De Stichting Etherreclame (Ster) biedt op websites van de publieke omroep alleen nog cookieloos adverteren, zo heeft de organisatie vandaag bekendgemaakt. Adverteerders kunnen voortaan alleen nog gebruikmaken van context-gerelateerde advertenties.
Hiervoor ontwikkelde Ster een systeem dat per aflevering de inhoud herkent met behulp van ondertitelingspagina 888 van Teletekst en kruisreferenties maakt naar Wikipedia met de omschrijving van een programma. De overstap zorgt er volgens Ster voor dat adverteerders niet minder data krijgen om mee te werken, maar wel andere.
Vanwege de AVG vroeg Ster al naar de advertentievoorkeuren van bezoekers. "We zagen dat nog maar tien procent van onze bezoekers expliciet om gepersonaliseerde advertenties bij onze video's vroeg. Dan moet je je serieus afvragen wat nog de waarde van gepersonaliseerde reclame is", zegt Linda Worp van de stichting tegenover Emerce.
Het afgelopen jaar konden adverteerders zelf kiezen voor cookieloos adverteren, nu is het nog de enige optie. "Ik verwacht een bredere beweging naar cookieloos adverteren omdat webbrowsers standaard 3rd party tracking uitzetten en cookies weggooien na het beëindigen van sessies", aldus Worp. Ze merkt op dat het cookieloos adverteren voor een hogere kwaliteit verkeer naar de websites van de adverteerders blijkt te zorgen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.