Uit ervaring blijkt dat je dan een duurzamere oplossing hebt.

Ja, ik heb een oud notebookje (8GB, met Linux) via hdmi aan een "domme" Led-tv hangen. Werkt als een speer...
23-12-2019, 15:02 door Anoniem
Door Anoniem: En daar zit het probleem. Wordt Mediamarkt dus verantwoordelijk voor de updates van alle elektronische apparaten? Dat kan echt niet.
Volgens de huidige wetgeving zijn ze dat al. Je hebt recht op een deugdelijk product en de verkoper is het aanspreekpunt.

Mijn inziens is iedere Android (One) telefoon ondeugdelijk, vol bugs en spyware. (note: niet dat de prijs/kwaliteit verhouding bij Apple ook maar iets beter is)
23-12-2019, 15:10 door Briolet
Door Anoniem:
Door Anoniem: Je kunt niet van alle witgoedzaken verwachten dat zij overal updates van kunnen leveren.

Zeker wel, witgoed inkopers moeten dat weer bij hun leverancier (groothandel/importeur) neeleggen en zo moet het de keten omhoog tot aan de fabrikant.

Precies. Er moet een eenduidige verantwoordelijke zijn om te voorkomen dat de klant van het kastje naar de muur gestuurd wordt. (winkelier en fabrikant die steeds naar elkaar doorverwijzen bij problemen)

Bij de aankoop gaat de klant een 'contract' aan met de verkoper. Die is dus verantwoordelijk. De verkoper zal zich natuurlijk indekken bij zijn leverancier, maar daar heeft de consument niets mee te maken bij problemen. Het zal de witgoedzaak zijn die de schade moet betalen als zijn leverancier in gebreke blijft.
23-12-2019, 15:30 door Anoniem
Je koopt iets zoals het is, als jij iets koopt wat niet af is ben je dom.
Iedereen wil de laatste technology, en vinden het normaal dat het later af word gemaakt.
En installeer ook gelijk maar een antivirus.

Hoe nou updates ?, mijn telefoon is zo oud die heeft geen update nodig.
Vroeger was alles beter.
23-12-2019, 15:37 door spatieman
Mwhuahaha, mwhuahahah !!!
Sorry, dit is het beste fabeltjeskrant nieuws wat ik ooit gelezen heb.
23-12-2019, 15:56 door Anoniem
Door Ron625: Het lijkt mij, dat er minimaal gedurende de garantie periode veiligheidsupdates geleverd moeten worden.
Dit is dus minimaal 2 jaar.
Het ontbreken van beveiligingsupdates is vrijwel een garantie is dat je het apparaat niet veilig meer kan gebruiken. Het aflopen van een fabrieksgarantie hoort geen garantie te zijn dat het apparaat voortaan onbruikbaar is.

Ik ben gewend dat ik ruimschoots meer dan 5 jaar kan doen met zowel een computer als een telefoon. Waarom zou minder dan 5 jaar een redelijke termijn zijn?
23-12-2019, 16:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem: 10 jaar te laat.

Ja ben ik zeker met je eens.
Tenminste 3-4 jaar updates, lijkt mij een realitische periode.
.

Kom op zeg, 3-4 jaar. Stel je hebt een smart-TV gekocht van 1500-2000,- euro dan wil je wel dat dat ding na 3-4 jaar fatsoenlijk blijft werken, incl. alle mee verkochte diensten.

Telefoons gaan minder lang mee dan smartphones. 3-4 jaar voor een telefoon is wel realistisch, al lijkt die termijn steeds langer te worden. Al schrijf je tegenwoordig effectief een telefoon af vanwege een gebrek aan support en steeds minder omdat de hardware outdated is, dus wellicht dat men een langere termijn wil hanteren om dit probleem te ondervangen. 5 jaar zou op die manier niet eens heel onredelijk zijn.

Ik heb net 70.000 betaald voor een 'connected' auto ...... ik ben benieuwd hoe ze dat gaan doen.
23-12-2019, 16:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Kom op zeg, 3-4 jaar. Stel je hebt een smart-TV gekocht van 1500-2000,- euro dan wil je wel dat dat ding na 3-4 jaar fatsoenlijk blijft werken, incl. alle mee verkochte diensten.
Daarom een 'domme-TV' kopen met een AppleTV. Uit ervaring blijkt dat je dan een duurzamere oplossing hebt.

Geen TV nog beter ... zucht, daar gaat het toch helemaal niet om.
23-12-2019, 16:22 door Anoniem
ipv dat wordt geeïst dat fabrikanten een deugdelijk produkt produceren....maargoed. De mainstream staart zich meer en meer blind op de overbodige 'smart' functies op hun tv. Onzin; Youtube, Netflix, Instagram , Feestboek, etc, etc. Op je tv? Man man, koop gewoon een Chromecast. Niet handig daarmee? Sluit laptop/pc aan. Al wat je verder nodig hebt is een hdmi-kabel van 6 of 15 euro(4k).
Het is ook niet de bedoeling dat je een tv aanschaft op basis van die smartfuncties die eeuwig verouderd zijn. Maarja, RTLfans...
Een tv kies je op basis van de hardware en de juiste specs. Kwaliteit dus. Zodat je niet al na 2 á 3 jaar later een nieuwe MOET aanschaffen.
Smart functies voor het domme koopvee...tsja.
23-12-2019, 16:29 door Anoniem
De Europese richtlijnen kennen geen specifieke termijn voor het leveren van updates, maar stellen dat updates geleverd moeten worden "gedurende de periode die de consument redelijkerwijs kan verwachten". Het kabinet merkt op dat het hier om een open EU-norm gaat die het Nederlandse stelsel in tact laat. Uiteindelijk zal het Europese Hof van Justitie de periode moeten bepalen dat fabrikanten updates moeten uitbrengen, zo laat de toelichting verder weten.

Het zal wel aan mij liggen, maar dit klinkt alsof de wetgever om de hete brei heen loopt.
Laat de rechter het maar voor ons oplossen.
Waarom kunnen politici/ambtenaren geen heldere duidelijke wetten maken, zonder dat er meteen een rechter nodig is om die wet te verduidelijken? Dit is dus gewoon broddelwerk.

En je ziet het in de discussie hierboven al: Wat is een redelijke termijn?
Als de wetgever dit al niet zelf helder kan maken, waarom zou een rechter dat dan wel kunnen. Heeft die meer kennis en inzicht dan de wetgever? Waar hebben we de wetgever dan nog voor?

En ondertussen klagen de politici maar dat de rechter op de stoel van de wetgever gaat zitten.
Hoe zou dat toch komen?
23-12-2019, 16:50 door Anoniem
Er moet duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen beveiligingsupdates en andere soorten updates.
Een probleem met de beveiliging vind ik nogal wat, al hangt het er nog wel wat vanaf waar het precies over gaat.
Dus roep maar een Autoriteit Beveiligingsupdates voor Connected Devices in het leven (A.B.C.D. voor ingewijden)
die per geval de ernst moet gaan bepalen en of het ernstig genoeg is om een update te eisen.

Daarbij lijkt me de gemiddelde levenduur van het soort produkt (TV, smartphone, router, etc) ook meteen de minimale periode dat fabrikanten voor beveiligingsupdates zou moeten zorgen.
23-12-2019, 17:10 door Anoniem
Een goed plan. En nog redelijk sympathiek voor de telefoonverkopers.

Ik denk dat zelfs de vier jaar die de consumentenbond wil wat kort is. Vijf jaar is beter. Een centrale verwarming, wasmachine, of TV is tien jaar. Dus vijf is al soepel.

Verder zou je binnen de EU, als er alsnog een potje van gemaakt wordt, ook kunnen bedenken dat als je een gloednieuwe smartphone koopt die al snel niet meer werkt zoals beloofd in de folder, dat de aanschaf dan eerst op een derden rekening gaat. Als er dan niemand binnen vijf jaar zijn geld is komen terughalen (met inlevering van..), dan mag je het pas zelf hebben. Of je verzekert dat risico maar.

Zelfs als je dan na vijf jaar zelf als verkoper eens aan je geld kan, met de huidige rentestand, dan is er niks verloren. Er worden daarnaast elke maand miljarden euros bijgedrukt en daar gaat de koers ook al niet mee naar beneden. Dus je investeringsgat (je liquidity gap) moet gemakkelijk te financieren zijn. Zolang je maar goeie spullen blijft maken. Het zou zomaar kunnen zijn dat je euro, als je hem na vijf jaar krijgt, zelfs nog meer waard is dan ervoor. Terwijl je voor sparen juist had moeten betalen. En met de spullen die je tot nu toe geleverd hebt, ben je meer bezig de innovatie de strot af te snijden dan echt met wat beters te komen. Dus we hebben meer nodig voor "innovatie" voor nieuwe modellen, dat haal je dan maar bij beleggers op. Simpel.

Hele goeie wet. En heel telefoonverkopervriendelijk. Het had nog strenger gekund, en dan was het nog steeds correct geweest.

Wel spijtig dat er tegenwoordig veel junkies zijn die wetten meteen wegzetten als hahaha en fabeltjeskrantnieuws.

Niet goed is geld terug.

Oud recht gaat er altijd boven. En deze wet zit nog redelijk lief in elkaar.
23-12-2019, 17:16 door Anoniem
Eh, dit topic op dit platform?! Tis meer een artikel voor nupuntennél, feestboek, rtl, koopvee.nl, etc. Maarja, vooruit voor de zoveelste keer: Smartapparaten zijn voor (bewust) domme mensen.
Ok, je ontkomt er niet aan, maar hoe meer mensen zich focussen op "smart", hoe slechter de hardware in consumentenelectronica zal worden. Die fabrikanten hebben namelijk een langetermijnvisie. Iets wat bij politici/acteurs ontbreekt.
23-12-2019, 17:22 door Anoniem
Tja willen,of ze dit voorelkaar krijgen,is de vraag.
Het is aan de mensen zelf die een apparaat hebben gekocht,om regelmatig naar firmware of software updates te zoeken.
Zo zal hun apparaat up to date zijn.
Mogelijk zullen wel sommige fabrikanten,een beperkte update geven van een aantal jaren.
Waar ik het wel mee eens zou zijn is dat er langer updates zullen blijven bestaan voor bepaalde apparaten.
Maar ja de fabrikant moet ook leven,dus daarom geven ze maar beperkt support over een paar jaar gemeten.
23-12-2019, 17:51 door Anoniem
Ik snap niet goed hoe mensen het verband niet zien tussen deze site en de nieuwe wetgeving.

Als het nou ergens werk gaat opleveren dan is het wel voor professionele testers, pen testers, zero day voorspellers, de ware security spirit en gewoon de moraal dat je niet lachend rommel levert voor veel te duur geld.

Te meer omdat het eindproduct er juist eerder goedkoper dan duurder van gaat worden. En betrouwbaarder.
23-12-2019, 17:59 door Anoniem
En ik ben nog iets vergeten :
Laat de minister ook zorgen dat die update geen downgrade is die je telefoon slomer maakt zodat je een nieuwe koopt.
Oplichterij.
23-12-2019, 20:00 door Anoniem
Door Anoniem: En daar zit het probleem. Wordt Mediamarkt dus verantwoordelijk voor de updates van alle elektronische apparaten? Dat kan echt niet. Ik zie dit al terug roep acties van auto's. Dus importeurs en leveranciers worden verantwoordelijk. En bij niet deugdelijk, niet mogen importeren. Je kunt niet van alle witgoedzaken verwachten dat zij overal updates van kunnen leveren.
Uit het nieuws:
De verplichting op updates te verstrekken, ligt bij de verkoper. Zij moeten daarover afspraken maken met de fabrikant die de updates kunnen leveren.

Maar als verkopers expliciet klanten informeren dat consumenten geen updates mogen verwachten en de klant daarmee instemt, vervalt die verplichting.

(https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/4965026/smartphones-smart-tv-date-updates-consumentenbond)

Ik vind het ook van de domme dat de updateverplichting bij de verkoper ligt, ik zie bijv. een Vodafone toch echt geen updates gaan verstrekken aan alle telefoonmerken die zij verkopen. Mediamarkt idem dito. Die gaan dan en masse voor het "wij verstrekken geen updates" riedeltje.
23-12-2019, 20:53 door Anoniem
Ook nog even oppassen.

Een slimme koelkast kan bijvoorbeeld met camera's vaststellen of de groentelade leeg is of dat de melk bijna op is. Via een app wordt dan een waarschuwing verstuurd om de voorraad aan te vullen. Ook houdt de slimme koelkast bij of de houdbaarheidsdatum van een product bijna is verstreken. (*)
Oppassen bij het openen van die koelkast, dat je wel goed aangekleed bent, want voor je het weet worden er beelden van jou verstuurd naar een server in China, waarna er over enige tijd afpersingsmails binnen komen om zoveel bitcoin te storten anders worden die beelden openbaar gemaakt.

Ik las elders dat er ook wasmachines zijn die het internet op kunnen. Kijk van een koelkast kan ik me nog enigszins voorstellen dat je een grote keuken hebt en op het scherm van het ding je games op Stadia speelt terwijl je wacht tot je eieren gekookt zijn, of het vlees gekeerd moet worden. Maar waarom moet iets als een wasmachine op het internet kunnen? Zodat die gehackt kan worden, en dan heel de dag door staat te draaien? (Moet er wel iemand die deur dicht doen, maar dat zal vast tegen die tijd ook via de app kunnen).

Bij deze ben ik bijna voor K4 met z'n hetze tegen de IoT. :-)
(dat is een compliment, karma, geen aanval)

(*) https://nos.nl/artikel/2315967-kabinet-wil-verplichte-updates-voor-slimme-apparaten.html
23-12-2019, 22:34 door Ron625
Door Ron625: Het lijkt mij, dat er minimaal gedurende de garantie periode veiligheidsupdates geleverd moeten worden.
Dit is dus minimaal 2 jaar.
Door Anoniem: 10:43
Is dat op basis van de verkoopdatum of wanneer het product op de markt is gekomen?
Garantie gaat ALTIJD in bij verkoop, vanaf het eerst gemaakte toestel tot aan de verkoop van de laatste kan best 4 jaar zitten, dat geeft dan 6 jaar recht op updates.
Door Anoniem: 10:44 Lekker iedere twee jaar een nieuwe smart-tv kopen?
Alleen wanneer je de laatste bent, die dat model koopt, zie mijn vorige opmerking.
Door Anoniem: 11:10Ondanks 3 a 4 jaar later gekocht, heb je toch nog een garantie van 1 of 2 jaar.
Zoals ik schreef, updates minimaal gedurende de garantie periode, op een overjarig model kan dat 2 jaar zijn, maar op een nieuw model kan dat best 6 jaar zijn, het gaat om de garantie termijn van de laatst verkochte !
Door Anoniem: 15:56 Ik ben gewend dat ik ruimschoots meer dan 5 jaar kan doen met zowel een computer als een telefoon. Waarom zou minder dan 5 jaar een redelijke termijn zijn?
Goed argument, je hebt gelijk.
23-12-2019, 23:06 door Anoniem
Door Anoniem: Typisch de reactie van een wergwerp maatschappij.
2 jaar.... hoe kom je erbij.

Ik gebruik een samsung S5, en dat ding doet het prima, maar krijgt al 2 jaar geen updates meer.
Belachelijk standpunt dus. Moet ik een goed werkend apparaat dan maar weg doen, omdat de fabrikant Samsung te belazerd is om langer updates te geven?

Op zich kan Samsung - of welke fabrikant ook - ook 5 of 10 jaar updates blijven leveren. Maar de investering die daar voor nodig is, zie je gewoon terug in je productprijs. Als het om een telefoon gaat, de accu gaat maximaal drie jaar mee. Langer dan drie jaar updates voegt niet heel veel toe. Voor een wasmachine of auto ligt dat uiteraard anders.
24-12-2019, 04:35 door Eric-Jan H te D
Door Anoniem:
,,, en de consument dit uitdrukkelijk en afzonderlijk heeft aanvaard", aldus de toelichting.

Ok maar hoe voorkomen we dan dat er straks op iedere productverpakking en op iedere website een standaard sticker komt ,,,
Is dat laatste misschien niet helemaal duidelijk? De consument zal dus dmv een handtekening een specifiek consent voor de cautie moeten geven. Het kan dus niet in de algemene voorwaarden of een sticker worden weggestopt.
24-12-2019, 08:52 door Anoniem
NSA wil updates kunnen pushen. Nu snap je wel wat ik bedoel met "updates".
Rekening mee houden dat als de updates eraan komen dat custom Android dood is en je telefoon ook minder lang mee zal gaan, vaker een nieuwe kopen dus !!
24-12-2019, 09:28 door Briolet
Door Anoniem:…Ik las elders dat er ook wasmachines zijn die het internet op kunnen. …

…Maar waarom moet iets als een wasmachine op het internet kunnen? Zodat die gehackt kan worden, en dan heel de dag door staat te draaien?

Daar zijn vele redenen voor te bedenken. Als je zonnepanelen hebt, wil je dan draaien als er gedurenfe de wasbeurt zonnestroom beschikbaar is. Via internet kan hij een zonvoorspelling voor de komende 2 uur ophalen en zo bepalen wanneer hij moet beginnen te draaien.

Het heet wel 'slimme' apparaten, maar veel van die slimmigheid hebben ze niet zelf, maar halen ze van buiten op.

En om op het onderwerp terug te komen: Bij een wasmachine verwacht je dan zeker zo'n 15 jaar updates. (Sommige fabrikanten houden zelfs 25 jaar lang onderdelen aan, wat je dan ook van updates mag verwachten)
24-12-2019, 10:12 door The FOSS
Door Anoniem: Als het om een telefoon gaat, de accu gaat maximaal drie jaar mee.

Mijn telefoonaccu gaat al ruim 6 jaar mee.
24-12-2019, 12:18 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vind het ook van de domme dat de updateverplichting bij de verkoper ligt, ik zie bijv. een Vodafone toch echt geen updates gaan verstrekken aan alle telefoonmerken die zij verkopen. Mediamarkt idem dito. Die gaan dan en masse voor het "wij verstrekken geen updates" riedeltje.
Dat is ongetwijfeld het gevolg van het feit dat het in consumentenrecht zo geregeld is dat degene die wat aan je verkocht heeft de partij is altijd op problemen ermee aangesproken kan worden. Als een Europese bedrijf iets van een vage fabrikant uit China importeert dan kan het niet tegen klanten van defecte apparaten zeggen dat ze het zelf maar met een fabrikant die niet thuis gaat geven uit moeten zien te zoeken. Als je iets verkoopt dan ben je verantwoordelijk voor de deugdelijkheid ervan.

Dat is hier niet anders. Ook als het probleem in firmware zit mag een verkoper niet doen alsof hij er niets mee te maken heeft dat hij degene is die het aan de klant verkocht heeft. Dan moet hij er maar voor zorgen dat hij alleen dingen inkoopt die deugdelijk zijn, waarvoor de fabrikant dus die garantie geeft.

Natuurlijk kan die verkoper niet zelf firmware schrijven. Wat hij wel kan is het apparaat omruilen voor een exemplaar dat wel ondersteund wordt of een deel van het aankoopbedrag teruggeven, en door schade en schande leren dat hij voortaan beter moet opletten wat hij inkoopt.
24-12-2019, 17:06 door Anoniem
Het heet wel 'slimme' apparaten, maar veel van die slimmigheid hebben ze niet zelf
Inderdaad zo slim zijn die apparaten niet, maar de makers wel die krijgen veel data binnen en data is geld.
25-12-2019, 15:11 door Briolet - Bijgewerkt: 25-12-2019, 15:13
Door Onze Predikant:
Door Anoniem: Als het om een telefoon gaat, de accu gaat maximaal drie jaar mee.

Mijn telefoonaccu gaat al ruim 6 jaar mee.

En dan nog. Een onderdeel dat standaard veel sneller stuk gaat dan het hele apparaat, behoort vervangbaar te zijn. Als de accu van mijn auto stuk is, gaat de auto ook niet naar de sloop.
26-12-2019, 08:19 door The FOSS - Bijgewerkt: 26-12-2019, 08:21
Door Briolet:
Door Onze Predikant:
Door Anoniem: Als het om een telefoon gaat, de accu gaat maximaal drie jaar mee.

Mijn telefoonaccu gaat al ruim 6 jaar mee.

En dan nog. Een onderdeel dat standaard veel sneller stuk gaat dan het hele apparaat, behoort vervangbaar te zijn. Als de accu van mijn auto stuk is, gaat de auto ook niet naar de sloop.

Dat ben ik 100% met je eens! Ik probeer daarom ook alleen apparaten te kopen met vervangbare accu. Maar dat wordt helaas steeds moeilijker want het moet bij bv. telefoons, tablets, laptops steeds platter en glaziger of metaliger (buitenkant). Dan maar hopen op goede recycling (...)
27-12-2019, 14:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem: 10 jaar te laat.

Ja ben ik zeker met je eens.
Tenminste 3-4 jaar updates, lijkt mij een realitische periode.
.

Kom op zeg, 3-4 jaar. Stel je hebt een smart-TV gekocht van 1500-2000,- euro dan wil je wel dat dat ding na 3-4 jaar fatsoenlijk blijft werken, incl. alle mee verkochte diensten.

Telefoons gaan minder lang mee dan smartphones. 3-4 jaar voor een telefoon is wel realistisch, al lijkt die termijn steeds langer te worden. Al schrijf je tegenwoordig effectief een telefoon af vanwege een gebrek aan support en steeds minder omdat de hardware outdated is, dus wellicht dat men een langere termijn wil hanteren om dit probleem te ondervangen. 5 jaar zou op die manier niet eens heel onredelijk zijn.

Ik heb net 70.000 betaald voor een 'connected' auto ...... ik ben benieuwd hoe ze dat gaan doen.

Dat heb je niet even van tevoren gevraagd?
27-12-2019, 20:48 door Anoniem
Absurd, dus de veel kleinere verkoper moet de multinationale fabrikant contractueel gaan vastleggen op het verstrekken van "updates" (kunnen dus net zo goed "recommended" updates zijn die vol met spyware en ander geneuzel zitten die je als consument niet wilt, maar volgens "do or die" of volledig moet slikken, of volledig moet negeren), want anders kan de verkoper het haasje zijn. What could possibly go wrong?

Kortom, prachtig lobbywerk weer, vooral niet de verantwoording en aansprakelijkheid daar neer leggen waar die thuis hoort.
Welke politicus gaat hier een gouden stoeltje aan verdienen later?
01-01-2020, 08:50 door botbot
Ik ben het eens met security updates. Maar wat me tegen het been stoot is dat bij sommige "security" updates, je ook meteen een heel andere user interface krijgt. Alles weer net ff anders. Ik had het laatst met mijn oneplus. Er moest een update overheen, want veel security issues werden opgelost. Vervolgens zit ik weer 2 maanden te kutklooien omdat ze ook meteen de user interface hebben aangepast. 2 maanden lang kutten om settings en features te zoeken die ik al jaren gebruikte, mar android in al zijn wijsheid allemaal had verplaatst, veranderd, andere layout etc. Van mij mogen ze security updates verplichten, maar wel met de voorwaarde dat de hele userinterface hetzelfde blijft.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.